کد خبر: 220302129694
اقتصادروزنامهمجلس

«عصراقتصاد»بررسی می کند؛ چوب قاچاق لای چرخ تولید

گروه صنعت، معدن و تجارت د- هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ به پیشنهاد شماره ۰۱/۲۰۱۶۱۳/ ص مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۵ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان شیلات ایران وزارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی و به استناد تبصره (۲) ماده (۵۳) اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۴۰۰ دستورالعمل نحوه تحویل و تحول نگهداری و تعیین تکلیف کالاهای موضوع مواد (۲۵) (۲۵) مکرر)، (۲۶) و بند (الف) ماده (۲۷) قانون مذکور و دام را تصویب کرد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تیرماه سال ۱۳۸۱ با فرمان مقام معظم رهبری به‌منظور برنامه‌ریزی، هدایت، سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت در حوزه امور اجرایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأسیس شده است؛ اما باگذشت مدت‌زمان زیادی از تأسیس آن ضمن آنکه هنوز روند روبه‌رشد قاچاق کنترل نشده؛ حتی می‌توان گفت که قاچاق کالا هر ساله شرایط بدتری را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

با وجود هشدارها و تذکرات متخصصان و صاحب‌نظران اقتصادی در خصوص ضرورت مقابله با کالای قاچاق در تمام زنجیره تأمین و توزیع و همچنین تحقق رشد تولید به‌عنوان شعار سال اما متأسفانه هنوز شاهد برخورد مستمر و جدی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیستیم و پدیده شوم قاچاق همچنان به قوت قبل پابرجا است.

به گفته حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مبادلات اقتصادی کشور از طریق قاچاق انجام می‌شود و همین مسئله تأثیر بسزایی بر تولیدات ملی دارد.

از طرف دیگر، رئیس‌جمهور، قاچاق را مانند خنجری به قلب تولید و اشتغال کشور خوانده و گفته بود: اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بتواند نقش خود را به طور کامل و به‌درستی ایفا کند، بدون تردید شاهد رونق تولید، ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی در کشور خواهیم بود.

اما به دلیل سود بسیار زیاد واردات و فروش کالاهای قاچاق در بازارهای داخلی علاوه بر اینکه روند رشد این پدیده مخرب اقتصادی را به میزان لازم کاهش نداده حتی باعث نابودی کسب‌وکار بسیاری از تولیدکنندگان کالا در بازارهای مختلف از جمله پوشاک، نساجی و غیره نیز شده است.

در همین راستا، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به‌وفور اجناس قاچاق در بازارهای کشور بیان کرد: همین مسئله نشان‌دهنده وجود ایراد در زنجیره مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور است و به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل‌دفاع نیست.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا دستگاه‌های زیرمجموعه آن نتوانستند هماهنگی‌های لازم را برای کاهش کالاهای قاچاق انجام دهند البته این احتمال هم وجود دارد که چارچوب‌های مقرراتی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا پاسخگو نبوده و نیاز به اصلاح داشته باشند.

نماینده مردم شیراز در پایان گفت: طبق قانون عملکرد اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌گونه‌ای نیست که انتظارات فعالان اقتصادی را در خصوص کاهش میزان کالای قاچاق را برآورده کرده و بتواند جلوی قاچاق کالا به کشور را بگیرد از همین رو نیاز است تا برخوردهای بیشتری برای مقابله با کالای قاچاق صورت گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا