کد خبر: 130402131811
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگراه و مسکنروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ سرنوشت مونوریل در انتظار تراموا؟

گروه اجتماعی- ماجرای مونوریل در ایران داستانی پیچیده با پایانی باز است؛ حالا سال‌ها از خشت‌گذاری این پروژه در تهران، قم و کرمانشاه می‌گذرد و در هیچ‌کدام از این شهرها خبری از پایان پروژه نیست.

در این سال‌ها البته بودجه فراوانی هزینه شد و در این شهرها بخشی از پروژه هم عملی شد، اما مونوریل ایران هیچ‌گاه مسافری به خود ندید. چه شد که سیستم حمل‌ونقل شهری مورد علاقه رئیس‌جمهوری پیشین ایران، شهر به شهر گشت و به نتیجه نرسید؟ اساسا مونوریل پروژه‌ای مناسب برای فضای شهری ایران به حساب می‌آید؟تک‌ریل یا مونوریل درواقع یک خط منفرد است که به‌عنوان ریل برای واگن‌های مسافری یا باری استفاده می‌شود.

احداث خط مونوریل صادقیه تا فرودگاه در سال ۸۲ در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد. برخی اعضا صراحتا با این موضوع مخالفت کردند، اما یاران آقای شهردار در نهایت توانستند حرف خود را به کرسی نشانده و مصوبه شش کیلومتر مونوریل صادقیه تا اکباتان را برای اجرا به محمود احمدی‌نژاد بسپارند.در آن زمان هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهروندان تهران به امر احداث ۲۴۰ کیلومتر مونوریل تخصیص یافت.

این روزها اولین مونوریل جهان به ۲۰۰‌سالگی نزدیک می‌شود. محمود احمدی‌نژاد نیز هم شهرداری را واگذار کرده و هم دولت را. پرونده راه‌اندازی مونوریل نیز با پایانی باز مواجه است. در شرایط فعلی دولت و شهرداری‌ها تمایلی به انجام آن ندارند، اما چرخش سیاست‌مداران در ایران زیاد است. احداث مونوریل نیز شاید وقتی دیگر.

اکنون مسئولین به دنبال برقراری خط تراموا هستند. طرح مطالعاتی تراموا از میدان جمهوری تا بهارستان انجام شده اما در بودجه امسال، بخش خصوصی به عنوان کارگزار این طرح در نظر گرفته شده تا بتواند طرح را اجرا کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد که ۴۵۰ واگن مترو تا سال آینده باید اورهال شود.

سید جعفر تشکری هاشمی گفت: بازسازی واگن ها ضرورت است چراکه بخش عمده ای از قطارها نیاز به اورهال دارند و ۴۵۰ واگن تا سال آینده اورهال خواهد شد و باید از همین امروز برنامه ریزی صورت بگیرد تا در آغاز سال تحصیلی وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برقی کردن حمل و نقل یکی از اقدامات ارزشمند برای شهر تهران است، یادآور شد: با مصرف روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین میزان زیادی حرارت و گازهای آلاینده به تهران اضافه می کنیم و باید به سمت برقی شدن برویم و در مورد ساخت دو طبقه تونل مترو باید سیر مراحل قانونی و مطالعات برای دو طبقه شدن تونل های مترو انجام شود و باید بررسی شود که این پدیده فنی است و در دنیا تجربه شده که چه مزایا و معایبی دارد.

تشکری هاشمی با اشاره به ورود تراموا به حوزه ریلی تهران، تصریح کرد: هنوز مطالعه‌ای به شورا ارائه نشده و اگر کار خوبی باشد از آن پشتیبانی خواهیم کرد و اگر کار خوبی نباشد باید جلوی اقدامات زائد بایستیم. باید مطالعه صورت بگیرد تا تراموا به سرنوشت مونوریل دچار نشود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بودجه پیش بینی شده برای خرید ون است، خاطرنشان کرد: این بودجه برای یارانه به کرایه نیست و تنها برای مترو و اتوبوس است. باید پیشنهادات ارائه شود و اینگونه نباشد که اقدامی صورت بگیرد و به دنبال جمع کردن آن باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا