کد خبر: 031201121742
جهانروزنامه

غرب به دنبال راه‌هایی برای هدف قرار دادن الماس‌های روسیه است

ترجمه: سلیم حیدری

تاجران می گویند تحریم ها بدون مکانیزمی برای ردیابی جهانی الماس‌های روسیه کارساز نخواهد بود.

بلومبرگ روز یکشنبه به نقل از منابع خبری گزارش داد، اتحادیه اروپا و گروه ۷ به دنبال راه هایی برای شکار الماس های روسیه در آن سوی مرزها هستند و می خواهند یک سیستم ردیابی کاملا «آب بندی شده» را معرفی کنند که تجارت الماس های آنها را محدود کند.

تجارت الماس روسیه تاکنون به دلیل مقاومت واردکنندگان عمده جواهرات (مانند بلژیک که بزرگترین مرکز تجارت الماس جهان است)، از تحریم ها دوری کرده است.

بروکسل بارها برنامه های تحریم اتحادیه اروپا علیه تجارت الماس خام روسیه را مسدود کرده و هشدار داده است که این اقدام می تواند به قیمت از دست رفتن هزاران شغل تمام شود.

بر اساس آمار رسمی، حدود ۸۵ درصد از الماس‌های خام جهان در مسیر رسیدن به مصرف‌کنندگان از آنتورپ عبور می‌کنند و تخمین زده می‌شود که ۱۰۰۰۰ نفر برای اشتغال به این تجارت متکی هستند.

مقامات بلژیکی همچنین استدلال می‌کنند که اعمال تحریم‌ها بدون ایجاد یک سیستم جهانی برای ردیابی سنگ‌های قیمتی بی‌معنی خواهد بود، زیرا این تجارت به سایر بازارها مانند هند و چین تغییر جهت خواهد داد.

منشاء الماس را فقط می توان در ابتدای زنجیره تامین ردیابی کرد که گواهی فرآیند کیمبرلی (این گواهی برای جلوگیری از فروش به اصطلاح “الماس به قیمت خون” طراحی شده است)، برای یک جواهر صادر شود.

ردیابی سنگ‌های برش خورده و صیقلی که بعداً از طریق سایر بازارها و با اسناد “منشا مختلط” جریان می یابد بسیار دشوار است.

افرادی که از گفتگوهای G7 و اتحادیه اروپا مطلع هستند به بلومبرگ گفتند که برای تحریم الماس روسیه راه حلی قریب الوقوع وجود ندارد، زیرا “ردیابی الماس های صیقل خورده در بازار جهانی بسیار پیچیده است.”

در همین حال، پس از اینکه دور دهم تحریم‌ها دوباره بحث‌ها را در اتحادیه اروپا بر سر ممنوعیت احتمالی الماس روسیه برانگیخت، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که فروش الماس روسیه در این بلوک پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در فوریه گذشته افزایش یافته است.

راب بیتس از JCK Online نوشت: “داده‌ها (که هنوز علنی نشده اند) نشان می‌دهد که … روسیه صادرات الماس به اتحادیه اروپا (که شامل آنتورپ، بلژیک نیز می شود) را به شدت افزایش داده است.”

بر اساس گزارش فرآیند کیمبرلی، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، صادرات الماس روسیه به ۱.۱۱ میلیارد دلار افزایش یافت.

این عدد را مقایسه کنید با صادرات الماس خام روسیه درسه ماهه اول سال ۲۰۲۲ که ۱.۰۱ میلیارد دلار بود و همچنین سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ که ۱.۰۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

بیتس افزود: «هیچ اطلاعاتی برای سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۲ در دسترس نبود، اگرچه اعداد اولیه سه ماهه سوم نیز افزایش را نشان می‌دهند».

ایالات متحده غول معدنکاوی روسیه آلروسا را که بزرگترین تولیدکننده الماس در جهان است و ۳۰ درصد از ۸۰ میلیارد دلار تجارت جهانی الماس خام را به خود اختصاص داده است، تحریم کرده است.

واشنگتن واردات الماس خام روسی را ممنوع کرده است. اما در صورتی که الماس خام در کشورهای دیگر تغییرات قابل توجهی داشته باشد، هنوز این جواهرات را وارد می‌کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا