کد خبر: 230702140464
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیروزنامه

فاینانس یک میلیون یورویی صربستان برای صادرات کالا به ایران

بنابر اعلام رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران، صربستان اخیرا یک میلیون یورو فاینانس برای صادرات کالا و خدمات بیشتر در زمینه ماشین آلات صنعتی به ایران باز کرده است.

به گزارش عصراقتصاد، سید امیر برهانی نائینی در نشست خبری اظهار کرد: در یک سال گذشته خدمات جدیدی در صندوق شروع کردیم. در گذشته فعالیت‌های صندوق منطقه‌ای و محدود به داخل بود. اما اخیرا به صندوق‌های ضمانت در کشورهای دیگر از جمله عمان، قطر، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس، اندونزی، مجارستان و مغولستان متصل شدیم.

وی افزود: چند ماه پیش به صندوق بیمه صادرات روسیه کاملاً متصل شدیم و خدمات ویژه‌ای از سوی دو طرف ارائه می‌شود که اتفاق ویژه‌ای در حوزه سی ای اس است.

همچنین به گفته این مقام مسئول با اندونزی و صربستان هم قراردادی در این رابطه امضا شده و صربستان اخیرا یک میلیون یورو فاینانس برای صادرات کالا و خدمات بیشتر در زمینه قطعات ماشین آلات صنعتی به ایران باز کرد.

وی با بیان اینکه کارگزاری‌های خارجی برای صندوق ضمانت صادرات در کشورهای هدف صادراتی تعیین می‌شود، اظهار کرد: در روسیه، لهستان و ارمنستان کارگزاری صندوق ضمانت صادرات فعال شده و نقشه راه این است که در هر کشوری که مرکز تجاری راه‌اندازی شد، کارگزاری صندوق ضمانت صادرات نیز تأسیس شود.

برهانی نائینی با بیان اینکه آفریقا از مقاصد صادراتی ما خارج شده بود، گفت: در حال حاضر نقشه راهی برای صادرات به آفریقا تدوین شده و دو سند همکاری بیمه‌ای- بانکی بسیار مهم همزمان با سفر رئیس جمهوری با این قاره امضا خواهد شد تا صادرات به این منطقه کم ریسک شود. همچنین صندوق ضمانت صادرات در کمیته اتحادیه برن کرسی گرفت.

این اتحادیه مهم‌ترین اتحادیه بیمه گران در دنیا است. با مؤسسه بیمه اعتبار صادراتی اسلامی ذیل بانک توسعه اسلامی نیز قراردادی امضا کردیم که می‌تواند به توسعه تجارت با کشورهای اسلامی کمک کند.

رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به کم بودن تعداد بانک‌های طرف قرارداد صندوق، اظهار کرد: طی یکسال اخیر با چندین بانک همکاری های خود را آغاز کرده‌ایم که به شبکه‌های ما متصل شدند و آماده همکاری با بانک‌های دیگر از جمله دولتی و خصوصی هستیم و مورد حمایت قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در گذشته تمرکز صندوق ضمانت صادرات ایران در تهران بود، تاکید کرد: کسانی که خواستار دریافت کارگزاری در کشور بودند مورد بررسی قرار گرفتند و در پس از بازدیدها ۲۷ کارگزاری فعال در سراسر استان‌ها ایجاد شد که بخشی از آنها اتاق بازرگانی هستند تا کارگزاران بخش خصوصی باشند و بنگاه‌های کوچک هم از خدمات آنها استفاده کنند از جمله این شهرها می‌توان به یزد، مشهد و مازندران اشاره کرد.

پوشش بیمه ای ۵۰ همتی صندوق ضمانت صادرات

به گفته این مقام مسئول در سال ۱۴۰۱ صندوق ضمانت صادرات ۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) پوشش بیمه‌ای انجام داد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با ۳۲ همت پوشش شاهد رشد ۵۵.۵ درصدی بودیم؛ همچنین در نیمه نخست سال جاری این رقم ۱۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال رشد داشت.

برهانی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این رقم از ۶۰ همت عبور کند و گفت: با حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت توانستیم دارایی ثبتی صندوق ضمانت صادرات ایران را با ۲۰۰ میلیون یورو افزایش به ۲۴۷ میلیون یورو برسانیم. همچنین با همکاری بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و خارجه در تلاشیم تا این دارایی ثبتی به یک میلیارد یورو افزایش پیدا کند، زیرا هر میزان دارایی می‌تواند پنج برابر پوشش بیمه‌ای را ارتقا دهد و این حمایت از صندوق، برای صادرات غیرنفتی اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: برای نخستین بار است که با ضمانت‌نامه ها و پشتیبانی ذیل صندوق توسعه ملی می‌توان به برخی پروژه‌های صادراتی با مشکلات مالی یا تامین مالی مواجه بودند را پس از اعتبار سنجی به بهره برداری برسانیم. برای حمایت از محصولات دانش بنیان، مقرر شده صندوق ضمانت صادرات با حداقل ترین وثیقه‌ها تامین مالی واحدها را انجام دهد تا بتوانند جایگاه خود را در بازار جهانی به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه گردشگری برای کشور درآمد دارد و به مثابه صادرات غیر نفتی است، تصریح کرد: این شاخه را نیز وارد سرمایه گذاری و بیمه نامه کردیم و با توافق با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مواردی را در این زمینه نیز مورد توجه قرار دادیم.

برهانی با بیان اینکه در حوزه خدمات فنی و مهندسی به ویژه در حوزه برق کشور جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و کمترین حمایت ها را دریافت کرده است، گفت: برنامه ویژه‌ای در این زمینه برای بیمه کردن دو مگا پروژه در آمریکای لاتین و سوریه داریم.

وی با بیان اینکه پرداخت خسارت در سال جاری صفر بوده است، تصریح کرد: سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان پرداخت خسارت شد که ۱۱۱ میلیارد تومان آن بازگشت داده شد و حدود ۴۰ میلیارد تومان باقی مانده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا