کد خبر: 160402132016
آموزشروزنامه

«عصراقتصاد» گزارش می دهد؛ پایان کابوس کنکور

گروه اجتماعی- کنکور آموزش عالی بی تردید دیگر کارآیی لازم را در سنجش قابلیت های داوطلبان ورود به دانشگاه ها ندارد و بر همین اساس، طرح حذف آن از یک دهه قبل در حال پیگیری است؛ با این حال، رایزنی های وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم هنوز به راهکاری برای ارزیابی دقیق دانش آموزان منتج نشده است.

کنکور آموزش عالی بی تردید دیگر کارآیی لازم را در سنجش قابلیت های داوطلبان ورود به دانشگاه ها ندارد و بر همین اساس، طرح حذف آن از یک دهه قبل در حال پیگیری است؛ با این حال، رایزنی های وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم هنوز به راهکاری برای ارزیابی دقیق دانش آموزان منتج نشده است.

کنکور به عنوان ساز وکار سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه ها از همان بدو راه اندازی در سال ۱۳۴۸ دغدغه ای برای تحقق آمال و آرزوهای جوانان در مسیر آموزش عالی بوده و همیشه دلهره ای عجیب برای جویندگان این مسیر ایجاد کرده است.

به تدریج و با توجه به کاهش هرم سنی جوانان کشور، از کارآیی کنکور به عنوان یک سازوکار سنجش کاسته شد و افزون بر آن، گاه بیگاه دکان و بازار مکاره ای نیز برای سودجویان در کنار آن شکل گرفت؛ بر همین اساس موضوع حذف آن طی چند سال گذشته در نهادها و ارگان های مهمی همچون مجلس شورای اسلامی، وزارتین علوم و آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره مطرح شده است.حذف کنکور به معنای اصلاح روش سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها است.

قانون حذف کنکور در این سالها، با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است و تمامی ارگان های مربوط، سعی در همکاری، برای اجرای آن داشتند، اما درعین حال، با وجود برنامه ریزی های چندساله برای حذف کنکور در موعد سال۹۰ ، امسال نیز کنکور، مانند سالهای گذشته برگزار و حذف آن به سالهای ۹۲ یا ۹۳ موکول شد.

رئیس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه کم کم به سمت حذف کنکور حرکت می‌کنیم، گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد پذیرش در دانشگاه‌ها از طریق پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

 دکتر عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امروز حدود ۴۸۰ هزار نفر در آزمون‌های اختصاصی گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم انسانی شرکت کردند و داوطلبان گروه آزمایشی هنر نیز عصر امروز به رقابت می‌پردازند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه تصریح کرد: استرس کنکور برای این است که همه داوطلبان بتوانند کنکور خوبی را برگزار کنند و مشکلی نباشد. بنده هم که به عنوان رئیس سازمان سنجش اینجا هستم، استرس دارم.

وی با بیان اینکه سوابق تحصیلی داوطلبان از شنبه در سایت آموزش و پرورش منتشر می‌شود، گفت: داوطلبان باید سوابق تحصیلی خودشان را کنترل کنند. تا آخر تیر ماه نیز نمرات باید اعلام شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: سعی داریم به سمت حذف کنکور حرکت کنیم. به سمتی حرکت می کنیم که سوابق تحصیلی و آموزش در دبیرستان ها هویت پیدا می کند و بحث تعلیم و تربیت و پرورش شکل بهتری پیدا کند.

پورعباس با بیان اینکه در بیش از ۸۵ درصد ظرفیت های دانشگاه بدون رقابت کنکور دانشجو پذیرفته می شود، افزود: در حدود ۱۵ درصد ظرفیت که دارای حساسیت است، رقابت کنکور نقش دارد، اما در آینده نزدیک به نقطه ای می رسیم که نقش کنکور را کم رنگ و کم رنگ تر کنیم.

وی درباره داوطلبان گروه هنر و علاقه‌مندان رشته‌های علوم ورزشی نیز گفت: در اطلاعیه ای که ۲۶ تیرماه منتشر می شود شرایط آزمون عملی اعلام می شود. مهلت اعلام علاقه‌مندی هم تا ۱۹ تیرماه ادامه دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان از تلاش این سازمان برای برگزاری کنکور الکترونیکی از سال آینده خبر داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا