کد خبر: 090603171247
جهانروزنامهآینده تقاضای جهانی نفت در دو دهه آینده چگونه است؟

عطش نفتی آسمان تا ۲۰۴۵

یاسمین بلوردی

اقتصاددانان از دهه ۱۹۷۰ و پس از ثبات صحنه بین المللی بعد جنگ جهانی و رشد جنبش های اکتشاف نفت در چندین منطقه، تلاش کرده اند آینده تقاضای نفت را پیش بینی کنند.

با وجود تشدید تهدیدات اقلیمی و تلاش های جهانی برای مهار این بحران، بسیاری از این برآوردها نتوانستند تاریخ رسیدن به اوج تقاضای جهانی طلای سیاه را پیش بینی کنند، با این حال نفت همچنان مهمترین و برجسته ترین منبع انرژی در جهان است و رکن اصلی توسعه اقتصادی از نیمه پایانی قرن گذشته تاکنون و همراه با پیشرفت فنی و صنعتی محسوب می شود.

از دیگر سو با توجه به بحران تغییرات آب و هوایی، سرمایه‌گذاری در انرژی پاک برای پاسخگویی به تقاضای جهانی انرژی ناکافی است و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معتقد است که تقاضا برای نفت در دو دهه آینده یعنی بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۴۵ شتاب خود را حفظ و لذا تقاضای نفت بیش از ۱۶ درصد رشد خواهد کرد.

این موضوع سوالات مهمی را در مورد مسیر مورد انتظار تقاضای نفت تا این تاریخ و اینکه کدام مناطق بیشترین سهم را از این تقاضا خواهند داشت، ایجاد می کند.

رشد مصرف مشتقات نفت در طول این سالها است که پیش بینی می شود بعد سوخت هواپیما بیشترین رشد را پیدا کند

بر اساس داده های ویژوال کپتالیست ، جدول شماره یک نشان می دهد که توسعه مورد انتظار تقاضای جهانی نفت و مشتقات آن بین سال های ۲۰۲۲-۲۰۴۵ (میلیون بشکه در روز) چقدر است. نکته قابل تامل رشد مصرف مشتقات نفت با حدود ۱۶.۶ درصد رشد در طول این سالها است که پیش بینی می شود بعد سوخت هواپیما بابیش از ۶۰ درصد رشد بیشترین رشد را دارند.

جدول شماره یک

همچنین جدول شماره دو نشان می دهد که وقتی از منظر جغرافیایی نگاه کنیم، انتظار می‌رود اقتصادهای نوظهور مانند چین و هند، علاوه بر قدرت‌های اقتصادی سنتی به رهبری ایالات متحده، سهم بیشتری از کل تقاضای نفت را طی دو دهه آینده داشته باشند. ایالات متحده آمریکا، علاوه بر منطقه خاورمیانه، که شامل تعدادی از برجسته ترین اقتصادهای نوظهور می شود

جدول شماره ۲

با این حال در یک نگاه کوتاه مدت نباید از تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا غافل شد زیرا در صورت پیروزی ترامپ بدون شک انتظاری برای صنعت نفت آمریکا تغییر خواهد کرد. ادر ادامه این گزارش به این تغییرات احتمالی خواهیم پرداخت.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، متعهد شده است که در صورت بازگشت به کاخ سفید، با تغییر سیاست تولید انرژی و تولید انرژی در اولین سال دوره دوم ریاست جمهوری خود، قبوض انرژی خانوارها را به نصف کاهش دهد و خاطرنشان کرده که تغییر در تولید انرژی به تحریک رشد اقتصادی کمک می کند.

ترامپ در این هفته در یکی از تأسیسات تولیدی دفاعی توضیح داد: «ما باید قیمت‌های انرژی را با سیاست های مرتبط با انرژی سبزدر عرض دوازده تا حداکثر ۱۸ ماه کاهش دهیم.

او سیاست های انرژی دولت رئیس جمهور کنونی بایدن، از جمله ممنوعیت استخراج معادن در آلاسکا و شکستگی هیدرولیک در پنسیلوانیا را هدف قرار داد و متعهد شد که نیروگاه های زغال سنگ را در سراسر کشور به همراه خط لوله نفت کیستون باز نگه دارد – که برای رساندن بیشتر نفت خام کانادا به پالایشگاه های ایالات متحده طراحی شده است. – اینها تصمیماتی است که به گفته او به کاهش قیمت انرژی کمک می کند.

این امر پس از آن صورت گرفت که جمهوری خواهان به دنبال ترغیب ترامپ به تمرکز بر هزینه زندگی و سایر مسائل مهم اقتصادی به جای توهین شخصی به کامالا هریس، نامزد دموکرات ها بودند.

ترامپ هشدار داد که پیروزی هریس به معنای افزایش سه یا چهار برابری هزینه های انرژی است و ایالات متحده “یک قطره نفت تولید نخواهد کرد”

سیاست نفتی بین هریس و ترامپ

تحت دولت کنونی ایالات متحده، قیمت انرژی در این کشور در سال قبل از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت که باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شد، اما در حال حاضر به استناد داده‌های تورمی اخیر این روند معکوس شده و نشان می‌دهد که قیمت‌ها ۱.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است در حالی که در ۱۲ ماه گذشته قیمت برق ۴.۹ درصد افزایش یافته است.

ترامپ توضیح داده است که طرح او برای کاهش بیشتر قیمت‌ها به کاهش محدودیت‌های قانونی و تایید پروژه‌های معدنی مانند پناهگاه حیات وحش قطب شمال در آلاسکا و خط لوله کیستون بستگی دارد و گفت: آنها آن را متوقف کردند ما به زودی، این کار را دوباره شروع خواهیم کرد و هزینه های شما پایین می آید.

رئیس جمهور سابق آمریکا هشدار داد که پیروزی هریس به معنای افزایش سه یا چهار برابری هزینه های انرژی است و ایالات متحده “یک قطره نفت تولید نخواهد کرد”.

وی دولت رئیس جمهور فعلی بایدن را مسئول تعطیلی نیروگاه ها دانست و گفت: بایدن و معاونش هریس پس از روی کار آمدن خط لوله کی استون XL را بستند و دستور بستن ده ها نیروگاه موجود را صادر کردند. در واقع، جمهوری خواهان بارها از سیاست های آب و هوایی بایدن انتقاد کرده و بایدن را به خطر انداختن استقلال انرژی ایالات متحده از طریق محدود کردن تولید نفت و گاز و افزایش قیمت سوخت سرزنش کرده اند.

نکته قابل توجه این است که هریس گفته است که شکستگی هیدرولیک را ممنوع می کند – که ترامپ از آن حمایت می کند – اما تیم مبارزات انتخاباتی او به رسانه ها گفته است که او این کار را نخواهد کرد.

شکست هیدرولیکی تکنیکی است که شامل حفاری در زیر خاک برای ایجاد چاهی با عمق بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ متر است که برای غلبه بر مقاومت سنگ و ایجاد کانال‌های نفوذپذیر، آب با فشار بالا تزریق می‌شود. این کار باعث ایجاد شکستگی کنترل شده حفره می‌شود که در نتیجه در آن نفت خام یا گاز، ذخیره و سپس به سطح می‌رسد.

ترامپ از حامیان تفکر تسلط انرژی ایالات متحده به شمار می رود که تولید هر چه بیشتر نفت و گاز را تشویق می کند تا کشور را به خودکفایی انرژی رسانده و و گسترش نفوذ بین المللی خود از طریق صادرات انرژی بیشتر کند. او در مصاحبه قبلی با بلومبرگ گفت که اگر به کاخ سفید بازگردد، تولید نفت را افزایش خواهد داد و آن را طلای مایع توصیف کرد.

وضعیت بخش تحت رهبری بایدن چگونه است؟

در دولت بایدن، صنعت نفت و گاز ایالات متحده با اکثر معیارهای کلیدی وبا وجود اینکه طرفدار انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است، به دلیل قوانین تغییر دهنده بازی مانند قانون کاهش تورم و قانون سرمایه‌گذاری و مشاغل زیربنایی، رونق گرفته است.

سود پنج شرکت بزرگ نفتی فهرست شده در کشور: «اکسون موبیل»، «شورون گورپ»، «بی‌پی»، «توتال انرژی» و «شل» طی سه سال اول دولت «بایدن» به ۴۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت. این میزان سود افزایش ۱۰۰ درصدی در مقایسه با دوره مشابه ریاست جمهوری ترامپ را نشان می دهد که البته این افزایش به دلیل افزایش قیمت نفت ناشی از حمله روسیه به اوکراین است.

همچنین سرمایه‌گذاران شرکت‌های نفت و گاز به دستاوردهای سخاوتمندانه‌ای دست یافته‌اند، با افزایش ۱۱۷ درصدی سهام انرژی از زمان ریاست جمهوری بایدن، در مقایسه با کاهش ۴۹ درصدی در دوره مشابه در دوره ترامپ.

تولید نفت خام و گاز طبیعی در آمریکا نیز در دوره بایدن به سطوح بی سابقه ای افزایش یافته و متوسط تولید نفت با احتساب میعانات گازی در سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید و حای گلدمن ساکس انتظار دارد، تولید در سال جاری ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند.

سیتی گروپ انتظار دارد که در صورت پیروزی هریس، بخش انرژی ایالات متحده تا حد زیادی ادامه سیاست های بایدن باشد، در حالی که پیروزی ترامپ به دلیل تعرفه ها، سیاست ها، مقررات زدایی و سیاست های طرفدار نفت و گاز، تاثیر نزولی بر قیمت نفت خواهد داشت. چیزی است که ممکن است اوپک را به افزایش عرضه نفت در بازار سوق دهد

‎‎چه انتظاری داشته باشیم؟

سیتی گروپ انتظار دارد که در صورت پیروزی هریس، بخش انرژی ایالات متحده تا حد زیادی ادامه سیاست های بایدن باشد، در حالی که پیروزی ترامپ به دلیل تعرفه ها، سیاست ها، مقررات زدایی و سیاست های طرفدار نفت و گاز، تاثیر نزولی بر قیمت نفت خواهد داشت. چیزی است که ممکن است اوپک را به افزایش عرضه نفت در بازار سوق دهد.

همچنین مشخص نیست که ترامپ چگونه تولیدکنندگان کشور را به افزایش تولید تشویق خواهد کرد، زیرا مدیران ارشد نفتی به دلیل هدفشان برای دستیابی به انضباط مالی و تمرکز بر بازده سهامداران، تمایلی به افزایش چشمگیر تولید خود ندارند.

در مورد انرژی های تجدیدپذیر، شرکت تحلیل انرژی وود مکنزی « Wood Mackenzie» پیش بینی کرد که دور دوم ریاست جمهوری ترامپ می تواند منجر به افزایش انتشار کربن به میزان یک میلیارد تن تا سال ۲۰۵۰ شود و رسیدن به اوج تقاضا برای سوخت های فسیلی را تا ۱۰ سال به تاخیر بیندازد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا