کد خبر: 270602138251
جهانروزنامه

فرانسه به خرده فروشان سوخت اجازه می دهد برای مبارزه با تورم زیر قیمت بفروشند

ترجمه: سلیم حیدری

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه به روزنامه Le Parisien گفت، دولت فرانسه قصد دارد به طور موقت ممنوعیت فروش زیر قیمت سوخت بوسیله خرده فروشان را به عنوان بخشی از تلاش ها برای مهار فشارهای تورمی بر خانوارها لغو کند.

افزایش مجدد قیمت‌های پمپ در تابستان امسال، تلاش‌های دولت برای مهار تورم مصرف‌کننده را پیچیده‌تر کرده است و وزرا از صنایع سوخت و مواد غذایی خواسته‌اند حاشیه سود خود را کاهش دهند.

دولت سقف قیمت سوخت را در پایان سال افزایش داده است و این در حالیست که برخی از سوپرمارکت های زنجیره ای تبلیغاتی برای فروش بنزین به قیمت تمام شده برگزار کرده اند.

بورن گفت اما ممنوعیت فروش سوخت زیر قیمت، که به سال ۱۹۶۳ بازمی‌گردد، مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها توسط توزیع‌کنندگان شد و اعلام کرد که این ممنوعیت برای «چند ماه» لغو خواهد شد.

او در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، گفت: «با این اقدام بی‌سابقه، بدون پرداخت یارانه به سوخت، نتایج ملموسی برای مردم فرانسه به‌دست خواهیم آورد». او ایده دولت برای کاهش مالیات بر سوخت را رد کرد و با اشاره به نیاز به کاهش کسری و بدهی عمومی گفت که شرکت های بزرگ باید نقش خود را ایفا کنند.

برونو لومر، وزیر دارایی، روز پنجشنبه گفت که حاشیه سود بالای پالایش بنزین منبعی برای نگرانی است و ممکن است نیاز به اقدام دولت داشته باشد. در مورد قیمت مواد غذایی، بورن به Le Parisien گفت که شرکت‌ها از ماه نوامبر (آذر) ملزم خواهند بود زمانی که اندازه یک محصول را تغییر می‌دهند، روی برچسب‌ها نشان دهند.

به اصطلاح “تورم انقباض” که به موجب آن محصولات در حجم کمتر و بدون کاهش قیمت فروخته می‌شوند، در یک سال گذشته در جریان جهش قیمت‌ها به منبع بحث در خرده‌فروشی مواد غذایی تبدیل شده است.

سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای فرانسوی Carrefour این ماه اعلام کرد که تابلوهایی را در فروشگاه‌های خود در کنار محصولاتی که متوجه شده‌اند از چنین شیوه‌هایی استفاده می‌کنند، قرار می‌دهد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا