کد خبر: 15040190210
اقتصاداقتصاد کلان

اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌‌ای / فرصتی برای کاهش ۵۰ درصدی تورم

یک کارشناس اقتصادی با بیان شرایط اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای، پیش‌بینی کرد در صورت انجام توافق، تورم با کاهش ۵۰ درصدی همراه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک کارشناس اقتصادی با بیان شرایط اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ ای، پیش‌بینی کرد در صورت انجام توافق، تورم با کاهش ۵۰ درصدی همراه خواهد شد.

به سرانجام رسیدن یا شکست مذاکرات هسته‌ای، به یکی از بزرگ‌ترین ابهامات و ریسک‌های امروز اقتصاد ایران تبدیل شده است. بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی با توضیح پیرامون اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ ای، پیش‌بینی خود را در صورت احیای برجام بیان کرد.

آثار مثبت توافق احتمالی

هاشمی در ابتدا به چند نمونه از آثار مثبت توافق بر شرایط اقتصادی اشاره کرد و گفت: اول اینکه در صورت توافق، منابع ارزی ایران در کشورهای خارجی مثل کره جنوبی، آزاد خواهد شد. معمولا دولت‌ها معادل ریالی این ارزهای بلوکه شده را از بانک مرکزی دریافت می‌کنند.

این ارزها در حساب بانک مرکزی ثبت می‌شوند، اما قابلیت برداشت ندارند. با آزاد شدن این پول‌ها، منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و سبب تقویت پول ملی خواهد شد. زیرا می‌توان از آن در چرخه اقتصادی بهره برد.

وی افزود: به علاوه، در صورت انجام توافق، ما می‌توانیم درآمد حاصل از صادرات نفت را در برای واردات کالا یا انجام عملیات بازرگانی بین‌الملل به کار بگیریم.

این کارشناس پولی و بانکی، مهم‌ترین اثر توافق را برداشته شدن تحریم‌های بانکی دانست و اظهار کرد: این صورت ما می‌توانیم بیش از ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار اعتبار بین‌المللی دریافت کنیم. این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به بهبود تجارت داخلی و خارجی باشد.

به علاوه، می‌توان با این اعتبارات، طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کرد. ماشین‌آلات و تجهیزات جدید وارد کشور کرد و نوسازی و افزایش ظرفیت صنایع را در دستور کار قرار داد.

وی در ادامه گفت: در اقتصاد مبحثی به نام هزینه کشورها (Country Risk) وجود دارد که ریسک واردات، نقل و انتقال پول و یا استقراض خارجی را برای کشورهای مختلف نشان می‌دهد.

بالا بودن این شاخص باعث می‌شود یک کشور یا نتواند از دیگران وام بگیرد. یا اینکه مجبور باشد برای دریافت وام، هزینه بیشتری پرداخت کند. لغو تحریم‌ها می‌تواند این هزینه‌ها را هم از روی دوش اقتصاد ایران بردارد.

وی همچنین افزود: در کل اقتصاد ایران از نظر گردش پولی به حالت طبیعی باز می‌گردد و سهولت حمل‌ونقل‌های دریایی و زمینی، در کنار موارد ذکر شده، می‌تواند باعث رونق خوبی در کشور شود.

اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ ای

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: تقریبا نیمی از تورم ما، آثار حاصل از انتظار تورمی در آینده است. این اتفاق افزایش تقاضا و در نتیجه قیمت ارز، طلا و کالاها را در پی دارد. قطعا شکل‌گیری توافق می‌تواند این بخش انتظاری را از بین ببرد. در این صورت انتظار می‌رود نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا