کد خبر: 270902146514
اقتصاداقتصاد کلاندولتروزنامهسیاستمجلس

عضو کمیسیون تلفیق خبر داد: تخصیص ۵۰ همت از محل افزایش مالیات به همسان‌سازی حقوق

بنا به گفته عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس، در اصلاحیه لایحه بودجه منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مقرر شد تا ۵۰ همت از منابع درآمدی که بنا بود از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای پروژه های عمرانی هزینه شود به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد.

به گزارش عصراقتصاد، حجت الاسلام حسن نوروزی با بیان اینکه رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس دلیل منطقی نداشت و شاهد اردوکشی در مجلس برای رد کلیات لایحه بودجه بودیم، اظهار کرد: در جلسه علنی بررسی کلیات لایحه بودجه در حالی که رئیس کمیسیون تلفیق از کلیات لایحه بودجه دفاع می‌کرد، تعدادی از نمایندگان هیاهو و سر و صدا به راه انداختند، یک نماینده هم بدون نوبت علیه بودجه سخنرانی کرد، در نهایت این اقدامات منجر به رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس تعدادی از نمایندگان با نطقهای خود به دنبال یارگیری در صحن بودند و در کنار نمایندگان تعدادی از کارمندان نورچشمی مجلس که در صحن مجلس حضور داشتند با (دو دو) کردن به سر و صدا و هیاهو علیه لایحه بودجه می پرداختند و در واقع می توان گفت که رد کلیات بودجه در صحن هیچ دلیل عقلانی و منطقی نداشت و یک لجبازی بود.

مطالب پیشنهادی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمان بررسی کلیات بودجه هر چه نمایندگان خواستند و گفتند، قبول کرد و حتی حاضر شد کتبا هم متعهد به اجرای برخی تصمیمات در مورد بازنشستگان شود اما باز هم نمایندگان به کلیات رأی منفی دادند.

وی افزود: در اصلاحیه لایحه بودجه منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شده و مقرر شده تا ۵۰ همت از منابع درآمدی که بنا بود از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای پروژه های عمرانی هزینه شود به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد.

نوروزی خاطرنشان کرد: نمایندگان نباید هزینه‌های جدید در لایحه بودجه برای دولت بتراشند زیرا این هزینه ها موجب افزایش کسری بودجه در نتیجه افزایش تورم خواهد شد، نمایندگان باید لایحه بودجه دولت را ساماندهی کرده و بر اجرای آن نظارت دقیق داشته باشند.

مهلت هفت روزه بهارستانی‌ها به دولت

سه شنبه هفته گذشته مجلس کلیات بودجه ۱۴۰۳ را رد کرد. در این جلسه پس از ارائه نظرات نمایندگان مخالف و موافق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از کلیات این لایحه با این توضیح که در بخش اول لایحه بودجه مصارف نیامده است، گفت: باید درباره مالیات از مردم رفع نگرانی کنیم، افزایش مالیات در بودجه به خاطر ظرفیت‌های جدید پیش‌بینی شده در برنامه هفتم است.

داوود منظور افزود: نمایندگان نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی داشتند، امیدوارم با همدل بین دولت و مجلس شورای اسلامی آخرین بودجه مربوط به دوران فعالیت مجلس یازدهم تصویب شود و بتوانیم رویکرد موثری برای مردم داشته باشیم.

رئیس مجلس هم خطاب به سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: انتظار داریم در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت شفاف توضیح دهید، هم اکنون به صورت کتبی به شورای نگهبان نامه زدید که در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی بازنشستگان مشمول بار مالی بوده و این مشکل ایجاد می‌کند باید روشن باشد که آیا دولت این موضوع را می‌پذیرد و اجرایی می‌کند؟

در پاسخ به این تذکر رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بنده به صورت کتبی ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده را می‌پذیرم.

علی رغم این توضیحات رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بر همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید دارد و قطعا بودجه‌ای که در آن منابع همسان‌سازی دیده نشده باشد از در این مجلس بیرون نخواهد رفت.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مخالفت و آن را رد کردند.

بعد از مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، محمدباقر قالیباف با اعلام اینکه دولت هفت روز فرصت دارد تا اصلاحات را در بودجه اعمال کرده و مجددا بودجه را به مجلس برگرداند، گفت: وقت ما تنگ است. اینکه بعضی از دوستان حرف از بودجه دو دوازدهم می‌زنند اصلا به مصلحت نیست. سال ۱۴۰۳ سال اول اجرای برنامه هفتم است و باید بودجه محکم و دقیق بوده و کارها را انجام دهیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا