کد خبر: 160202126336
آسیب اجتماعیروزنامهسلامت و رفاه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ پزشک خانواده عضو جدید خانواده ایرانی 

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه براساس ارزیابی که از استان‌ها درخصوص پزشک و مراقب صورت گرفته نیاز هر استان در این خصوص مشخص شده است، درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جبران کمبود نیرو در بخش بهداشت گفت: در سال ۱۴۰۲ وزارت بهداشت مجوز استخدام ۲۵ هزار نیرو را دارد که از این تعداد ۸ هزار نیرو برای حوزه بهداشت استخدام خواهند شد، همچنین مجوز استخدام برای دو هزار بهورز نیز به ما داده شده است و در مجموع ما در حوزه بهداشت مجوز ۱۰ هزار استخدام خواهیم داشت که این تعداد از ۶۰ هزار کمبود نیرویی در بخش‌های مختلف ما در حوزه بهداشت با آن مواجه هستیم کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی نیرو وارد سیستم پزشک خانواده خواهند شد و جذب آن‌ها از اردیبهشت آغاز شده است و تا پایان سال با توجه به میزان پیشرفت طرح پزشک خانواده نیروهایی که در این بخش نیاز داریم نیز تامین خواهد شد.

در ویکیپدیا پزشک خانواده را نوعی از طبابت می‌داند که در آن پزشکان خانواده به صورت مستقیم با خانواده‌ها در تماس هستند.

این پزشکان مراقبت‌های اولیه را بر عهده دارند و پزشک سلامت‌نگر هستند، یعنی علاوه بر درمان بیماری، به بهداشت جسم و روان افراد تجت پوشش خود نیز توجه دارند.

آنها عموما در صورت بیماری یا حوادث ناگوار با خانواده‌ها هستند. ایشان به صورت همزمان خدمات مشاورتی و درمانی برای خانواده‌ها انجام می‌دهند.

این پزشکان به دلیل شناخت دقیق اشخاص تحت طبابت خود و آشنایی با تاریخچه بیماری آنها، قادرند زودتر به کسالت آنها پی برده و بیماران را درمان کنند.

پزشکان خانواده در صورت صلاحدید بیماران را به پزشکان متخصص ارجاع می‌دهند و پزشک متخصص نتیجه معاینات، نوع بیماری و اقدامات درمانی و پیگیری‌های لازم را به پزشک خانواده اعلام می‌کند.

در برنامه پزشک خانواده شهری هر فرد باید دارای پرونده سلامت الکترونیک باشد که اطلاعات اولیه این پرونده از طریق پرسشگری خانوار در سال جاری توسط پرسشگران سلامت با مراجعه به در منازل جمع‌آوری می‌شود و اطلاعات تکمیلی این پرونده توسط پزشک منتخب خانوار پس از ویزیت پایه ثبت خواهد شد و پس از هر ویزیت خلاصه اقدامات درمانی هر فرد در پرونده الکترونیک سلامت او درج می‌شود.

تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و انجام ویزیت پایه برای تک‌تک افراد تحت پوشش به عنوان زیر بنای برنامه پزشک خانواده محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا