کد خبر: 30110070201
تولید و بازرگانی

فروش ارز صادراتی قیر در سامانه نیما الزامی شد

قیر به عنوان یکی از فرآورده های نفتی به عرضه ارز صادراتی در نیما موظف شده است.

در شرایط تحریم دولت برای تامین ارز مورد نیاز کشور، صادرکنندگان بویژه صادرکنندگان  فرآورده های نفتی، پتروشیمی و فولادی را موظف به عرضه ارزهای صادراتی در سامانه نیما کرده است اما با توجه به اختلاف قیمت ارز موجود بین سامانه و بازار آزاد، صادرکنندگان زیر بار اجرای کامل تعهداتشان نمی روند.

اخیرا در خصوص عرضه ارز حاصل از صادرات قیر مکاتبه ای بین  اداره کل بودجه و تنظیم مقررات بازار معاونت برنامه ریزی وزارت نفت و سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است که بر اساس نامه ارسال شده از سوی اداره کل بودجه و تنظیم مقررات بازار معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، قیر یک محصول نفتی که ملزم به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما است معرفی شد.

اداره کل بودجه و تنظیم مقررات بازار معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۴۰۰ در پاسخ به استعلام سازمان توسعه تجارت در خصوص شفاف سازی تعریف فراورده های نفتی و شمولیت محصول قیر در این تعریف، به صراحت اعلام کرده که محصول قیر به عنوان فراورده نفتی محسوب می شود.

پس از تعیین تکلیف این موضوع از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، معاون دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت نیز طی نامه ای به اداره صادرات بانک مرکزی، اعلام کرد که، صادرکنندگان قیر ملزم به استفاده صرفا  فروش ارز در سامانه نیما به منظور ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات این محصول است.

با وجود تکالیف صادرکنندگان این حوزه برای عرضه ارز صادراتی خود به نیما اما صادرکنندگان به دلایل مختلف از زیر بار این عرضه شانه خالی می کنند.

به موجب مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل اجرایی مربوط به آن شرکت های صادرکننده قیر در یک فقره مکلف به بازگشت ۶۵ میلیون یورو معادل ۷۱ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) بوده اند.

اما از آنجا که صادرات قیر باید در رینگ صادراتی بورس کالای ایران صورت پذیرد و طبق دستورالعمل اجرایی رینگ صادراتی بورس کالای ایران تسویه حساب کلیه معاملات صادراتی در بورس کالا به صورت ریالی است؛ عملا عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما صورت نگرفته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی از مجموع ۷۱ میلیون دلار مطالبه بانک مرکزی حدود ۵۲ میلیون دلار پرداخت شده که مربوط به فروش های انجام شده از محل قراردادهای منعقد شده قبل از تاریخ خرداد ۹۷ است که اظهار آن در گمرک توسط مشتری پس از این تاریخ صورت گرفته است.

با توجه به اینکه زیرساخت لازم بین بورس کالا و بانک مرکزی هنوز به طور کامل فراهم نیست؛ مشکلاتی در ایفای تعهد صادرکنندگان ایجاد شده اما شرکت های صادرکننده طبق ارسال نامه ای به بانک مرکزی از رفه این ایرادات در آینده نزدیک و ایفای تعهداتشان خبر می دهند.

نامه اخیر اداره کل بودجه و تنظیم مقررات بازار معاونت برنامه ریزی وزارت نفت نیز در پاسخ به استعلام سازمان توسعه تجارت تاکید می کند که قیر فرآورده نفتی مشمول عرضه ارز در سامانه نیماست.

 منبع: اقتصاد آنلاین

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا