کد خبر: 020203156795
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

« عصراقتصاد  » گزارش می دهد؛ ناترازی تولید و مصرف؛ایرانی ها با برق چه می کنند؟!

میزان تولید و مصرف برق در ایران یکی از بحث‌هایی است که هر سال با گرم شدن هوا و به وجود آمدن نیاز به برق برای وسایل سرمایشی، بالا می‌گیرد. میزان تولید برق در ایران طبق آمارهای رسمی برابر با ۳۶۳ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۱ بوده است که بر این اساس رتبه ایران در بین کشورهای تولید کننده برق دوازدهم است، رتبه اول متعلق به کشور چین و رتبه دوم آمریکا و رتبه سوم هند است.

گروه انرژی-استان تهران نیز مصرف برق معادل ۲۵۲۹ کیلووات ساعت دارد.آمار رسمی کشور که توسط رسانه‌های رسمی و اشخاص مسئول به جامعه رسیده است در اکثر موارد به بالاتر بودن میزان مصرف برق خانگی کشور اشاره دارند.

برخی از این گزارش‌ها و اظهارات میزان مصرف برق خانگی ایرانیان را بالاتر از سایر کشورها و یا بیشتر از میزان مصرف برق بخش خانگی قاره اروپا می‌دانند.

در گزارشی سرانه مصرف خانگی ایران را ۶ برابر میانگین جهانی دانسته است. این رسانه در گزارشی آورده است که با توجه به شرایط خاص برخی از کشورها و به دلایلی مانند نداشتن انرژی دیگری به جز برق و کشوری مانند قطر به دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی، نیاز دارند که میزان برق بیشتری مصرف کند.

با این حال، بعضی خبرگزاری‌ها میزان مصرف خانگی ایران را در یک سال  معادل ۱۰۵۸ کیلووات ساعت دانسته و متوسط جهانی آمار مصرف برق در این بخش  را برابر با ۱۸۲ کیلووات ساعت بیان کرده و ادعا کرده است ایران ۶ برابر متوسط جهانی و ۷ برابر کشور ترکیه، سرانه مصرف برق خانگی دارد.

آنچه آمار رسمی از میزان مصرف سرانه خانگی ایران نشان می‌دهد، این شاخص در ایران برابر با ۱۰۲۲ کیلووات ساعت است. بر اساس همین آمار میانگین مصرف جهانی برق برابر با ۱۱۹۲.۸ کیلووات ساعت است. بر این اساس میزان سرانه مصرف برق ایران نه تنها بیشتر از میانگین جهانی نیست بلکه از متوسط مصرف سرانه تمام کشورها که حتی شامل خود ایران نیز می‌شود، کمتر است.

سرانه مصرف برق خانگی در ترکیه نیز ۷۲۱.۴ کیلووات ساعت ثبت شده است. بر این اساس میزان مصرف سرانه خانگی ایران تنها ۱.۴۱ برابر میزان سرانه مصرف برق خانگی در ترکیه است که با توجه به موقعیت جعرافیایی و آب و هوایی این دو کشور متوجه نجومی نبودن و طبیعی بودن این اختلاف می‌شویم.

سخنگوی صنعت برق گفت: به صورت میانگین ۵٠ درصد برق کشور در بخش تولید واحدهای صنعتی و کشاورزی مصرف می شود.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: در سال ١۴٠٠ با ناترازی شدیدی مواجه بودیم اما طی دو سال گذشته با مجموع اقدامات انجام شده این ناترازی با درایت و برنامه‌ریزی‌های دقیق به حداقل رسید.

وی با بیان این که برای گذر از اوج بار تابستان امسال ١٨٠ اقدام تأمین انرژی در کشور تعریف شده، اظهار امیدواری کرد سال جاری نیز سال مطلوبی برای صنعت برق کشور باشد.

به گفته مدیرعامل توانیر، در این زمینه ظرفیت‌های مناسبی در حوزه صنعت برق ایجاد شده که ساخت نیروگاههای حرارتی جدید و راه اندازی نیروگاه های تجدید پذیر و احداث شبکه‌های توزیع و انتقال برق از جمله آنها است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا