کد خبر: 230402132734
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ هشدار رییس کل به بانکها 

گروه بانک، بیمه و بورس- تخلفات بانکها در عدم رعایت نرخ سود مصوب در حالی ادامه دارد که بانک مرکزی در آخرین اولتیماتوم خود اعلام کرد شش بانک از قانون سرپیچی کرده اند. هشدارها برای رعایت نرخ سود همچنان ادامه دارد و این در حالی است که گزارش های منتشر شده حاکی از عدم رعایت نرخ سود مصوب ۱۸ درصدی برای سپرده های بانکی است.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با هیچکس رو در بایستی نداریم، تصریح کرد: نرخ‌های سود کنونی، نرخ‌های خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس کار کنند مشکلی پیش نمی‌آید.

متأسفانه بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند و آن را رعایت نمی‌کنند. بر این اساس هر بانکی رعایت نکند حتماً به هیئت انتظامی بانکی معرفی و با آنها برخورد می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگری که به ما گزارش شده است اعطای تسهیلات در شعب بانکی، منوط به سپرده گذاری است. اینکه مشتری باید بر اساس گردش حسابش مورد ارزیابی قرار گیرد این موضوع یک اصل بانکداری است اما اینکه ارائه تسهیلات را منوط به سپرده گذاری کنند گزارشی است که به بانک مرکزی رسیده و مدیران عامل بانک‌ها حتماً باید جلوی این موضوع را هم در شعب بگیرند و قانون را رعایت کنند.

بانکها اعم از دولتی و خصوصی نه تنها نرخ سود ۲۰ درصدی را اعمال می کنند که در برخی سپرده های میلیاردی این نرخ سود به ۲۳ درصد نیز رسیده است.

به عبارتی از ماه‌های گذشته بانک‌ها استارت افزایش نرخ سود سپرده را زدند و همچنان نیز با طرح‌های گوناگون درحال رقابت با یکدیگر هستند.

موضوع عدم تمکین بانکها از مصوبه نرخ سود سالهاست مطرح است. هیچ هشدار و اولتیماتومی نیز جدی گرفته نمی شود. اصلا بانکها چه دولتی و چه خصوصی کار خود را می کنند و بانک مرکزی تنها مانند سایه ای نظارتی عمل می کند و در اجرا کارایی خاصی از خود نشان نداده است. برخی فعالان اقتصادی بر این باورند سنگینی تسهیلات تکلیفی که دولت بر دوش بانکها گذاشته آنها را مجبور به افزایش نرخ سود سپرده ها می کند.

بانکها قصد دارند از این طریق کمبود پول و منابع خود را جبران کنند. آمار منتشر شده از میزان سپرده های مردمی نزد بانکها نیز از افزایش ۳۵ درصدی حکایت دارد. یعنی افزایش نرخ سود کار خودش را کرده و مردم نیز تمایل دارند پول خود را برای دریافت سود بیشتر در بانکها نگهداری کنند.

به هر ترتیب نرخ‌های سود بالای ۲۰ درصدی درحالی همچنان در بانک‌های دولتی و خصوصی پرداخت می‌شود که بانک مرکزی تأکید دارد بانک‌ها باید به مصوبه سودی شورای پول و اعتبار پایبند باشند. طبق مصوبه ۲۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را تعیین و ابلاغ کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا