کد خبر: 300302130459
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ گره کور تعطیلات آخر هفته

گروه سیاسی-تغییر در تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان به ۴۰ ساعت در هفته، در حالی به محل گمانه زنی دو طیف موافق و مخالف در مجلس تبدیل شده است، مواردی که در لایحه دولت وجود نداشت و کمیسیون اجتماعی مجلس به آن افزود.آذرماه سال گذشته بود که دولت لایحه خود را با عنوان «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد.

طبق این لایحه ساعت کار کارمندان از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد؛ به این ترتیب تعداد روزهای کاری در هفته به پنج روز تقلیل یافته و پنجشنبه‌ها تعطیل می‌شود تا ناهمگونی بین تهران و شهرستان ها در این زمینه برطرف شود.

در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس، تغییراتی در محتوای آن ایجاد شد؛ به گفته ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، جمعی از نمایندگان نیز طرحی را برای تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه آماده کرده بودند که مفاد آن به لایحه دولت افزوده شده است.

بر اساس استدلال اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه تعطیل است و در ایران روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ تعطیلات پایان هفته به شمار می رود بنابراین ارتباطات اقتصادی کشورمان با محدودیت هایی روبرو است.

در این خصوص، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این کمیسیون با لحاظ همه جوانب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به این نتیجه رسید که تعطیلات هفتگی را برای تنظیم با بازارهای جهانی تغییر دهد و امید است این موضوع به خیر و مصلحت مردم باشد.

مجید انصاری افزود: در جریان بررسی لایحه سازمان امور اداری و استخدامی کشور که کاهش ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت کاری هفتگی و نیز افزایش تعطیلات هفتگی مطرح شده بود، پیشنهادهای متعددی ارائه شد و در نهایت کمیسیون نتیجه گرفت که ساعت کاری را از ۴۴ ساعت کنونی به ۴۰ ساعت کاهش دهد.

به گفته نماینده مردم ممسنی در مجلس، در عین حال درخواست‌های مکرری که از سوی فعالان اقتصادی و تجار برای تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها وجود داشت تا هماهنگی بیشتری با بازارهای جهانی صورت گیرد.

انصاری درباره حواشی اخیری که درباره تغییر تعطیلات از پنجشنبه به شنبه بوجود آمده است، اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه روز جمعه با توجه به تأکیدات دینی و شرعی حتماً باید جزو تعطیلی‌های کشور باشد.

وی در عین حال به عرف جامعه برای انجام آیین های دینی در روز پنجشنبه همچون زیارت اهل قبور و شهدا در کشور اشاره کرد و گفت: در نهایت کمیسیون به این جمع‌بندی رسید که ما به جای روز پنجشنبه روز شنبه را تعطیل کنیم؛ در این روش تغییری در تعطیلی روز جمعه ایجاد نمی‌شود.

در عین حال، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که با توجه به مطالبات زیاد برای تغییر تعطیلات آخر هفته و همچنین کاهش ساعت کاری کارمندان به احتمال خیلی زیاد بررسی لایحه مربوط به این موضوع در مجلس یازدهم تعیین تکلیف خواهد شد.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که آیا بررسی لایحه کاهش ساعت کاری کارمندان و  پیشنهاد تغییر تعطیلات آخر هفته کشور به عمر مجلس یازدهم می‌رسد؟ تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (لایحه کاهش ساعت کار کارمندان) را تصویب کرد که به موجب آن در صورت تصویب نمایندگان در صحن علنی، ساعت کاری اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کم می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از آن هم کمیسیون اجتماعی تصویب کرده بود که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای کل شهرستان‌ها تسری پیدا کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: از طرف دیگر کمیسیون اجتماعی پیشنهادی را به تصویب رساند که به موجب آن شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه تعطیل شود یعنی روزهای کاری در هفته از یکشنبه تا پنج‌شنبه باشد.

دلیل این تصمیم کمیسیون هم مراجعات به ما از اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و افرادی که ارتباط با کشورهای خارجی داشتند، بود.

استدلال آنها این است که عملا چهار روز ارتباط‌شان با دولت است و نمی‌توانند معامله‌ای انجام دهند به همین دلیل تصمیم بر آن شد که در جهت رشد اقتصادی و به دنبال آن کمک به وضعیت معیشت مردم تغییری در تعطیلات آخر هفته رخ دهد که گزارش آن به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود.

اسماعیلی اظهار کرد: این لایحه به صورت عادی است منتها در صورتی که ۵۰ نماینده درخواست بررسی با اولویت آن را بدهند زودتر در نوبت رسیدگی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد البته با توجه به مطالبات زیاد در این باره احتمال این‌که بررسی این موضوع به این دوره مجلس برسد، زیاد است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا