کد خبر: 060303160810
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیفناوری اطلاعات و ارتباطات

فیجیتال مارکتینگ (PHYGITAL MARKETING) ترند بعدی بازاریایی در ایران

مهندس مهبدرضا اسکوییان/ ارشد اقتصاد در تجارت الکترونیک و مدرس مجتمع فنی تهران

فیجیتال از ترکیب دو واژه physical و Digital به وجود آمده است پس تلاقی دو تاچ پوینت دیبجیتال و فیزیکال ارتباط با مشتری در راستای بازاریابی است. مثلا نایکی با استفاده از قرار دادن پنل ها و اسکرین هایی در فروشگاه های حضوری خود توانسته است از ظرفیت های فیجییتال استفاده کند.

پس شما می توانید از پنل ها کفش دلخواه خود را شخصی سازی کنید . طرحها و سایزهای دیگر را ببینید و یا حتی از طریق آینه های هوشمند یک کفش را در پای خود مشاهده کنید.

فیجیتال مارکتینگ صرفا به معنی استفاه از ظرفیت های دیجیتال در محیط فیزیکی نیست مثلا نایکی ظرفیت فرووشگاهی حضوری خود را در اپلیکیشنش نیز ادغام کرده است به گونه ای که شما می توانید در اپلیکیشن از موجودی شعب، سایز و طرح های گوناگون اطلاع پیدا کنید.

مثلا مراکز تحویل حضوری دیجی کالا این امکان را به کاربران می دهد که پس از خرید یک محصول بتوانند بصورت حضوری مرسوله خود را دریافت کنند در اینجا باز شاهد فیجیتال هستیم. جایی که دیجی کالا برای راحتی مشتریان خود و گسترش خدماتش تصمیم به افزودن ظرفیت های حضوری به پلتفرم دیجیتال خود می گیرد.

پس فیجیتال مارکتینگ تلفیق تاچ پوینت های دیجیتال و فیزیکال در مسیر تجربه مشتری است. به طور ساده به معنی ادغام ظرفیت های فیزیکی و دیجیتالی است اما این یعنی در تاچ پوینت های فیزیکی مانند فروشگاه ها به مشتری یا مراجعه کننده تجربه دیجیتال ارائه کنیم و یا بلعکس در فضای دیجیتال بخشی از تجربه کا ربری را در محیط فیزیکی رقم بزنیم.

نمونه های ایرانی فیجیتال مارکتینگ:

گنجه:

استارتاپی است که دیجی کالا بر روی آن سرمایه گذاری کرده است و متمرکز بر خلق تجربه فیزیکال بصورت دریافت بسته هایی که بصورت اینترنتی خریداری شده اند .گنجه کمد های هوشمندی هستند که در سطح شهر توزیع شده اند و در دریافت بسته های ارسالی به شما کمک می کنند . در مرکز خرید ایران زمین و باملند و….. قابل مشاهده هستند.

شیرآلات راسان RASSAN:

یک نمونه خوب از فیجیتال مارکتینگ در ایران استفاده از واقعیت افزوده (AR) توسط شیر آلات راسان است
راسان در سایت خود این امکان را به مشتریان می دهد تا شیر آلات را با استفاده از AR فناوری در محیط خانه خود ببینند و پس از آن بتوانند به راحتی تصمیم به خرید بگیرند

jeanswest پوشاک جین وست:

جین وست نیز به عنوان یکی از فروشگاهی زنجیره ای فشن در ایران از فیجیتال مارکتینگ استفاده می کند این برند در فروشگاه های خود با استفاده از استندهائی امکان انتخاب و ارسال محصولات را به مشتریان خود میدهد.

چرا فیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

به دلیل رسوخ دنیای دیجیتال در زندگی روزمره افراد، عادات خرید مشتریان همانند مابقی وجوه دیگر رفتار و عادات روزمره تغییرکرده است.

یکی از نمود های این تغییر رفتار Ropo است ( RESEARCH ONLINE & PURCHASE OFFLINE )

خرید آنلاین – تحقیق آفلاین

تحقیقات نشان می دهد که ۳۷ درصد از افراد نسل Z بصورت دائم پیش از خرید آفلاین یک محصول در باره آن محصول بصورت آنلاین تحقیق می کنند.

IKEA نمونه ایجاد تاچ پوینت فیزیکال در یک تجربه خرید دیجیتال:

در سال ۲۰۱۷ خبر از لانچ شدن اپلیکیشن خود تحت عنوان IKEA place را داد. در این برنامه افراد می توانند آیتم های گوناگون ایکیا را به وسیله ی دوربین موبایل خود با استفاده از AR فناوری در محیط دلخواه خود ببینند.

IKEA place

به افراد این امکان را می دهد که پیش از خرید چه بصورت حضوری و چه به صورت اینترنتی بسنجند که آیا آن آیتم مناسب محیط مورد نظرشان می باشد یا خیر؟

amazon go

فروشگاه حضوری آمازون است که مشتری با برداشتن یک محصول از قفسه و یا گذاشتن آن در سر جای خود ( اگر از خرید منصرف شده باشد ) در سبد خرید دیجیتال خود در سایت آمازون تغییر ایجاد می کنند و می تواند بدون حساب کردن اجناس از فروشگاه خارج بشوند و در حساب کاربری آمازون خود نسبت به پرداخت وجه اقلام خریداری شده اقدام کنند.

یادمان باشد که همه گیری کرونا، به جهان ظرفیت های خرید و خدمات آنلاین را یادآوری کرد. علاوه بر آن بار دیگر نشان داد که نمی توان بصورت کامل فضا ها و محیط های فیزیکی را از تجربه افراد حذف کرد ، بعبارتی افراد با افزایش وابستگی به فضا و فناوری های دیجیتال همچنان نیاز به تجربیات فیزیکی دارند و برای آن شوق دارند.

انسانها در محیط فیزیکی به لحاظ ویژگی اجتماعی بودنشان معنی می گیرند.

حال ما در جهانی که تجربه کرونا را پشت سر گذاشته است به سر می بریم و می توانیم با تلفیق تاچ پوینت های فیزیکی و دیجیتالی تجربه بهتری را برای مشتریان و کاربران خود خلق کنیم.

در دنیای مدرن مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ که پیوندی میان دنیای فیزیکی و دیجیتال ایجاد می کند نقش اساسی دارد . این رویکرد در پر کردن شکاف بین فروشگاه های حضوری و تجربیات مجازی نهفته است که باعث ارتقای تعاملات با مصرف کنندگان می شود.

کسب و کارها باید نوآوری داشته باشند و رضایت مشتریان را در اولویت برنامه های خود قرار دهند، انعطاف پذیر باشند، پایداری را در نظر بگیرند و در نهایت عملکرد خود را مورد سنجش (Case study ) کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا