کد خبر: 100402131409
جهانروزنامه

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ کف خیابان؛ فرانسه در آتش  

گروه سیاسی- ماکرون جمعه شب و پس از درگیری پلیس با گروه‌های غارتگر آشوب‌گران – که برخی از آنها مسلح به تفنگ‌های سرقتی بودند – در چهارمین شب از درگیری‌ها، با درخواست‌ها برای برقراری وضعیت اضطراری مواجه شد.

اعتراضات در فرانسه به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به نام نائل توسط پلیس، همچنان ادامه دارد. هزاران غارتگر برخی از شهرهای بزرگ فرانسه را غارت کردند، پلیس محلی اعلام کرد که اکنون در “جنگ با افراد ناراحت و دردسرساز” هستند – افسران دو تا از بزرگترین اتحادیه‌های پلیس کشور اکنون تهدید به شورش کرده‌اند.

مراسم تشییع نوجوان ۱۷ ساله کشته شده بدست پلیس در حالی برگزار می‌شود که بخش‌های وسیعی از فرانسه در آتش، خشونت و شورش‌های ویرانگر غرق شده است و پلیس از دستگیری ۴۷۱ نفر در شبانه‌روز خبر می‌دهد.

پلیسی که شامگاه سه‌شنبه به نائل.م، جوان ۱۷ ساله در منطقه نانتر در غرب پاریس شلیک کرد و جان او را گرفت، پیشتر مدعی شده بود که این نوجوان قصد زیر گرفتن آن‌ها را بعد از متوقف کردن خودرو داشته است.

اما ویدیوی منتشر شده از حادثه نشان می‌دهد دو پلیس در حالی که به پنجره خودرو مقتول نزدیک می‌شوند، کلت کمری خود را به سمت راننده نشانه گرفته و با حرکت خودرو، یکی از آن‌ها اقدام به شلیک می‌کند. این ویدیو نشان می‌دهد که خودرو مقتول کمی پس از حرکت، به یک پست در نزدیکی محل حادثه برخورد کرده و متوقف شده است.

بیش از دو میلیون بریتانیایی قرار است با شروع فصل تابستان به فرانسه سفر کنند. وزارت امور خارجه بریتانیا به گردشگرانی که قصد سفر به فرانسه را دارند، هشدار داده است.بیش از ۳۸۰۰ آتش سوزی در جاده های عمومی رخ داد و بیش از ۵۰۰ ساختمان آتش گرفت.

شهر مارسی فرانسه روز جمعه شاهد بدترین حرکت خشونت‌آمیز بود. طبق گزارش رسانه‌ فرانسوی BFM، دیروز معترضان وارد یک فروشگاه اسلحه فروشی در حوالی منطقه “اولد پورت” شدند و چندین “اسلحه‌های شکاری” این فروشگاه را غارت کردند.

طی این حادثه خشونت‌آمیز، دست کم ۸۷ تن در این شهر بازداشت شدند و پلیس فرانسه نیز گاز اشک‌آور را به سمت گروهی از جوانانی که ماسک بر روی صورت داشتند و با یورش به این فروشگاه، شیشه‌ها را شکستند و خودروها را آتش زدند، شلیک کرد.شهردار مارسی از دولت فرانسه خواست تا یگان‌های پلیس اضافی را جهت مقابله با خشونت و غارتگری مستقر کند.

امانوئل مکرون استفاده از خودروهای زرهی و پلیس ضد شورش را مجاز کرد و ۴۵۰۰۰ افسر در تلاشی ناامیدکننده برای به دست گرفتن کنترل مستقر شدند. اما رئیس جمهور فرانسه به دلیل اینکه به اندازه کافی سریع عمل نکرده مورد انتقاد قرار گرفته است.

اریک سیوتی، رئیس حزب جمهوری‌خواهان گفت که کشورش «در لبه پرتگاه است» و «ما باید یک جنگ بی‌رحمانه علیه خشونت به راه بیندازیم و وضعیت اضطراری را در تمام مناطق آسیب دیده اعلام کنیم». یک جبهه سیاسی گسترده علیه ماکرون به راه انداخت.

روزنامه فرانسوی لوموند همچنین به رئیس جمهور هشدار داده است که شورش ها ممکن است به طور فزاینده‌ای “گسترده” شوند و برای “شب‌های آینده” ادامه پیدا کنند. تلگراف گزارش داد که پس از ادامه خشونت در طول شب، پلیس فرانسه گفته است که در حال حاضر با «انبوهی از افراد ناراحت و دردسر ساز» در جنگ هستند. دو تا از بزرگترین اتحادیه های پلیس کشور تهدید کرده اند که اگر ماکرون نظم را برقرار نکند، به شورش می پردازند. آنها گفتند: «امروز پلیس در حال نبرد است، ما در حال جنگ هستیم. فردا ما در مقاومت خواهیم بود و دولت باید این را بداند.

براساس گزارش یورو نیوز، تداوم اعتراضات در روز جمعه باعث شد که از اواسط روز، اختلالاتی در سیستم حمل و نقل عمومی شهرهای مختلف فرانسه (از جمله در پاریس با تخریب ۱۲ اتوبوس) ایجاد شود.

به این ترتیب فعالیت حدود ۲۳ خط از مجموعه ۳۵۰ خط اتوبوس پاریس روز جمعه تعطیل شد. مسیر حرکت ترامواها بسته شد و در سایر خطوط، یا خدماتی جزئی ارائه شد و یا سرویس‌دهی با تاخیرهای زیادی همراه بود.

مقامات در شهر مارسی که دومین شهر بزرگ فرانسه محسوب می‌شود، پس از خشونت‌های اخیر تصمیم به ممنوعیت برگزاری تظاهرات عمومی گرفتند. فعالیت تمام وسایل حمل و نقل عمومی نیز در مارسی از ساعت ۱۹ روز جمعه متوقف شد.

امانوئل ماکرون پس از نشست امنیتی اضطراری جهت رسیدگی به اعتراضات، تاکید کرد که یک سوم از افراد دستگیر شده طی چند چند شب گذشته “جوان یا بسیار جوان” بوده‌اند و این نشان می‌دهد که اینترنت نفوذ منفی بر کودکان و نوجوانان داشه است.

وی افزود: پلتفرم‌ها و شبکه‌های اینترنتی نقش عمده‌ای در رویدادهای روزهای اخیر داشته‌اند. ما مشاهده کرده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی نظیر اسنپ‌چت، تیک‌تاک و سایر شبکه‌ها بستری برای شکل‌گیری و سازماندهی تجمعات خشونت‌آمیز بوده‌اند و آن‌ها به شکل تقلیدآمیزی به سوی این حرکات خشونت‌آمیز سوق داده می‌شوند و همچنین باعث شده تا از دنیای واقعی فاصله بگیرند.

وزارت کشور فرانسه در فرمانی سراسری، خدمات اتوبوسرانی و تراموا در سراسر کشور را از ساعت ۹ شب روز جمعه متوقف و فروش وسایل آتش بازی را ممنوع اعلام کرد و خواستار آن شد که از فروش و حمل و نقل قوطی‌های بنزین، اسید و سایر مایعات قابل اشتعال جلوگیری شود.

وزیر کشور فرانسه همچنین در راستای چهارمین شب اعتراضات در این کشور گفت: بیش از ۴۵ هزار افسر مجریان قانون از جمله یگان‌های ویژه جهت مقابله با شورشیان در فرانسه مستقر شده‌اند. بیش از ۳۰۰ افسر پلیس هم در سه روز اول ناآرامی‌ها در فرانسه زخمی شده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا