کد خبر: 17080053891
جهانسیاست

عادی‌سازی روابط تجاری ایران باید به طور کامل در مذاکرات وین محقق شود

وزیر امور خارجه گفت: عادی‌سازی روابط تجاری با ایران یکی از تعهداتی بوده است که طرف مقابل در برجام پذیرفته است و این موضوع باید به نحو کاملی در مذاکرات وین محقق شود.

به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در گفت وگوی تلفنی لیز تراس وزیر خارجه انگلیس گفت: بخش اعظم توافقات تجاری میان دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌اند و ارتقای حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی میان دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.

وزیر امور خارجه با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خواند و بر لزوم اقدام فوری لندن برای بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تاکید کرد.

وی درباره برجام نیز بر مسوولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید کرده و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسوولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند.

امیر عبداللهیان موفقیت مذاکرات در وین را به رفع تمامی تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل، منوط دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: عادی‌سازی روابط تجاری با ایران یکی از تعهداتی بوده است که طرف مقابل در برجام پذیرفته است و این موضوع باید به نحو کاملی در مذاکرات وین محقق شود.

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس هم در این تماس تلفنی برای وزیر امور خارجه کشورمان آرزوی بهبودی فوری کرد و با ابراز خرسندی از اعلام تاریخ برگزاری کمیسیون مشترک برجام، سه کشور اروپایی را جهت دستیابی به پیشرفت در مذاکرات، مشتاق و جدی خواند.

در این مکالمه در خصوص برخی موضوعات کنسولی نیز گفت‌وگو شد.

لزوم ارسال کمک‌های انسان‌دوستان بین‌المللی به مردم افغانستان و اهمیت تشکیل دولت فراگیر در این کشور، وضعیت فاجعه‌بار انسانی در یمن و اهمیت توقف محاصره انسانی این کشور، اهمیت حمایت از ثبات در لبنان و ابراز تاسف از ادامه نقض حقوق بشر در بحرین، از دیگر موضوعات مورد اشاره امیرعبداللهیان در این مکالمه بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا