کد خبر: 15090074391
جهانروزنامهسیاست

غول های تسلیحاتی جهان در سال گذشته از بحران اقتصادی ناشی از کرونا در امان ماندند

مترجم: الهه حسینی

براساس گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، غول های تسلیحاتی جهان در سال گذشته میلادی از تاثیرات بحران اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در امان ماندند و فروش تسلیحات نظامی این شرکت ها برای ششمین سال متوالی رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم، براساس گزارش این موسسه بین المللی، در سال گذشته (۲۰۲۰) گردش مالی صد شرکت بزرگ جهان در بخش دفاعی به بالاترین سطح یعنی ۵۳۱ میلیارد دلار (۴۷۰ میلیارد یورو) رسید که بیش از نیمی از آن ها متعلق به شرکت های آمریکایی است.

براساس این گزارش، فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی غول های تسلیحاتی جهان در سال گذشته ۱,۳ درصد افزایش داشت، در حالی که اقتصاد جهانی در همین دوره زمانی به دنبال بحران های اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ بیش از ۳ درصد سقوط کرد.

گردش مالی صد شرکت برتر تسلیحاتی جهان از سال ۲۰۱۵ تاکنون به طور مداوم در حال رشد است و در مجموع ۱۷ درصد افزایش یافته است. با این حال، این رشد در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ که فروش صد شرکت برتر تسلیحاتی جهان ۶,۷ درصد افزایش داشت، کمتر بوده است.

این گزارش افزود در سال گذشته به استثنای شرکت های روسی (۶,۵ درصد کاهش) و فرانسوی (۷,۷ درصد کاهش)، دیگر کشورها شاهد رشد گردش مالی شرکت های بزرگ خود بودند.

پنج غول آمریکایی بار دیگر در صدر رده بندی جهانی فروش تسلیحات بودند. شرکت صنایع هوا و فضایی « لاکهید مارتین » (سازنده جنگنده های اف-۳۵، موشک و غیره) با فروش تسلیحات به ارزش ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، همچنان جایگاه نخست را در بین این یکصد شرکت جهان حفظ کرده است. در این رده بندی، شرکت های آمریکایی « فناوری های ریتیان » (Raytheon Technologies)، بوئینگ، نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) و جنرال داینامیکس به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند.

شرکت انگلیسی « BAE Systems » در جایگاه نخست شرکت های اروپایی (در ردیف ششم رده بندی جهانی) و شرکت ایرباس در جایگاه دوم شرکت های اروپایی (ردیف ۱۱ رده بندی جهانی) قرار گرفته اند. شرکت های چینی نورینکو، اویک (Avic) و CETC در رده های هفتم تا نهم هستند و شرکت آمریکایی L3Harris نیز در جایگاه دهم قرار دارد.

براساس این گزارش، مقاومت خوب شرکت های بزرگ در برابر شرایط دشوار سال ۲۰۲۰ به دلیل اتخاذ سیاست های حمایت بودجه ای در برابر همه گیری و تاثیرات اقدامات قرنطینه ای و حفظ تقاضای دولت ها برای تجهیزات نظامی، است. بازار تسلیحات که سفارش های چند ساله از مشخصه های آن است، کمتر در برابر خطرات اقتصادی حساس است.

اما صنعت دفاعی، به ویژه به لحاظ صنعتی، کاملا در برابر کووید در امان نبوده است. در بسیاری از موارد، اقدامات انجام شده در جهت مهار همه گیری، موجب ایجاد اخلال در زنجیره های تامین و تاخیر در تحویل شد. از جمله شرکت تالس -نخستین شرکت فرانسوی (به جز ایرباس) در این فهرست (ردیف ۱۴)- که محدودیت های کرونایی عامل کاهش شش درصدی گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۲۰ بود.

لوسی برو-سودرو، مسئول نظارت بر هزینه های نظامی در « سیپری » گفت در سال ۲۰۲۱ مشکلات تدارکات تامین افزایش یافته است و ممکن است این مشکلات فروش امسال این شرکت ها را همانطور که شرکت لاکهید مارتین پیش بینی کرده است، تحت تاثیر قرار دهد.

در بین این ۱۰۰ شرکت برتر تسلیحاتی جهان، ۴۱ شرکت آمریکایی ۵۴ درصد سهم فروش کل و ۲۶ شرکت اروپایی نیز ۲۱ درصد سهم فروش کل را به خود اختصاص دادند. پس از این شرکت ها، چین (با پنج شرکت تسلیحاتی) ۱۳ درصد سهم کل فروش و روسیه نیز ( با ۹ شرکت تسلیحاتی) پنج درصد سهم فروش کل تسلیحات را به خود اختصاص دادند.

اگر کشورهای اروپایی را به طور جداگانه در نظر بگیریم، در این فهرست، چین دومین کشور، انگلیس سومین کشور (با هفت شرکت و ۷,۱ درصد فروش کل)، روسیه چهارمین کشور (با ۹ شرکت و ۵ درصد فروش کل) و فرانسه (با شش شرکت و ۴,۷ درصد فروش کل) محسوب می شوند.

سیپری در گزارش خود خاطرنشان کرد پیشرفت چین به عنوان یک تولید کننده تسلیحاتی بزرگ از اراده این کشور برای خودکفایی در زمینه تولید و برنامه های بلندپروازانه نوسازی ارتش خود، ناشی می شود.

حدود ۱۵ کشور دیگر نیز در این فهرست ۱۰۰ شرکت تسلیحاتی برتر جهان قرار دارند: ژاپن (با پنج شرکت)، آلمان و کره جنوبی (با چهار شرکت) ، اسرائیل و هند (با سه شرکت) ، ایتالیا (با دو شرکت) و همچنین کانادا، سنگاپور، ترکیه، سوئد، لهستان، اسپانیا، اوکراین و امارات عربی متحده (هر یک با یک شرکت).

شرکت های متعددی که فعالیت های غیرنظامی نیز دارند مانند بوئینگ یا ایرباس، تنها فروش تجهیزات نظامی آنها در این گزارش سیپری مد نظر قرار گرفته است.

منبع: فرانس پرس

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا