کد خبر: 170103155194
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیروزنامه

«عصر اقتصاد» گزارش می دهد؛ راهکار برون رفت از سیاهچاله تورم

بی‌تردید در سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری ها باید جامعه ۸۵ میلیون نفری کشور را در نظر بگیریم و تاکید این است که از تمام ظرفیت‌های موجود و همه صاحب نظران و تحلیلگران و اساتید دانشگاه‌ها از هر جناح و طیف حتی دین و مذهب استفاده شود.

ما برای اینکه کارها را پیش ببریم و از این شرایط بیرون بیاییم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، از نگاه‌های جزیره‌ای در بحث سیاستگذاری‌های اقتصادی بپرهیزیم و نگاه جزیره‌ای را به نگاه ملی تغییر بدهیم.

گروه اقتصاد- بزرگترین و اولین عامل تاثیرگذار در معیشت مردم، بی ثباتی بازار، گرانی‌ها و تورم است. علی رغم تلاش‌های بسیاری که دولت برای کنترل و مهار تورم صورت می دهد، اما نوسانات نرخ ارز و دلار و حتی طلا و برخی مسائل خارجی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ لذا بالاترین اقدامی که تیم اقتصادی دولت در سال جدید می‌تواند انجام بدهد، کنترل تورم است چون افزایش نرخ دلار، سکه و طلا جزو شاخص‌های اقتصادی همه کشورهاست که روی سایر محصولات تاثیرگذار است.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرمایشات شب گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام تحلیل خود از توصیه‌ها و بیانات معظم له را مبتنی بر نگاه ملی دانست و گفت:تورم محصول این دولت نیست و طی سال های گذشته و در دولت‌های مختلف شاهد این تورم بودیم ولی تک رقمی کردن تورم راه و روش می‌خواهد و برای این منظور دو کار باید صورت گیرد که کشور به پیشرفت برسد، یا باید تحریم ها را برداریم و در سیاست خارجی به سراغ برجام برویم یا اگر به هر دلیل نمی‌توانیم، از ظرفیت داخل کشور استفاده کنیم و آشتی ملی برقرار شود.

وی توفیق در سیاستگذاری ها را مستلزم بهره گیری از تجربیات و دیدگاه‌های همه صاحبنظران دانست و گفت: متخصصان امر باید پای کار بیایند چون اقتصاد با سرنوشت ۸۵ میلیون ایرانی گره خورده است.

این کارشناس اقتصادی ۸ سال دولت قبل را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: اتفاقی که در ۴ سال اول دولت گذشته افتاد و اندک رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی و رونق تولید را شاهد بودیم حاصل حس امیدی بود که در بحث توافقات برجام صورت گرفت.

این امر باعث شد قیمت‌ها کنترل شود، بخشی از دلارها آزاد شد و مناسبات بین المللی بیشتر شد و همه اینها دست به دست هم داد تا بخشی از مشکلات اقتصادی در داخل برطرف شود، اما در ۴ سال بعد به دلیل پاره کردن برجام به عقب برگشتیم و افزایش تورم را شاهد بودیم که نشان می‌دهد خود تحریم در این زمینه بسیار موثر بوده و تورم معیشت، بازار و اقتصاد را تحت تاثیر قرار داد، ما دلسوزانه این مسائل را مطرح می کنیم و امیدواریم در سال جدید حس امید به بهبودی در جامعه و بازار تزریق شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا