کد خبر: 03120070858
انرژیجهانروزنامه

ظهور قریب‎ الوقوع رهبر جدید ال ان جی جهان

ترجمه: سلیم حیدری

ایالات متحده منجر به رشد صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) شده است.

شرکت بزرگ شل که یک شرکت انرژی ساکن در بریتانیاست، در چشم‎انداز سالانه بازار ال ان جی اعلام کرد که ایالات متحده در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (ال ان جی) جهان در سال ۲۰۲۲ است.

صادرات ال ان جی در سال ۲۰۲۱ با وجود تعدادی قطعی غیرمنتظره که باعث کاهش ال ان جی برای تحویل شد، رشد کرد. شل در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: ایالات متحده با افزایش ۲۴ میلیون تنی نسبت به سال گذشته رشد صادرات را رهبری کرد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ به بزرگترین صادرکننده ال ان جی جهان تبدیل شود.

در پایان سال ۲۰۲۱، ایالات متحده پس از استرالیا و قطر، تنها در رتبه سوم صادرات جهانی ال ان جی قرار گرفت.

به گفته شل، آمریکا به دلیل رشد صادرات ال ان جی باید از دو کشور تشکر کند. چین و کره جنوبی هر دو شاهد افزایش تقاضای ال ان جی در سال گذشته بودند.

پکن در تلاش خود برای تغییر به منابع انرژی پاک‎تر، واردات ال ان جی خود را ۱۲ میلیون تن (به ۷۹ میلیون) افزایش داد و ژاپن را پشت سر گذاشت و به بزرگترین واردکننده ال ان جی در جهان تبدیل شد.

در این گزارش آمده است: «در طول سال ۲۰۲۱، خریداران چینی ال ان جی قراردادهای بلندمدتی برای بیش از ۲۰ میلیون تن در سال امضا کردند.

این قراردادها نشان‎دهنده نقش مستمر ال ان جی در فرآیند جابجایی از زغال سنگ به گاز برای تامین انرژی بخش‌های کلیدی و کمک به جاه‎طلبی چین در رسیدن به کربن صفر تا سال ۲۰۶۰ بود.»

گاز مایع ال ان جی همچنین نقش خود را به عنوان یک حامل انرژی پشتیبان در صورت قطع برق افزایش می‎دهد. به عنوان مثال، برزیل واردات ال ان جی خود را در سال گذشته در میان خشکسالی‌های مداوم سه برابر کرد. این خشکسالی‌ها منجر به کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی شد.

به طور کلی، شل آینده روشنی را برای ال ان جی ترسیم و بیان می‌کند که «انتظار می‎رود تقاضای جهانی ال ان جی تا سال ۲۰۴۰ از ۷۰۰ میلیون تن در سال عبور کند» این مقدار تقاضا ۹۰درصد بیشتر از تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۱ است.

انتظار می‎رود آسیا به عنوان مصرف‎کننده اصلی ظاهر شود زیرا «ال ان جی به تدریج جایگزین منابع انرژی با انتشار کربن بیشتر می‎شود و به رفع نگرانی‎ها در مورد کیفیت هوا و کمک به پیشرفت به سمت اهداف انتشار کربن صفر کمک می‎کند.»

وائل ساوان، رئیس بخش انرژی‌های تجدیدپذیر شل در این گزارش گفت: «در حالی که کشورها سیستم‎ های انرژی با کربن کمتر را توسعه می‎ دهند و اهداف انتشار خالص صفر را دنبال می‎ کنند، تمرکز بر اشکال پاک‎تر گاز و اقدامات کربن‎زدایی به ال ان جی کمک می‎ کند تا به عنوان یک منبع انرژی قابل اعتماد و انعطاف‎پذیر برای دهه‌های آینده باقی بماند.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا