کد خبر: 280103156379
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

« عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ آوار بدهی ۳۵۰ میلیون یورویی دولت بر بازار روغن

حدود ۹۰ درصد روغن مصرفی مردم از طریق واردات تامین می‌شود و رشد قیمت‌های جهانی هم میزان خروج ارز از کشور را برای تأمین دانه‌های روغنی، هر روز بیشتر می‌کند، این در حالی است که متوسط مصرف روغن در کشور ما ۲ برابر استاندارد جهانی است.

گروه صنعت، معدن و تجارت- سالانه تنها ۱۰ درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی از داخل تامین بقیه از خارج کشور وارد می‌شود، رشد قیمت‌های جهانی کالا هم عاملی برای خروج بیشتر ارز از کشور شده است، در این میان برنامه‌های افزایش تولید دانه‌‌های روغنی در داخل هم تاثیری در افزایش تولید نداشته است و ارز زیادی صرف واردات این محصول می‌شود.

سالانه حدود ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی از کشور خارج می شود که تقریبا ۲۵ درصد آن مربوط به واردات روغن است و هرچه‌ قیمت‌های جهانی بالاتر می‌رود، میزان خروج ارز بیشتر می‌شود.

مطالب پیشنهادی

بلومبرگ گزار‌ش داد که قیمت دانه روغنی سویا برای تحویل درماه ژانویه ۴ دلار افزایش یافت و به ۱۳۵۱ دلار رسید، این افزایش قیمت در روزهای گذشته هم بارها تکرار شده است.

رشد قیمت‌ها در دوران کرونا و آغاز جنگ روسیه و اوکراین تا دو برابر هم بالا رفت، این دو کشور مهم‌ترین تولید‌کنندگان دانه روغنی در جهان هستند. پس از این دو اتفاق اغلب کشورها برنامه خود را برای تولید کالاهای اساسی از جمله دانه‌های روغنی در داخل متمرکز کرده‌اند.

وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین امنیت غذایی کشور، در سال‌های گذشته چندین برنامه خود اتکایی در تولید دانه روغنی تدوین کرده است اما از میزان وابستگی به این محصول کم نشده است. چندین بار برنامه ۵ ساله در دولت‌های قبل برای خود اتکایی تا ۵۰ درصد تدوین شد اما هنوز تنها ۷ تا ۱۰ درصد روغن مورد نیاز در داخل تولید می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:‌ سالانه بیش از ۲ میلیون تن نیاز به روغن داریم که فقط ۷ درصد از این میزان در داخل تولید ­می‌شود و ۹۳ درصد را باید وارد کنیم.

وی گفت:‌ سالانه یک پنجم میزان ارز واردات کالاهای اساسی، مربوط به روغن است و سالانه تا ۱۶ میلیارد دلار ارز برای کالاهای کشاورزی از کشور خارج می‌شود.

علیرضا شریفی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به تأخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی گفت: هیچ ارزی به روغن‌های وارداتی که از ابتدای آبان ماه سال گذشته تا کنون وارد کشور شده تخصیص نیافته است و این طلب ۳۵۰ میلیون یورو می‌شود.

وی افزود: این تأخیر تخصیص ارز به واردات روغن خام در حالی است که با توجه به تأکیدات دولت مبنی بر فروش کالای وارداتی با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی، این روغن‌ها با نرخ مصوب در بازار به دست مصرف کنندگان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اخیر، دولت با پرداخت به موقع ارز روغن خام وارداتی می‌تواند به تسریع در واردات، کاهش ریسک تجارت خارجی و تنظیم بازار روغن نباتی توسط بخش خصوصی کمک کند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در خصوص وضعیت تأمین روغن نباتی در کشور گفت: طی سال گذشته حدود ۱.۶ میلیون تن انواع روغن خام به ارزش حدود ۲.۲۵ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شریفی افزود: روند واردات و ذخایر روغن نباتی در شرایط نرمالی قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا