کد خبر: 08119913927
جهانروزنامه

عصبانیت اتحادیه اروپا از تأخیر در دیافت واکسن آسترازنکا

ترجمه: فاطمه موسی‌زاده

کمیسیونر بهداشت اتحادیه می‌گوید «تأخیر شرکت آسترازنکا در تحویل واکسن کووید نوزده قابل قبول نیست.» اتحادیه اروپا ۳۳۶ میلیون یورو برای سفارش‌های تضمینی پرداخت کرده و از اینکه این شرکت در حال تحویل در جاهای دیگر است عصبانی است.

مقامات اتحادیه اروپا، ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن)، جلسه‌ای را با حضور مدیران آسترازنکا برگزار می‌کنند تا پس از اعلام این شرکت دارویی مبنی بر اینکه  چرا از تعهدات  تحویل واکسن کووید خود به اتحادیه عقب مانده‌اند، توضیحاتی را دریافت کنند.

استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه، با بیان اینکه «ما می‌خواهیم قرارداد مو به مو اجرا شود»، افزود که پاسخ‌هایی که  شرکت تاکنون به سوال‌های مهم در مورد تأخیر در تحویل واکسن مورد توافق داده، قانع کننده نبوده است. او اضافه کرد این برنامه جدید برای اتحادیه اروپا قابل قبول نیست.

مقامات اتحادیه اروپا برای تأیید شماره تولید و تحویل و حق تنظیم قرارداد خواستار دسترسی به حساب های شرکت شده‌اند.  اورسولافون، رئیس کمیسیون اروپا، در نشستی با پاسکال سوریوت رئیس شرکت  آسترازنکا تعهدات شرکت را به او یادآوری کرد.

 سوریوت به فون اطمینان داد که شرکت آسترازنکا تمام تلاش خود را برای تحویل  به موقع واکسن انجام می‌دهد.

در ماه اوت گذشته ، اتحادیه اروپا به منظور گسترش تولید و تأمین ۳۰۰ میلیون دوز داروی تولیدشده آسترازنکا، ۳۳۶ میلیون یورو (۴۰۹ میلیون دلار) به این شرکت دارویی  و دانشگاه آکسفورد  پرداخت کرد.

مقامات اتحادیه اروپا هفته گذشته طی گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز اعلام کردند که اتحادیه  انتظار کاهش ۶۱ درصدی سفارش خود را دارد؛  به این معنی که ممکن است فقط ۳۱ میلیون دوز دریافت کند. آسترازنکا گفته است «به دلیل کاهش بازده در یک سایت تولیدی در داخل زنجیره تامین اتحادیه اروپا ، حجم تولید اولیه کمتر از حد انتظار خواهد بود.»

تولید بردارهای ویروسی پیچیده و زمان‌بر است و تولید پایدار و پر بازده سلول‌های اصلاح شده ژنتیکی مورد استفاده در فرآیند ساخت واکسن، مستلزم تسلط بر تعداد زیادی از متغیرها است.

 پیتر لیزی، نماینده اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان، گفته است که هیچ بهانه‌ای برای تأخیر وجود ندارد. او گفت: «اینکه در زنجیره تأمین اتحادیه اروپا مشکلاتی وجود دارد اما در جاهای دیگر تأمین می‌شود قابل توجیه نیست.»

یک مقام اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا با توجه به میزان کمبود، احتمال مجازات‌های مالی را افزایش داده است؛ هرچند اظهار نظرهای رسمی می‌گوید که هنوز برای این کار خیلی زود است.

اشاره به مجازات های مالی و همچنین اقدام جدید اتحادیه اروپا که تولیدکنندگان دارو را ملزم به ثبت نام اولیه صادرات واکسن می‌کند ، نشان می دهد اتحادیه اروپا نگران است دوزهایی که برای آن پیش‌‌پرداخت کرده است، به سایر نقاط جهان منتقل نشود.

لیزی گفت: «آسترازنکا از اوایل ماه اکتبر به طور قراردادی ملزم به تولید شده است و ظاهراً آنها بدون تأخیر در حال تحویل به سایر نقاط جهان از جمله انگلیس هستند.»

همچنین مشخص شده است که اروپا تنها مکانی نیست که این شرکت به تعهدات خود عمل نمی‌کند؛ استرالیا و تایلند هر دو کمبود تحویل تخمینی را در ماه های آینده اعلام کردند.

در اواخر دسامبر، شرکت بزرگ دارویی فایزر اعلام کرد که تحویل واکسن خود به اتحادیه اروپا تا یک ماه به تأخیر می‌افتد اما بلافاصله بیانیه را پس گرفت و اعلام کرد که این تاخیرها بیش از یک هفته نخواهد بود.

اتحادیه اروپا انتظار دارد واکسن استرازنکا را در تاریخ ۲۹ ژانویه تأیید شود. اولین تحویل برای ماه فوریه برنامه‌ریزی شده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا