کد خبر: 290703176891
اخبار شرکت هابانک و بیمه

ضرورت توجه به تحولات اقتصاد دیجیتال در شبکه فروش

ضرورت توجه به تحولات اقتصاد دیجیتال در شبکه فروش قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی، حضور شبکه فروش در صنعت بیمه را بسیار پرمعنا دانست و تاکید کرد: پشتیبانی از شبکه فروش نه تنها ضروری است، بلکه یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه محسوب می‌شود.

عصر اقتصاد: مجید مشعلچی فیروزآبادی، قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی ایران در یازدهمین همایش مدیریت ریسک و بیمه با رویکرد شبکه فروش با اشاره به واژه کلیدی «زنجیره ارزش»، گفت: همان‌طور که می‌دانید، تمام تلاش‌های ما معطوف به فرآیندها و میکروفرآیندهایی است که نهایتاً به یک محصول ختم می‌شود. این محصول، به خلق یک ارزش منجر می‌شود که این ارزش می‌تواند به مزیت رقابتی در کسب‌وکارها، ارزش معنوی والا و همچنین ارزش مادی منجر شود. این ارزش‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی از محصولات را به خود بگیرند.

مشعلچی فیروزآبادی با بیان اینکه سهامداران بیشتر به دنبال محصولاتی هستند که حاشیه سود و سودآوری برای آن‌ها به همراه داشته باشد، تصریح کرد: از سوی دیگر، کارکنان و زحمت‌کشان این صنعت به دنبال دیده شدن، به کارگیری حداکثر ظرفیت‌های خود و دریافت خدمات جبران مناسبی هستند که در شأن و منزلت آن‌ها باشد. آن‌ها امیدوارند معیشت و منزلت‌شان به بهترین حد ممکن برسد که البته شبکه فروش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در ادامه افزود: اگر ما در نهاد ناظر بتوانیم دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خود را به گونه‌ای تدوین کنیم که در راستای منافع صنعت بیمه باشد و شرکت‌های بیمه نیز همین رویکرد را در پیش بگیرند، آن زمان است که نتایج مورد نظر حاصل خواهد شد. بنابراین، حضور شبکه فروش در این صنعت حضوری بسیار پرمعناست و باید به تحولات آینده آن توجه کرد. قطعاً این توجه و پشتیبانی از شبکه فروش نه تنها ضروری است، بلکه یکی از وظایف اصلی ما و شرکت‌های بیمه محسوب می‌شود.

هدف، ایجاد آرامش و اطمینان برای بیمه‌گذاران است

مشعلچی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی، به دنبال حفاظت و آرامش بخشیدن به مجموعه بیمه‌گذاران خود است، اظهار داشت: هدف ما ایجاد آرامش و اطمینان برای بیمه‌گذاران است، به طوری که احساس کنند از این صنعت بیمه مزایای بسیاری نصیبشان می‌شود. وقتی این آرامش و اطمینان ایجاد شود، سایر مسائل نیز به تدریج محقق خواهند شد؛ ضریب نفوذ بیمه افزایش خواهد یافت، فناوری‌های نوین در صنعت بیمه وارد خواهند شد و تسهیل‌گری در این حوزه بیشتر خواهد شد.

بنابراین، اگر توجه ما در نهاد ناظر به مردم و توجه شرکت‌های بیمه به مشتریان معطوف باشد، می‌توانیم آینده‌ای روشن و موفق را برای صنعت بیمه رقم بزنیم.قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی ایران در ادامه اضافه کرد: گاهی اوقات واقعاً نمی‌فهمم چرا هرگاه صحبت از کارمندان، کارکنان یا شبکه فروش می‌شود، ما فقط لیستی از بایدها مطرح می‌کنیم، اما هیچ‌گاه از نقش خودمان در این میان صحبت نمی‌کنیم.

به‌عنوان نهاد ناظر، یا به‌عنوان شرکتی که این کسب‌وکار را اداره می‌کند، نقش ما چیست؟ اگر نتوانیم نقش‌های خود را در قبال این خیل عظیم از افراد تبیین کنیم، تنها از آن‌ها خواسته‌هایی داشته باشیم، به نتیجه و مقصد مطلوب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به نگاه خاص به شبکه فروش از گذشته، تصریح کرد: این نگاه شبکه فروش را به‌عنوان ابزاری برای کسب درآمد شرکت‌ها می‌دید، اما این نگاه به‌تنهایی کافی نیست. بدون شک، تنها با تبیین درست نقش‌ها و وظایف تمامی ارکان صنعت است که می‌توان به توسعه و تعالی این صنعت دست یافت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در گذشته، نگاه به شبکه فروش به این شکل بود که تا زمانی که برای شرکت‌ها درآمدزایی خوبی داشت، بسیار مورد توجه و محبوب بود، اما وقتی به هر دلیلی از چرخه خارج می‌شد، توجه به آن به حداقل می‌رسید. یعنی گویی این شبکه فقط یک ابزار در دست شرکت‌ها بود. در حالی که در فلسفه جدید کسب‌وکار، شبکه فروش یک شریک راهبردی برای شرکت‌ها محسوب می‌شود و حمایت صددرصدی از شبکه فروش در راستای ارتقای کسب‌وکار شرکت ضروری است.

مشعلچی فیروزآبادی اضافه کرد: به این معنا که اگر توجه من به شبکه فروش بسیار زیاد باشد، در واقع توجه من به الزامات کسب‌وکار در هزاره سوم است. دیگر این شبکه ابزار من نیست؛ بلکه من باید تمام تلاشم را بکنم تا شبکه فروش راضی باشد، ظرفیت آن به حداکثر برسد و کارمزد حداکثری خود را دریافت کند.

اگر شبکه فروش به رضایت کامل برسد، اگر کارمندان و مدیران نیز به رضایت حداکثری دست یابند، آن‌گاه من می‌توانم به بحث‌هایی مانند دیجیتالی شدن، شبکه‌سازی و ارتقای دانش بپردازم. در غیر این صورت، درخواست برای این موارد، چندان منطقی و مؤثر نخواهد بود.

پایان زنجیره ارزش به سودآوری منجر می شود وی با اشاره به اینکه پایان زنجیره ارزش، می‌تواند به حاشیه سود، سودآوری و رضایتمندی منجر شود، اذعان داشت: همچنین پایان این زنجیره می‌تواند به حداکثر شدن ظرفیت‌های چرخه‌های کاری کمک کند.

قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی ایران، اعتماد عمومی و رضایت مردم در فرآیند کسب‌وکار بیمه‌ای را مأموریت اصلی این نهاد ذکر کرد و گفت: در کنار آن، سهامداران عزیز و مدیران شرکت‌ها نیز به دنبال سودآوری و حاشیه سود هستند. هیئت‌مدیره و مدیرعامل باید بین این خواسته‌های نهاد ناظر و خواسته‌های سهامداران تعادل ایجاد کنند و رگولاتوری لازم را انجام دهند. این وظیفه بسیار پیچیده و چالش‌برانگیز است و از این نظر، مدیرعاملی شرکت‌های بیمه کاری بسیار سخت و پیچیده به شمار می‌رود.

مشعلچی فیروزآبادی با بیان اینکه در انتهای این زنجیره ارزش، شبکه فروش به عنوان حلقه‌ای برجسته قرار دارد، عنوان کرد: یعنی اگر به دنبال سودآوری و حاشیه سود در شرکت هستیم، یا اگر هدفمان رضایتمندی و جلب اعتماد عمومی است، شبکه فروش نقش اساسی را ایفا می‌کند. به همین دلیل، نقش بی‌بدیل شبکه فروش باید مورد توجه نهاد ناظر، شرکت‌های بیمه‌گر و انجمن‌های صنفی مختلف قرار بگیرد. در واقع توجه به این حلقه برجسته در زنجیره ارزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا