«عصر اقتصاد» بررسی می کند؛ زنگ خطر حذف شیر از سبد خرید 

  کد خبر: 160302129197

گروه صنعت، معدن و تجارت- نکته جالب توجه این است که سرانه مصرف شیر در ایران در اواخر دهه ۸۰، حدود ۱۱۰ کیلوگرم بود که با اجرای طرح‌هایی همچون توزیع شیر در مدارس تا حدی این وضعیت نزدیک به میانگین جهانی شده بود.

توزیع شیر در مدارس از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و در سال ۱۳۹۶ به دلیل افزایش قیمت لبنیات و عدم تأمین اعتبار مورد نیاز آن قطع شد و اینگونه همه تلاش‌ها و هزینه‌هایی که در یک دهه انجام شده بود طی چند سال نقش بر آب شد و بار دیگر سرانه مصرف شیر در وضعیتی تقریباً بحرانی قرار گرفته است.

جلوگیری از پوکی استخوان، استحکام دندان‌ها، افزایش بهره هوشی در کودکان از جمله آثار مثبت مصرف شیر و فرآورده‌های آن بوده که همواره از سوی پزشکان و کارشناسان اعلام شده و افزون بر این یکی از مواردی که اهمیت مصرف این محصول لبنی را افزایش داده، کمبود کلسیم در رژیم غذایی ایرانی‌ها است.

پایان سال گذشته بود که اتحادیه مرکزی دامداران ایران اعلام کرد، زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

طبق گفته این اتحادیه، هزینه‌های تولید به ویژه هزینه‌های مربوط به نهاده‌های خوراک دام افزایش زیادی داشته و دیگر قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران متناسب با هزینه تمام شده تولید نیست.

دامداران اعلام کردند، به جدیت به دنبال اصلاح نرخ مصوب خرید شیرخام هستند، اما دولت به دلیل همزمانی نوروز و ماه رمضان با این افزایش قیمت موافقت نکرد و به دامداران وعده داد اصلاح قیمت پس از پایان ماه رمضان محقق شد.

در کشور ما در سند بالادستی و افق ۱۴۰۴ مصوب شده که سرانه مصرف شیر به ۱۲۰ کیلوگرم به ازای هر نفر برسد.

اما براساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار در حال حاضر سرانه مصرف شیر کمتر از۸۰کیلوگرم است و باید در ۵ سال سرانه مصرف لبنیات حدود ۵۰ کیلوگرم افزایش یابد. سوال اینجاست که چه اقدامی برای افزایش سرانه مصرف شیر انجام شده است؟

پایین بودن سرانه مصرف از دو منظر اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی است. از نظر اقتصادی می توان گفت آنقدر سرعت رشد قیمت لبنیات از سرعت رشد درآمد مردم بالاتر است که قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

از منظر فرهنگی هم می توان به این موضوع اشاره کرد که اصولا ما مردم شیرخواری نیستم. یعنی وقتی قدرت خرید مردم پایین می آید اولین چیزی که از سبد غذایی حذف می شود، لبنیات است ولی به طور مثال نوشابه حذف نمی شود.

خروج از نسخه موبایل