کد خبر: 010302127999
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگحقوقی و قضاییروزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ لایحه حجاب؛ بن بستی که باید باز شود

گروه سیاسی- مهم‌ترین چالشی که جمهوری اسلامی از بعد دهه ۸۰ درباره مسئله حجاب داشته است، این بود که حجاب به یک گسل بزرگ فرهنگی تبدیل شد.

البته این ماجرا با تحریک دشمن و رسانه‌های غربی بود و در کنارش ناکارآمدی ما در به‌کارگیری از روش‌های نوین و عدم ورود به‌ موقع ما به مسئله در تبدیل‌ شدن آن به یک نمودار دو قطبی تأثیر داشت.

در یک‌ سوی این نمودار، اعتقاد و عزم جدی به حجاب است تا جایی که مثلاً بعضی از فعالان غیرحرفه‌ای نهی از منکر و آمر به معروف، هرگونه تکثری در پدیده حجاب را نفی می‌کنند و در سوی دیگر با پدیده‌هایی مثل آزادی‌های یواشکی، چهارشنبه‌های سفید و … مواجهیم. دو سوی این طیف ذاتاً بازتولید تنش می‌کنند.

وزیر دادگستری گفت: لایحه عفاف و حجاب ظرف روزهای آتی به مجلس ارسال خواهد شد. امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در بخش دوم جلسه دیروز شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به روند طی شده برای لایحه پیشنهادی قوه قضاییه در موضوع عفاف و حجاب گفت: لایحه دو فوریتی پیشنهادی قوه قضاییه با موضوع «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» پس از انجام تغییراتی از سوی دولت، روز چهارشنبه هفته گذشته به تصویب هیأت دولت رسید و روز گذشته (یکشنبه ۳۱ اردیبهشت) به امضاء رسید و ظرف روزهای آتی به مجلس ارسال خواهد شد.

سید مجید امامی،دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن اشاره به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، بزرگترین چالش جمهوری اسلامی درباره حجاب الزامی را در سه دهه گذشته، عدم قانون‌انگاری و جرم‌انگاری دقیق تخلف بدپوششی، بی پوششی، بی حجابی و برهنگی دانست و گفت: مجلس و دولت در این زمینه مقصر هستند، اما همچنان جرم‌انگاری را ضرورت قطعی می‌دانم، چطور باید جرم‌انگاری کرد؟ باید رفت و آنجایی نشست که بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه با تو همراهی دارد. مثلاً من از ۵-۶ سال پیش این را می‌گفتم که تحریک جنسی و آزار جنسی را جرم‌انگاری کنیم و از حقوق اجتماعی خانواده صیانت کنیم.

یعنی چه؟ مثلاً دادستان با عنایت به شاخص‌های مشخصی که باید از قبل اعلام رسمی کرده باشد، بتواند علیه کسی که با پوشش خود به خانواده من آزار جنسی می‌رساند، اقامه جرم کند. چون با این پوشش برهنه‌اش، با این پوشش فراتر از عرفش، وفاداری جنسی همسر من را کم می‌کند، آرامش جنسی خانواده من را به هم می‌ریزد، سلامت جنسی فرزندان من را خراب می‌کند.

این کار یک لایحه خیلی عالمانه می‌خواهد که نیازِ به حق کشور و نیروی انتظامی و درخواست به حقِ مردم و مؤمنین را رفع می‌کند. بر همین اساس مخالف جرم‌انگاری‌های دیگری هستیم که با اسم بدپوششی می‌خواهد مثل مدل جریمه از مردم پول بگیرد.

وی با تأکید بر ضرورت واقع‌بینی در بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و کمبود اعتبارات در این زمینه، عنوان کرد: ما حتماً با زبان هنر، فرهنگ، تربیت، آموزش، سبک زندگی و سواد رسانه‌ای، هزاران برابر در حوزه حجاب باید برای نوجوان و کودک ایرانی، کار می‌کردیم و نکردیم. اما باید واقع‌بین هم بود.

ما در سال ۹۲ با اعتباراتی که وزارت ارشاد داشته است توان خرید ۳۰ درصد کتاب‌های تولیدی در تیراژ کشور را داشتیم. اما این نسبت امسال اگر اعتبارات کامل تخصیص یابد، کمتر از ۲ درصد است. الان در دوران رونق بازی‌های battle royale هستیم؛ اما تقریباً با اعتبارات بنیاد ملی بازی، ما هیچ بازی battle royale نمی‌توانیم تولید کنیم؛ چون حداقل ۲۵ میلیارد تومان نیاز مالی دارد. در حالی‌ که بنیاد چنین بودجه‌ای ندارد.

امامی، ضمن بیان اینکه در حال حاضر ژنوم یا سلول بنیادین پرداختن به مسئله حجاب در کشور امنیتی و انتظامی است، مهم‌ترین اقدامات شورای فرهنگ عمومی کشور درباره حجاب را برشمرد و گفت: مصوبه‌ای با عنوان «راهبرد سه‌ پایه در ارتقاء زیست عفیفانه» که در شرایط بحرانی فعلی برای عبور از گسل نه برای حل گسل، تصویب شده است.

این مصوبه به طور خلاصه مورد بر این سه مورد است:

۱- دسترس‌پذیری لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان. ۲- تغییر گفتمان حجاب اجباری به گفتمان حیا و امنیت جنسی خانواده ۳-هدفمند و هوشمند شدن تعزیر.

وی با تأکید بر اینکه دعوت به حجاب از نهی‌ از منکر بی‌حجابی اثرگذارتر است، رویش بدنه مردمی حجاب در شهرهای مختلف کشور را امیدوارکننده دانست و به کمبودهایی که این گروه‌ها در زمینه اجرایی دارند، اشاره کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: در طول بیست سال گذشته زنان سوژه هویت جنسی بودند و سعی می‌کردند هویت جنسی خودشان را احیا کنند.

کم‌کم این در دامان یک هویت مصرفی خیلی بزرگ افتاد و در طول سه ماه گذشته هم در یک لوپ هویت مقاومت قرار گرفته است. یعنی او می‌گوید بدن من اول بدن من بود، بعداً من بدنم را مصرف می‌کردم برای اینکه به من اعتلا می‌داد و الان بدنم سوژه مقاومت است. یعنی من با بدنم، با کشف حجابم در برابر یک هژمونی جنسی، فرهنگی و سیاسی در ایران مقاومت می‌کنم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا