کد خبر: 150701103553
انرژیجهانروزنامه

اعتقاد رئیس توتال: تعیین سقف قیمت برای گاز به نفع روسیه است

«پارتیک پویانه» رئیس توتال راهکار تعیین سقف قیمت گاز صادراتی روسیه را کارآمد ندانسته و معتقد‌است این اقدام بیشتر به نفع روسیه تمام خواهد شد. این درحالیست که کشورهای گروه ۷ در نظر دارند از این طریق درآمدهای مسکو را محدود کنند.

وی این راهکار را «چاره‌ای بد» ارزیابی کرده و تأکید کرد بدینوسیله دست مسکو بازتر می‌شود. او که در «کنفرانس هوش انرژی» در لندن سخنرانی می‌کردبر این باوراست این راهکار نامناسب منجر به دادن امتیاز بیشتر به ولادیمیر پوتین  خواهد شد.

او دراین خصوص می‌گوید:« اگر ما این کار را بکنیم پوتین می‌گوید ما دیگر نفت خود را نمی‌فروشیم.دراینصورت قیمت نفت دیگر۹۵دلار نخواهد بود و به ۱۵۰ دلار خواهد رسید. من دوست ندارم چنین امتیازی به پوتین بدهیم.»

کشورهای گروه هفت درماه سپتامبر(شهریور) تصمیم گرفتند دریک اقدام بسیار فوری و دسته جمعی برای قیمت سوخت صادراتی روسیه سقف تعیین کنند و بسیاری از کشورها را نیز باخود همراه کنند تا بدین ترتیب درآمد حاصل از فروش هیدروکروبورهای این کشور را که ضامن حملات آن بر ضد اوکراین است محدود کنند.

براین اساس بطور مشخص روسیه باید نفت خود را کمتر از قیمتی که اکنون آنرا می‌فروشد به فروش برساند. البته این سقف قیمتی از قیمت تولید بیشتراست تا از لحاظ اقتصادی برای روسیه فروش آن به صرفه باشد.

هند و چین که از جمله مهمترین واردکنندگان نفت در جهان هستند از این تصمیم گروه هفت حمایت نکرده‌اند.آنها درحال حاضر نیز نفت را به قیمت ارزانتر از روسیه وارد می‌کنند.

«الکساندرنُواک» معاون نخست‌وزیر روسیه در امورانرژی روز چهارشنبه۵اکتبر(۱۳مهر) ضمن محکوم کردن این تصمیم آنرا «تعدی به ساز و کارهای بازار» تلقی کرد که «اثرات شومی» بر صنعت جهان خواهد گذاشت.

وی همچنین با اشاره به «به وجود آمدن کمبود شدید حاملهای سوختی در جهان» در صورت این اقدام که اتحادیه اروپا نیز از آن حمایت کرده، بار دیگر هشدارداد :«شرکتهای‌نفتی روسیه به کشورهایی که از این اقدام حمایت کنند نفت نمی‌فروشند.»

از سوی دیگر«بِن وان بُردِن» رئیس شرکت شِل نیزروز سه شنبه ۴اکتبر(۱۲مهر) در مورد موفقیت این اقدام ابراز تردید کرد.

او دراین خصوص می‌گوید:« نمی توانم درست بفهمم چگونه این اقدام می‌تواند مؤثر باشد. دخالت در بازارهای پیچیده انرژی در جهان بسیار سخت است.» او از دولتها خواست قبل از هراقدامی با کارشناسان مشورت کنند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا