کد خبر: 070303161214
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنبرنامه‌های توسعه فناوری خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۳؛

عرضه ری‌را و دناپلاس جوانان با پلتفرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو

مدیرعامل شرکت جتکو با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه دانش‌بنیان در سال جاری، گفت: برنامه اصلی شرکت جتکو در سال ۱۴۰۳، پشتیبانی از اجرای تست‌های کیفی و صنعتی‌سازی خودروی ری‌را برقی در قالب کلان‌پروژه مشترک در گروه صنعتی ایران خودرو است.

ایکوپرس- حسن محمدقاسمی، با بیان این‌که در سال جاری توسعه کاربری پلتفرم برق و الکترونیک در محصولات جدید ایران‌خودرو در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: توسعه و صنعتی‌سازی نودهای الکترونیک حیاتی خودرو به عنوان زیرمجموعه‌ای از پلتفرم برق و الکترونیک ایران خودرو و همچنین اجرای پروژه‌های یکسان‌سازی و مشترک‌سازی قطعات الکترونیکی، از سایر اقدامات این شرکت در سال جاری خواهد بود.

به گفته وی، امسال ارایه خدمات طراحی و توسعه جتکو در گروه صنعتی ایران خودرو از جمله تحلیل و محاسبات مهندسی، توسعه تجهیزات تست و کنترل کیفیت و مشارکت در توسعه محصولات جدید مانند تارا هیبرید، با برنامه‌ریزی گسترده‌تری ادامه خواهد یافت. برنامه‌های مدیریت فناوری نیز به عنوان بخشی از ماموریت‌های شرکت جتکو در سال ۱۴۰۳ پی‌گیری خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد پردیس فناوری خودرو با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

مدیرعامل جتکو، با اشاره به این‌که تولید انبوه خودروهای دناپلاس جوانان و ری‌را بنزینی با پلتفرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو امسال محقق خواهد شد و خودروی ری‌را برقی تا پایان سال از مرحله نمونه‌های صحه‌گذاری قبل از تولید (VP) عبور خواهد کرد، یادآور شد: با توجه به مسیر پروژه‌های این شرکت که در جهت نیازهای جاری ایران‌خودرو به عنوان شرکت مادر تعریف شده، تاکنون از حمایت و پشتیبانی قابل توجهی در گروه صنعتی ایران‌خودرو برخوردار بوده‌ایم و منابع لازم برای اجرای این پروژه‌ها تصویب و تامین شده است.

وی با بیان این‌که در یک سال گذشته، گروه صنعتی ایران‌خودرو در آستانه یک تحول تکنولوژیک در حوزه محصول و فرآیندها قرار گرفته، اظهار کرد: پروژه تولید و انتقال فناوری گیربکس اتوماتیک، توسعه و تولید خودروهای برقی و هیبرید، عرضه محصول با سیستم‌ها و ویژگی‌های با فناوری بالا مانند ری‌را، توسعه بومی پلتفرم برق و الکترونیک و سامانه مدیریت موتور، همگی از جلوه‌های این تحول بوده که توسط مجموعه شرکت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در حال تحقق است.

محمدقاسمی با بیان این‌که از دستاوردهای پروژه‌های مذکور، می‌توان به کاهش ۲۵ درصدی ارزبری قطعه IKBCM در پلتفرم برق و الکترونیک ایران‌خودرو نسبت به قطعات کنونی اشاره کرد، گفت: به علاوه، پیش‌بینی می‌شود با افزایش نسبی گرایش به سمت خودروهای برقی و تامین زیرساخت‌ها در آینده نزدیک، ایران‌خودرو به دلیل عمق خودکفایی و سطح فناوری بومی که در اختیار دارد، بیش‌ترین سهم را در بازار خودروهای برقی در کسب کند.

مدیرعامل شرکت جتکو با اشاره به دستاوردهای شاخص گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال گذشته، بیان کرد: جتکو در سال ۱۴۰۲ توانست در راستای راهبردهای ایران‌خودرو گام‌های بسیار موثری بردارد؛ به طور خاص، ثمردهی پروژه کلان پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران‌خودرو به عنوان یک دستاورد شاخص، قابل طرح و دفاع است. این پلتفرم که در قالب نود IKBCM در مراحل تولید قرار گرفته، با توجه به مشخصات فنی و کیفی آن، موقعیت گروه صنعتی ایران خودرو را در حوزه مالکیت و توان طراحی در زمینه برق و الکترونیک به نسبت سال‌های گذشته به جایگاه شاخصی ارتقا داده است.

استفاده از متدولوژی AUTOSAR، استاندارد ایمنی عملکردی (ISO26262)، طراحی مبتنی بر مدل و تجمیع ویژگی‌های پیشرفته و مدرن از جمله سیستم دسترسی به خودرو (CAS) در این پروژه، خروجی آن را از جنبه فرآیند توسعه و مشخصات فنی و کیفی محصول در رده برترین‌های موجود در جهان قرار داده است.

وی با بیان این‌که هم چنین در سال گذشته، اقدامات قابل ملاحظه‌ای در بومی‌سازی و رسوب فناوری خودروهای برقی در گروه صنعتی ایران خودرو توسط شرکت جتکو صورت گرفت، عنوان کرد: طرح نیمه‌صنعتی تارا برقی و ارایه نمونه اولیه از ری‌را برقی، بخشی از دستاوردهای شرکت در این زمینه بوده است.

محمدقاسمی خاطرنشان کرد: اقداماتی مانند توسعه نودهای گلوگاهی الکترونیک خودرو مانندDSM و پنل گرمایش، سرمایش و سیستم تهویه، توسعه تجهیزات پیشرفته تست و آزمون مانند تجهیز تست گرم موتور، طراحی مشترک نود IKECU با شرکت ایپکو، توسعه دانش فنی خودروهای هوشمند و خودران، اجرای پروژه‌های متعدد در زمینه طراحی و تحلیل و محاسبات مهندسی خودرو (CAE)، بخش دیگری از فعالیت‌های تخصصی این شرکت در سال گذشته است.

گفتنی است، شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو (جتکو) زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو است که در شهریور ۱۳۹۷ با جذب نخبگانی از دانشگاه‌ها و موسسات علمی برتر کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی جهت توسعه و رفع گلوگاه‌های صنعت خودرو کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

توسعه فناوری‌های مرتبط با خودرو از فرآیند تا محصول با محوریت تولید و بومی‌سازی دانش و ایجاد شبکه ارتباطی پویا میان فضای صنعت و مجموعه‌های دانشی کشور این مجموعه را از سایر شرکت‌های هم‌رده متمایز می‌سازد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا