کد خبر: 190402132387
جامعه و فرهنگروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ بحران گرما در پایتخت

گروه اجتماعی- بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان همراه با وزش باد و خیزش گرد و خاک به‌ویژه در مناطق غربی و جنوبی استان و همچنین افزایش دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی و تحلیل برونداد الگوهای پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۱ و ۲۲ تیر) در مناطق غربی و جنوبی استان در ساعات بعد از ظهر و شب گاهی افزایش سرعت وزش باد موجب خیزش موقت گردوخاک و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

برای (۱۹ تا ۲۰ تیر) روند افزایش نسبی دما و در روزهای پایانی هفته کاهش تدریجی دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

براساس این گزارش، آسمان تهران ( ۲۰تیر) صاف گاهی وزش باد همراه با افزایش دما با حداقل دمای  ۲۸ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه ( ۲۱ تیر) صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای  ۳۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۴۱ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۴۸ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

داده‌های ایستگاه هواشناسی تهران نیز نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال میزان تبخیر حدود ۱۰۰۰ میلی متر بوده است، یعنی یک متر از منابع آب پایتخت تبخیر شده این در حالیست که در این مدت تنها ۳۵ میلی متر باران در ایستگاه هواشناسی تهران باریده است.

بر اساس جدیدترین داده های شاخص SPEI مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، ۱۰۰ درصد مساحت پایتخت درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

علاوه بر این تمام مساحت ۱۵ شهرستان تهران نیز با درجات مختلف خشکسالی مواجه است.داده‌های پهنه‌ای بارش تهران نشان می‌دهد که استان در سه ماهه نخست امسال با بیش از ۶۰ درصد کسری بارش مواجه بوده است.

در عین حال، در پی ثبت گرم‌ترین روزهای جهان طی هفته گذشته، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که روند تغییرات آب و هوایی در جهان خارج از کنترل است.

«آنتونیو گوترش» با اشاره به شکسته شدن رکوردهای دمایی جهان در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته گفت: اگر در به تعویق انداختن اقدامات کلیدی مورد نیاز پافشاری کنیم، فکر می‌کنم به سمت وضعیت فاجعه‌باری حرکت می‌کنیم؛ همانطور که دو رکورد اخیر دما نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مرکز ملی پیش‌بینی محیط‌ زیست آمریکا (NCEP)، میانگین دمای هوای جهانی در روز سه‌شنبه هفته گذشته ۱۷.۱۸ درجه سانتی‌ گراد بود که از رکورد ۱۷.۰۱ درجه سانتی‌ گراد که در روز دوشنبه به ثبت رسیده بود، فراتر رفت.

برای دوره هفت روزه منتهی به چهارشنبه، میانگین دمای روزانه ۰.۰۴ درجه سانتی گراد بالاتر از تمام هفته‌ها در طول ۴۴ سالی که رکوردها ثبت شده، بوده است.

کارشناسان اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) در این باره گفتند: ما تشخیص می‌دهیم که به دلیل تغییرات آب و هوایی در یک دوره گرم قرار داریم و همراه با ال نینو و شرایط گرم تابستان، شاهد ثبت دمای گرم و بی‌سابقه در بسیاری از نقاط جهان هستیم.

کارشناسان معتقدند که تغییرات اقلیمی در حال رسیدن به نقاط ناشناخته ای است و افزایش دمای جهانی همراه با پدیده ال نینو منجر به ثبت رکوردهای جدیدی خواهد شد.

در همین حال سازمان ملل نیز بازگشت ال نینو را تایید کرده است. آخرین ال نینو بزرگ در سال ۲۰۱۶ رخ داد که گرم ترین سال ثبت شده در جهان است.

در این پدیده اقلیمی،‌ بادهایی که معمولا آب‌های گرم اقیانوس آرام را به غرب سوق می‌دهند، ضعیف می‌شوند. این شرایط، امکان حرکت آب‌ گرم به سوی شرق و پراکنده شدن آن در بخش وسیعی از اقیانوس را فراهم می‌کند. به این ترتیب رطوبت هوا در این بخش‌ها بیشتر می‌شود که چرخه‌های معمول جوی در اطراف جهان را تغییر می‌دهد.

در هفته‌های اخیر بخش‌های مختلف جهان موج گرما را تجربه کرده‌اند و روز پنجشنبه نیز سرویس نظارت بر آب و هوای اتحادیه اروپا اعلام کرد که جهان در ماه گذشته، گرم‌ترین ماه ژوئن خود را تجربه کرده است.

جنوب ایالات متحده در هفته های اخیر گرمای شدید را تجربه کرده است و در بخش‌هایی از چین نیز موج گرمای پایدار ادامه دارد و دمای هوا به بالای ۳۵ درجه سانتی‌ گراد رسیده است.

یک استاد علوم جوی، اقیانوسی و زمینی در دانشگاه «مریلند» نیز در این باره گفت: در این هفته دما در اقیانوس و به ویژه در اطراف قطب جنوب غیرمعمول بوده است.

گرم شدن هوا ممکن است منجر به افزایش خطر بیماری هایی مانند آنفلوآنزای مرغی در قطب جنوب شود که پیامدهای مخربی برای پنگوئن ها و سایر جانوران در منطقه خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا