کد خبر: 180202126643
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ سلاح هایی که به سمت شهروندان آمریکایی نشانه می رود

گروه سیاسی- تعداد سلاح‌های موجود در دستان مردم آمریکا از جمعیت‌شان نیز بیشتر است. در آمریکا به‌ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۲۰ اسلحه وجود دارد.

طبق این پژوهش در سال ۲۰۱۷ درمجموع ۸۵۷ میلیون اسلحه دراختیار شهروندان جهان بوده که از این میزان، حدود ۴۶ درصد آن دراختیار مردم آمریکا قرار داشته است،

خشونت‌های مسلحانه در آمریکا مدت‌هاست به خطری بزرگ تبدیل شده است، اما بحث‌ها و جنجال‌های پیرامون این معضل تاکنون راه به‌جایی نبرده‌اند. این ناکامی در حل معضل، مساله سلاح در آمریکا را نیز به یک شکاف تبدیل کرده است.

در حالی‌که بخشی از مردم آمریکا حمل سلاح را حق کامل خود می‌دانند و برخی دیگر به‌دلیل قتل و کشتارهای صورت گرفته به‌وسیله سلاح‌های گرم همانند تیراندازی‌های کور در مدارس، فروشگاه‌ها و حتی کنسرت‌های موسیقی، مخالف شدید آزادی‌های مرتبط با حمل سلاح هستند.

موضوع این شکاف به داشتن حق حمل سلاح و یا نداشتن آن ارتباطی ندارد، بلکه به مطلق‌بودن و یا محدودکردن آن مرتبط است.

 برخی از اساس حق حمل سلاح را مطلق می‌دانند و از قوانین محدودکننده موجود نیز به‌شدت ناراضی هستند، ولی در‌مقابل برخی دیگر خواستار تشدید قوانین محدود‌ کننده‌اند.

در فضای سیاسی دموکرات‌ها حزب اصلی گروه خواستار ایجاد محدودیت بوده و در‌مقابل موافقان حمل سلاح به حزب جمهوری‌خواه متکی هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا روز پنجشنبه ۶ دستور اجرایی برای مقابله با خشونت‌های مسلحانه را اعلام کرد و از کنگره خواست تا این نهاد نیز درجهت مقابله با خشونت‌های مسلحانه گام بردارد.

بایدن گفت: «خشونت‌های مسلحانه در آمریکا همچون یک بیماری مسری و مایه شرمساری در سطح بین‌المللی است.»

یک سازمان آمریکایی گزارش کرد، در مدت گذشته از سال جاری میلادی تاکنون مجموعا ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن بر اثر خشونت‌های مسلحانه در آمریکا کشته شده‌اند.

سازمان “بایگانی خشونت مسلحانه” آمریکا روز شنبه اعلام کرد، خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۳ تاکنون مجموعا ۱۴۶۰۰ کشته بر جای گذاشته‌اند.

بر اساس اعلام این سازمان، ۵۲۱ نفر از این کشته‌ها را نوجوانان و ۹۳ نفر از آنها را نیز کودکان تشکیل داده‌اند.تا روز شنبه هفته جاری مجموعا ۱۹۹ مورد تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا رخ داده است.

بر اساس این گزارش، همچنین خودکشی با تفنگ همچنان بخش عمده کشته‌های ناشی از سلاح گرم را تشکیل داده است.

تیراندازی‌های مربوط به افسران پلیس نیز تاکنون ۴۸۷ کشته در آمریکا بر جای گذاشته و ۵۱۵ تن دیگر نیز در تیراندازی‌های غیر عمدی کشته شدند.

جدیدترین مورد از تیراندازی دسته‌جمعی در ایالت تگزاس آمریکا اتفاق افتاده است.

روز شنبه در جریان تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر آلن، واقع در حدود ۴۸ کیلومتری شمال دالاس هشت تن کشته شدند. در این حادثه فرد مسلح نیز از سوی پلیس کشته شد.

از طرف دیگر دست‌کم هفت قربانی بین پنج تا ۶۱ سال هم بر اثر جراحات ناشی از این حادثه بستری شدند.سه تن از آنها در وضعیت وخیم قرار داشته و چهار تن هم شرایط باثبات دارند.

اواخر ماه گذشته میلادی نیز ایالت تگزاس شاهد یک تیراندازی دسته‌جمعی دیگر بود. در این حادثه در تاریخ ۲۸ آوریل یک فرد مسلح اقدام به کشتن پنج تن از همسایگانش از جمله یک پسربچه ۹ ساله در خانه قربانیان در شهر کلیولند کرد.

سه‌شنبه گذشته، فرانسیسکو اوروپسا، عامل ۳۸ ساله این تیراندازی بعد از چهار روز تعقیب و گریز دستگیر شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا