کد خبر: 270302130108
راه و مسکنروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ جاده چالوس زیبا اما خطرناک 

گروه اجتماعی- اواخر هفته گذشته بود که بارش شدید باران در جاده چالوس سبب جاری شدن سیل در این جاده معروف کشورمان شد. سیلی که نتیجه آن ورود صدها تن گل و لای به بخش‌های مختلفی از جاده شده و منجر به انسداد آن شد.

حالا بیش از یک هفته از انسداد جاده چالوس در حدفاصل میدان امیرکبیر تا شهرستانک گذشته است و تصاویری که از این محل منتشر شده حاکی از آن است که خسارات زیادی به این جاده وارد شده است.

سردار سید کمال هادیانفر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت جاده چالوس و نیز خساراتی که درپی سیل به این جاده وارد شده، گفت: درپی سیلی که رخ داد، به جاده چالوس خسارات بالایی وارد شد و تخریب زیادی را در نقاط مختلف این جاده شاهد بود.

در واقع این سیل هم جاده را تخریب و هم خسارات جدی به زیرسازی جاده وارد کرد.

هادیانفر با اشاره به گفت‌وگو با وزیر راه در خصوص ایمن‌سازی و بازگشایی این جاده گفت: همانطور که گفتم خسارات بالا بود. با آقای وزیر راه هم در این مورد صحبت کردیم و سازمان راهداری با تمام توان و تجهیزات پای کار آمد.

حتی شرکت پیمانکار آزادراه تهران – شمال هم کمک کرد و برخی از تجهیزات و امکاناتش را به جاده چالوس آورد تا تا اشکالات رفع شود.

جاده چالوس دارای ۲۰۶ «نقطه پرخطر» به لحاظ استعداد بالای بروز حوادث طبیعی است؛ به‌طوری‌که در هر کیلومتر از این مسیر، ۳۳/ ۱موقعیت ریزش سنگ و بروز سیل، شناسایی شده است.

با وجود این «ریسک بالای تردد در محور چالوس»، سال۹۸ یک تیم مطالعه فنی از دولت، با تشخیص «خوردگی، نم‌زدگی و تخریب ۴۵درصد از پل‌های مسیر» و اعلام آدرس پهنه‌های در خطر ریزش دیواره‌کوه، «شرط ادامه استفاده از جاده را به انجام دو عملیات منوط می‌کند.

پراستفاده‌ترین و پرترددترین جاده شمال کشور در هر کیلومتر به طور متوسط در معرض ۳۳/ ۱ خطر قرار دارد. این در حالی است که بر اساس نتایج این مطالعه، ۹۴‌درصد از حوادث و پدیده‌های حادثه ساز و خطرناک این مسیر، ناشی از ریزش دیواره‌های جاده و سقوط سنگ و همچنین روان آب‌ها (سیلاب) هستند.

این دو، عمده‌ترین مخاطراتی هستند که جاده چالوس را به طور بالقوه و به‌خصوص در ایام بارندگی، به مسیر بارش سنگ و سیل تبدیل کرده است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد به دلیل مورفولوژی مسیر جاده چالوس، عملا این جاده فاقد مسیرهای جایگزین است.

مطالعات نشان می‌دهد در امتداد محور چالوس-کرج، ۳۲ دهنه پل وجود دارد که همگی فاقد مسیر جایگزین هستند که در صورت خرابی آنها، مسیر کاملا مسدود خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا