کد خبر: 020402130680
روزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ ایران بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی 

گروه سیاسی – جلسه استماع دادگاه رسیدگی به شکایت جمعی از مصدومان شیمیایی ایران علیه چند شرکت غربی که در زمان جنگ تحمیلی مواد اولیه ساخت سلاح های شیمیایی را به عراق فروخته بودند با حضور تعدادی از مصدومان شیمیایی در لاهه هلند برگزار شد.

این جانبازان شیمیایی که ساکن شهرهای مختلف ایران هستند و با کمک یک وکیل هلندی استاد حقوق بین الملل این شکایت را طرح کرده اند، در این دادگاه به تشریح رنج ناشی از بیماری های مزمن خود که در اثر استنشاق گاز خردل به آن دچار شده اند و در طول بیش از ۳۰ سال روز به روز شدیدتر شده است پرداختند و وکیل قربانیان شیمیایی هم به بیان نقش این شرکت های هلندی در فروش مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه به رژیم صدام و کاربرد این مواد در ساخت سلاح های شیمیایی استفاده شده در جنگ علیه ایران پرداخت.

بر اساس اسناد و گزارشهای سازمان ملل متحد، رژیم عراق در طول جنگ تحمیلی بیش از سه هزار تن انواع سلاحهای شیمیایی را علیه رزمندگان و غیر نظامیان ایرانی بکار گرفت که باعث شهید و مصدوم شدن هزاران نفر شد.

در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار نفر مصدوم شیمیایی در کشور شناسایی شده اند که به درمان و مراقبت های پزشکی نیاز مداوم دارند.

کاربرد سلاح های شیمیایی بر اساس پروتکل ۱۹۲۵ ژنو ممنوع بوده و ایران بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در جهان از جنگ جهانی اول تاکنون می باشد.

به کارگیری سلاح‌های شیمیایی علیه کشورمان به حدی وسیع بود که ایران را تبدیل به بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی جهان، پس از جنگ جهانی اول کرد.

همچنین طی این جنگ، عراق برای نخستین‌بار، غیرنظامیان ایرانی را هدف این گونه حملات قرار داد که در نتیجه آن هزاران نفر از هموطنان‌مان شهید یا دچار آسیب‌های متعدد ناشی از آلودگی بر اثر چنین گازهایی شدند‌.

نمونه شاخص این حملات بمباران شیمیایی ۷ تیر ۱۳۶۶ شهر سردشت است که اکنون پس از گذشت سه دهه از بمباران شیمیایی همچنان تلفات می‌دهد و با این وجود خسارات این قربانیان هنوز جبران نشده است.

روزنامه اعتماد گزارش کرد، مساله اینجاست که بعد حقوقی این جنایت جنگی پیچیدگی‌های بسیاری دارد و گذشت زمان و فاصله گرفتن از دوره جنگ، بررسی آن را مشکل‌تر ساخته است.

تاکنون چندین پرونده در ارتباط با ارسال تجهیزات و مواد شیمیایی به کشور عراق برای استفاده در جنگ، در محاکم کشورهای دیگر مطرح شده‌اند که از آن جمله می‌توان دست‌کم به سه مورد شرکت هلندی ملخمی، شرکت آلمانی کارل کولب و تاجر هلندی، فرانسوا فان آنرات اشاره کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا