کد خبر: 07030184350
انرژیجهانسیاست

غول های نفتی هزینه کمک های دولت انگلیس برای مقابله با تورم را می پردازند

ترجمه: محمود نواب مطلق

دولت انگلیس روز پنجشنبه ۲۶ مه(۵خرداد) تصمیم گرفت برای مقابله با افزایش قیمت سرسام‌آور زندگی و تأمین مالی میلیاردها پوند کمک هزینه‌های این امر برمنافع غول های نفتی مالیات موقت وضع کند. تصمیمی که پیش‌تر از اجرای آن امتناع کرده‌بود.

براین اساس شرکت های نفتی ملزم به پرداخت ۲۵درصد از سود خود به عنوان مالیات به دولت انگلیس هستند تا ازاین طریق به کمک مردم فقیراین کشور بشتابند.

«ریچی سوناک» وزیردارایی انگلیس با اعلام این مطلب از اختصاص یک بسته حمایتی ۱۵ میلیارد پوندی برای مقابله با اثرات افزایش تورم بر خانوارهای محروم از محل همین مالیات خبرداد.

وی ابراز امیدواری کرد با این کمک فشار تورم ۹ درصدی در ماه آوریل( فروردین) که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده، بر این خانوارها کاهش یابد.

این اخبار فردای افشای رسوایی پارتی گیت بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس منتشر شدند.

بر طبق اطلاعیه وزارت خزانه‌داری انگلیس: «از هر هشت خانوار، یک خانوارکمتربرخوردار از این کمک ۱۲۰۰ پوندی در سال جاری بهره مند می‌شود.

این کمک ها شامل ۶۵۰ پوند برای مقابله با گرانی، ۴۰۰ پوند افزایش حداقل درآمد و کاهش دوبرابری صورتحساب انرژی برای این خانوارهاست.»

بنابراین در مجموع با احتساب ۲۲میلیارد پوندی که قبلا اعلام شده بود مجموع این کمکها برای برای خانوارهای آسیب‌پذیر درسال جاری به ۳۷ میلیارد پوند می‌رسد.

این کمکها از مالیات موقت ۲۵ درصدی برمنافع سرشار شرکتهای نفتی‌وگازی، ناشی از افزایش شدید قیمت سوخت در پی جنگ روسیه و اوکراین تأمین می‌شود.

براساس جزئیات اعلامی، وزارت خزانه‌داری انگلیس به منظور تشویق شرکتها به سرمایه‌گذاری این میزان مالیات می‌تواند از محل وقف ۸۰ درصدی آنها کسر شود و به این ترتیب شرکت های نفتی انگلیس به ازای هر یک پوند سرمایه‌گذاری ۹۱ پِنس اعتبار مالیاتی دریافت می‌کنند.

البته اعمال این مالیات هنوز آغاز نشده و دولت در حال مذاکره با شرکتهای برق برای ارزیابی میزان سود سرشار حاصل از افزایش قیمت انرژی آنهاست. براساس مطالب منتشرشده از سوی حزب کارگر، حزب مخالف دولت محافظه کار بوریس جانسون، دولت وی ماههاست از وضع چنین مالیاتی طفره می‌رود.

استدلال او احتمال سرخوردگی در بخش سرمایه‌گذاری در دوران انتقال انرژیست. «سام آدل» مدیر روابط دولتی سازمان مردم نهاد مبارزه با فقر«اُکسفام» دراین خصوص می گوید: «دیگر زمان آن فرارسیده بود تا شرکتهای نفتی از محل سودهای سرشاری که در پی افزایش شدید قیمت سوخت به دست آورده‌اند به کمک خانواده‌های محروم انگلیس بشتابند.

بحران افزایش قیمت سوخت های فسیلی متأسفانه ناشی از وابستگی بیش از حد ما به آنهاست.

ما باید با سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش انرژیهای نو امنیت انرژی خود را با انواع تجدید پذیر آن که بسیار پاکتر،سالمتر، پایدارتر و امن تر هستند بیشتر تضمین کنیم.»

از نظر سازمان مردم نهاد «گرین پیس» این میزان مالیات ناکافیست و باید تا ۷۰درصد افزایش یابد. چراکه: «با این افزایش کمک های کوتاه مدت بیشتر تضمین می‌شوند و خانواده‌ها نیز به مصرف بهتر و درست‌تر انرژی با کاهش صورتحساب‌های خود تشویق خواهندشد.»

منبع: روزنامه لیبراسیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا