کد خبر: 26040037975
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

قرمزپوش شدن بورس پاریس در سومین هفته پیاپی

ترجمه: محمود نواب مطلق

شاخص «کَک ۴۰» در بورس پاریس، نیمه روز جمعه گذشته که آخرین روز معاملات هفته پیش بود، زیر ۶۵۰۰ واحد باقی ماند که به این ترتیب با وجود سه‌عقب‌نشینی پیاپی طی سه هفته گذشته، هیچ تحرکی برای رشد تا بسته شدن بازار از خود نشان نداد.

«کَک »۴۰ (CAC 40) یا کَک کَرانت (CAC quarante) یکی از شاخص‌های بازار بورس فرانسه است. این شاخص نشان‌دهنده میزان ارزش بازار سرمایه ۴۰ شرکت اول از میان ۱۰۰ شرکت دارای بالاترین میزان ارزش بازار است، که سهام آنها، در بازار بورس فرانسه (یورونکست پاریس) معامله می‌شود.

با یک عقب نشینی ۰.۴۶ درصد ارزش سهام کک ۴۰ تا ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه جمعه ۱۶ جولای (۲۵ تیر) به۶۴۶۳,۵۵ واحد رسید که نشان‌دهنده قرمز شدن این سهام است. از ژانویه ( دی ۹۹) تا کنون چنین عقب‌نشینی پیاپی‌ای  رخ نداده بود. در این حال، از ژانویه تا کنون، ماه جولای (ماه میلادی کنونی) با عقبگردی معادل(-۲,۷۴%)  شاخص ناگوارترین ماه در این مقطع از سال ۲۰۲۱  به حساب آید.

مطالب پیشنهادی

اگر چه گزارش‌های مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی این سناریو را تحت تأثیر قرار خواهد داد،  قدر مسلم آن است که انتشار گزارش‌های نیمروزی که بهترین زمان گزارشگیری کنونی است نمی‌تواند کاربران را از یک حالت انتظار خارج کند؛ انتظاری که در این برهه از سال چندان هم غیر معمول نیست، به ویژه آنکه مشکلات ناشی از افزایش انواع جهش‌یافته کرونا نیز به آن افزوده شده و همچنین کمک‌های مالی بانک‌ها نیز به تدریج کاهش یافته است.

در این وضع کک ۴۰ طبیعتا یک رکورد چشگیر را ثبت نخواهد کرد. از سوی دیگر کاربران از سهام‌های پرنوسان دوری می‌کنند؛ سهام‌هایی چون ارسلورمیتال با عقب گرد-۲,۴ درصدی یا سهام‌‌های لوکسی چون هرمس با عقبگرد -۲  درصدی، کرینگ با عقبگرد -۱,۶ درصدی و LVMH با عقب‌گرد-۱,۵ درصدی. در مقابل به سهام‌های مسئله‌داری چون Unibail-Rodamco-Westfield رو می‌آورند؛ سهامی که رشدی معادل +۳,۶ درصد داشته است و توانسته است بر اساس نظرات مثبت HSBC بانک بریتانیایی عقبگرد هفتگی خود را تا حدی تخفیف دهد؛ یا سهام آتوسAtos با رشد ۱,۷۵%, درصد در طول هفته.

رونق سهام‌های کوچک و متوسط

در عوض در مورد سهام‌های کوچک و متوسط اقبال خرید بیشتری وجود دارد. به عنوان مثال ترمادور با رشد ۶ درصدی رکورد تاریخی برای خود ثبت کرده و ۴۶ درصد فروش را در سه ماهه دوم سال به خود اختصاص داده است.

سهام CA شرکت تبلیغاتی برخط  اصالتا بلژیکی  نیزبا رشد ۱۴۰ درصدی ظرف سه ماه رکوردی سر به فلک کشیده را به رخ می کشد.

شرکت تولید شامپانی Vranken-Pommery با رشد۴,۶ درصدی به دلیل افزایش چشگیر فعالیت‌هایش در سه ماهه نخست سال با رشد +۴۵ درصدی در گردش مالی تلفیقی خود روبه‌رو است.  این گروه تولیدی به رغم مخاطرات اقلیمی چشم انداز مثبتی برای پایان سال خود ترسیم کرده است.

شرکت Argan آرگان نیز با رشدی معادل ۳,۶  درصدی به شتاب در سال ۲۰۲۱ می اندیشد.

سهام‌های نفتی رشدی آهسته دارند. ۷۳,۸۶ دلار برای هر بشکه نفت برنت معادل رشد  +۰,۵۳ درصد و ۷۲,۰۷ دلار برای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت معادل رشد+۰,۵۹ درصد برای سهام‌های نفتی به ارمغان آورده است.

این در حالیست که اوپک برای سه ماهه دوم سال آینده تقاضائی معادل بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز را مطرح کرده است. این یعنی ۹۹,۸۶ میلیون بشکه در روز برای مجموعه سال ۲۰۲۲ و این رقم به رقم سال ۲۰۱۹ که قبل از همه گیری کرونا بوده است بسیار نزدیک است.

منبع: BFM TV

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا