کد خبر: 31030033496
راه و مسکنروزنامه

عقب‌گرد عمر مفید ساختمان‌ها از ۳۲ به ۲۶ سال

بنا به گفته رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک، عمر مفید ساختمان‌ها از حدود ۳۲ سال به ۲۶سال کاهش یافته است که از دلایل مختلفی همچون مصالح غیراستاندارد، روش‌های اجرای نادرست، طراحی نامناسب و نبود نظارت صحیح نشأت می‌گیرد.

ایسنا در گزارشی نوشت: عمر مفید ساختمان‌ها در ایران عقب‌گرد کرده است. احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همواره خاطرنشان می‌کند که حدود ۵۰ سال قبل عمر مفید ساختمان‌ها در ایران ۳۰ سال بود که با کشور آمریکا در این زمینه برابری می‌کرد؛ حالا آمریکایی‌ها این عدد را به بالای ۱۰۰ سال رسانده‌اند.

اما در ایران و آنطور که رئیس هیات مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می‌گوید عمر مفید ساختمانی که حدود ۳۲ سال بود در سالهای گذشته به حدود ۲۶ سال رسیده است.

با وجود آنکه دانش مهندسان ایرانی ارتقا یافته و بعضا از تکنولوژی روز بهره گرفته می‌شود، کارشناسان دلایل مختلفی را برای افت استحکام و ایمنی ساختمانها در ایران نام می‌برند که از آن جمله می‌توان به عدم به کارگیری مجریان ذی‌صلاح، سنتی بودن فرآیند ساخت، دخالت بهره‌برداران در نحوه احداث، پایین بودن استاندارد مصالح ساختمانی، طراحی نامناسب و پدیده شوم امضافروشی اشاره کرد.

برای حل این معضلات بارها از سوی کارشناسان راه حل‌هایی ارایه شده است. سازمان نظام مهندسی نیز که از سال ۱۳۷۴ به منظور ارتقای سطح کیفی سازه‌ها تشکیل شده ظاهرا در هدف اصلی خود ناموفق بوده است. برگزاری سمینارها و همایشهای مختلف هم نتوانسته منجر به ساماندهی وضع موجود شود.

اوایل فروردین ماه امسال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: در صورت وقوع زمین لرزه ۶.۵ ریشتری یا بالاتر در تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب ۱۰۰ درصد می‌شود و بیش از ۱.۵ میلیون تلفات جانی خواهیم داشت. بنابراین باید موضوع کیفیت سازه ها را جدی بگیریم و حتما از مجری ذی‌صلاح استفاده کنیم.

به هر ترتیب روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سازمان نظام مهندسی به امضا رسیده است. مهمترین هدفی که ذیل این تفاهم نامه دنبال می‌شود می‌تواند افزایش عمر مفید ساختمانها به ۵۰ سال باشد که مجید کیانپور، رئیس هیات مدیره شرکت آزمایشگان فنی و مکانیک خاک درخصوص نیل به این هدف ابراز امیدواری کرده است.

او خاطرنشان کرد: ظرفیت مناسبی برای ساختمان‌سازی در کشور وجود دارد به طوری که در سال‌هایی که بازار مسکن رونق داشت در حدود ۷۵۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی و اکنون با کاهش رونق در این بازار هم اکنون میزان ساخت واحدهای مسکونی توسط بخش خصوصی به ۴۰۰ هزار پروانه ساختمان رسیده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: با توجه به اهمیت بخش ساختمان در رونق اقتصادی کشور و با توجه به اینکه بخش ساختمان ۳۰ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود باید تلاش شود تا در جهت استانداردسازی و کیفی‌سازی اقدامات بیشتر و موثرتری انجام شود.

او از آمادگی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در صدور پروانه و ارتقای پروانه و کنترل‌ در حین اجرا خبر داد.

کیانپور توضیح داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک امسال برای ۴۲ هزار ساعت نفر آموزش را برای مهندسان سراسر کشور، برنامه‌ریزی کرده است که در تمامی استان‌ها این آمادگی وجود دارد. همچنین با توسعه فضای مجازی و برگزاری وبینارهای مختلف آمادگی برای آموزش مهندسان برای ارتقای پایه و ورود به پایه آزمون وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیش از ۱۰۰ دستورالعمل را در بخش‌های مختلف ژئوتکنیک، قیر، آسفالت، بتن و راهسازی، تولید محتوا کرده یا در تهیه آن همکاری مستقیم داشته است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا