کد خبر: 300901113723
خدمات و توزیعروزنامه

قیمتهای سرسام‌آور بازار شب یلدا را از رونق انداخت

قیمت‌های سرسام‌آور و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که بازار میوه و آجیل و شیرینی با وجود وفور کالا، کم رونق باشد.

شب چله یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که همه ساله خانواده‌ها را تا پاسی از شب دور هم جمع می‌کند. هرچند گرانی‌ها بازار شب یلدا را کم رونق کرده است اما ایرانی‌ها این آیین کهن را که نماد روشنایی و حیات است، مانند نوروز تحت هر شرایط و با سفره‌های کوچک‌تر گرامی می‌دارند.

امسال به رغم وفور کالاها اما قدرت خرید کاهش یافته و مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در طولانی‌ترین شب سال، شور و رغبت خرید در بازار مانند سال‌های قبل نیست در حالی که پیش‌تر شهروندان از ابتدای آذر در تکاپوی خرید مایحتاج و تدارک شب یلدا بودند.

شب یلدا جایگاه مهمی در فرهنگ مردم ایران دارد و این فرهنگ از دیر باز تاکنون حفظ و ماندگار شده است و خانواده‌ها با گذاشتن کرسی میوه وآجیل و خشکبار پهن می‌کنند و یک شب خاطره‌انگیز برای خانواده‌ها رقم می‌خورد.

شب یلدا شب بسیار خوبی برای همه است ولی افزایش قیمت کالاها به یکی از نگرانی‌های جدی مردم در شب یلدای امسال تبدیل شده و این در حالی است که درآمدها افزایشی نداشته ولی قیمت کالاها چندین برابر شده و این قدرت خرید مردم را بسیار کاهش داده است.

به بازار آجیل فروشان و میدان میوه و تره بار می‌روم، آجیل فروش می‌گوید: امسال قیمت‌ها افزایش یافته و مردم آن طور که باید استقبال نمی‌کنند.

نرخ انواع میوه در روزهای اخیر به بهانه شب یلدا گران شده و با توجه به کیفیت، قیمت میوه‌ها متفاوت است و پرتقال که طی هفته گذشته با قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شد امروز در استان با قیمت ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان در بازار زنجان عرضه می‌شود و قیمت سیب هم از هشت هزار تومان به ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان رسیده، قیمت انار هم از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است.

طی سال‌های گذشته بازار میوه، آجیل و شیرینی پر رونق می‌شد ولی امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت آجیل و خشکبار در سطح جامعه رونق بازار شب یلدا در روزهای آخر پاییز نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمرنگ شده است.

مردم علاقه دارند خرید کنند ولی جیب خالی‌شان اجازه نمی‌دهد چرا که قیمت میوه و آجیل سرسام‌آور افزایش یافته است.

به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و قیمت‌های نجومی برخی اقلام شب یلدا فرصت خرید را از خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کم درآمد گرفته و در این میان اقشار کم درآمد شیرینی شب یلدا را به خوبی درک نخواهند کرد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با بازار، با بیان اینکه با توجه به بالا بودن تقاضای کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز شب چله در روزهای آخر پاییز، بازرسی بر اقلامی همچون میوه، خشکبار و شیرینی با جدیت بیشتری انجام می‌شود، می‌گوید: طی روزهای اخیر نظارت بر عرضه اقلام اساسی نیز تشدید شده است.

وی ابزار می‌کند: میوه جزو اقلامی است که فروشندگان باید با توجه به درصد سود ابلاغ شده نسبت به فروش آن اقدام کنند.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان تصریح می‌کند: از همشهریان در خواست می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف و گرانفروشی در اصناف استان مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات ۱۲۴ اعلام کنند.

اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا

گلشنی فرد تاکید می‎کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هرگونه شکایات درباره میوه و تره‌بار اعم از هندوانه و انار از سوی جهادکشاورزی و شکایات در زمینه آجیل‌فروشان و قنادان از سوی بازرسان صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: به محض وصول شکایت، پیگیری‌ها در همان روز انجام و حداکثر تا روز بعد نتیجه شکایت به شاکی اعلام خواهد شد.

وی می‌افزاید: همه شکایات در حوزه‌های مختلف اعم از میوه، آجیل و خشکبار، شیرینی و … از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت می‌شود و بر اساس مصوبات جلسه امنیت غذایی همه صنوف آجیل‌فروشان و خشکبار استان موظف‌ هستند علاوه بر رعایت نرخ‌نامه مصوب آن را در صنف مربوطه نصب و در معرض دید عموم قرار دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده و تخلف در آستانه شب یلدا است.

گلشنی فرد می‎افزاید: اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن و تجارت استان بازرسی‌های مستمری از اصناف انجام می‌دهد و شکایت مردم از واحدهای صنفی به سه صورت تلفنی، کتبی و حضوری است و در بازرسی از اصناف کارشناسان بهداشت هم حضور دارند.

رئیس اتاق اصناف زنجان نیز با بیان اینکه از ۲۶ آذر بازرسی از بازار شب یلدا آغاز شده است، می‌افزاید: بیش از ۳۵ بازرس به صورت دو شیفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۹:۳۰ نظارت و بازرسی از بازار را برعهده دارند.

محمد بازرگان با بیان اینکه توان خرید مردم به میوه و آجیل نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است، می‌افزاید: شیرینی که در سال گذشته با قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شد امسال و با نزدیک شدن به شب یلدا به قیمت بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی می‌افزاید: نرخ میوه و خشکبار امروز از سوی دلالان و مغازه‌داران به دلخواه تعیین می‌شود و میوه‌فروشان هیچ اهمیتی به قیمت‌های مصوب از سوی اتحادیه‌ها نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان با بیان اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، می‌افزاید: سیب، انار و مرکبات به اندازه کافی در سردخانه‌ها وجود دارد که به بازار عرضه می‌شود ولی گران است.

وی می‌افزاید: مرکبات در میوه‎فروشی‌ها با احتساب ۲۵ درصد سود به مصرف‌کننده فروخته می‌شود و هندوانه تازه هرمزگان به اندازه کافی است و کمبودی در عرضه وجود ندارد.

قدرت خرید مردم هم پایین آمده است

رئیس اتحادیه بنکداران آجیل و خشکبار زنجان نیز می‌گوید: متأسفانه بحث فروش آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است.

مرتضی انتصار با اشاره به اینکه گرانی آجیل از مواردی است که مردم را نسبت به خرید این کالا بی‌میل کرده است، می‌افزاید: البته مشتری نسبت به روزهای گذشته به علت نزدیکی به یلدا تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر شده است ولی چشمگیر نیست.

وی به افزایش بیش از ۳۵ درصدی قیمت آجیل نسبت به سال گذشته اشاره کرد و می‌افزاید: متأسفانه قدرت خرید مردم هم پایین آمده است و با توجه به اولویت نبودن کسی که تمایلی به خرید آجیل ندارد.

رئیس اتحادیه بنکداران آجیل و خشکبار زنجان با اشاره به اینکه کار در این حوزه به ویژه بخش فروش، مشکلات بسیاری دارد، تصریح می‌کند با توجه به رکود اقتصادی موجود و همچنین تورمی که ناشی از افزایش قیمت دلار به وجود آمده استقبال بسیار پایین است.

انتصار می‌افزاید: نرخ دلار قیمت خشکبار را تعیین می‌کند و به تبع سفارش مردم کاهش یافته و قیمت انواع آجیل و خشکبار از ۱۷۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان در استان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان فروش آجیل نامرغوب و انباری برای مغازه‌داران دارای مجوز ممکن نیست، می‌گوید: از شهروندان درخواست می‌شود آجیل شب یلدا را از واحدهای مجوز دار بخرند.

شب یلدا فرا رسیده ولی گرانی کالاها و میوه‌ها باعث شده آن طور که باید مردم طعم خوب یلدا را درک نکنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا