کد خبر: 1809997987
دولت

علی ربیعی: بودجه ۱۴۰۰ با نگاه به آینده تدوین شده است/ پرداخت یارانه معیشتی ادامه دارد

ربیعی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور مبتنی بر واقعیت‌های امروز و با نگاهی به آینده نزدیک بسته شده است، گفت: نماندن در واقعیت‌هایی که بر اثر تحریم به وجود آمده بود، شکل دادن به فضای عقب راندن تحریم و بهبود وضعیت در آینده در تدوین لایحه بودجه مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه لایحه بودجه مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده‌ای نزدیک و در تلاش برای بهبود آینده‌ای بهتر شکل گرفت است، ادامه داد: اولین اصلی که در بودجه در دولت بحث شد واقعیت‌های امروز کشور است. اما نماندن در واقعیت‌هایی که در اثر تحریم به وجود آمده بود، عقب راندن تحریم و بهبود وضعیت در آینده در بودجه کاملا مشخص، و در جا به جای بودجه به نحوی گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: تلاش دولت این بود منابع و درآمد پیش بینی شده کاملا واقعی باشد و مصارف اجتناب ناپذیر کاملا پوشش داده شود. بنابراین واقعی کردن درآمدها و پوشش دادن مصارف اجتناب ناپذیر و کم کردن یا حذف هزینه‌های غیرضرور هم مدنظر قرار گرفت. ضمن اینکه هزینه‌های اجتناب پذیر کم شد و یا افزایش نیافت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته این بود که لایحه بودجه از اتاق‌های در بسته خارج شود و در منظر همگان قرار بگیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار گرفته است.

سخنگوی دولت یادآورشد: همواره بودجه به‌عنوان یک سند پر از ابهام به مجلس می‌رفت و در کمیسیون‌های مجلس بررسی می‌شد و سپس به صحن می‌آمد و جایی برای نقد و شفافیت وجود نداشت. اما دولت در چند سال اخیر تلاش کرد بودجه را به منصه افکار عمومی بگذارد و همگان بتوانند آن را ببینند و نقد کنند.

ربیعی گفت: لایحه بودجه از لحاظ سیاست‌های مالی با هدف تحریک بخشیدن به خروج از رکود و تولید حرکت به سمت رشد اقتصادی و به منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوق بگیران و اقشار مورد نیاز، انبساطی تنظیم شده است.

وی افزود: در این بخش‌ها که بیشتر تحریک بخشیدن به تقاضاها، خروج از رکود و حرکت به سمت رونق مدنظر است، سیاست‌های انبساطی در بودجه دیده شد، اما از طرفی در اجرا، کاهش هزینه‌های غیرضرور دولت و اولویت‌بندی مخارج مدنظر قرار گرفته است.

ربیعی مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم، دنبال کردن سیاست‌های حمایتی، حمایت جدی از حوزه بهداشت و سلامت، پیش بینی وجود کرونا در سال آینده و لحاظ کردن بودجه برای این منظور، و حمایت از اشتغال (خرد، کوچک و متوسط) را از ویژگی‌های لایحه بودجه۱۴۰۰ برشمرد و گفت: تکمیل و تجهیز طرح‌های زیربنایی به‌ویژه حوزه حمل و نقل ریلی و اتصال به شبکه‌های ریلی حومه شهرها، آزادراه‌ها و قطارهای شهری، بهداشت و درمان، آب و کشاورزی و توسعه صنعتی و معدنی هم در بودجه لحاظ شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اصلاح ساختاری با نگاه افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارایی هزینه‌ها و اصلاحات نهادی هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده و حمایت از صادرات غیر نفتی با تاکید بر مبادلات با کشورهای همسایه، منطقه و سپس در سطح جهان در بودجه مورد حمایت قرار گرفته است.

به گفته وی تقویت و توسعه سامانه‌ها و خدمات دولت الکترونیک، تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزش مجازی در راستای آموزش فراگیر از راه دور با هدف ارتقای شاخص‌های آموزشی در مناطق محروم و تقویت آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای از دیگر موارد لحاظ شده در بودجه ۱۴۰۰ است.

ربیعی تمرکززدایی را از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اعطای اختیارات به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، انعطافی برای استان‌ها در اجرای بودجه قائل شده است. در این راستا تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه استان‌ها و توجه به ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای در توزیع اعتبارات استانی هم از جمله موارد مهم در بودجه بوده است.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جموری لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و ۱۵۶۱ میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است.

وی همچنین اعلام کرد: پرداخت یارانه معیشتی و کمک معیشتی در سال ۱۴۰۰ استمرار دارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا