کد خبر: 0304993426
راه و مسکن

قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به مسیر وعده‌ها رفت

محمد ارفع
عصر اقتصاد: وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه به‌همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بنیاد مستضعفان از قطعه دوم آزادراه تهران-شمال بازدید کرد و پس از این بازدید وعده بهره برداری از مسیر رفت آن را تا پایان بهار ۱۴۰۰ اعلام کرد که به نظر می رسد حداقل یک ماه و حداکثر یک فصل با وعده های گذشته در خصوص بهره برداری از این مسیر متفاوت است.

برای قطعه یک ازادراه تهران شمال سرنوشت مشابهی داشت به صورتی که هر زمان که وزیر راه و شهرسازی وقت و یا یکی از مسئولان بلند پایه سیاسی از آن بازدید می کردند زمانی را برای افتتاح در نظر می گرفتند و به رسانه ها اعلام می کردند که با بازدید بعدی این زمان به  تاخیر می افتاد.

سرانجام سرنوشت قطعه یک آزادراه تهران شمال با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری آزمایشی رسید و  از روز ۶ اسفند ۱۳۹۸، قطعه ۱ آزادراه تهران شمال رسماً افتتاح شد.

مسیری که ساخت آن از حدود ۲۳ سال پیش در برنامه اجرایی قرار گرفت و در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی دولت‌ قرار نداشت اما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن شد، براساس سیاست دولت دهم نیز، آغاز به کار مجدد و جدی‌ترِ ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار بود و طی ۵ سال پیشرفت فیزیکی این آزاد راه نسبت به دولت‌های نهم و دهم و پیش‌ازآن قابل قبول‌تر بود و عملیات اجرایی بر روی منطقه یک بدون وقفه از اواخر سال ۱۳۹۳ به‌طور جدی شکل گرفت که با مشاهده روند اجرایی پروژه نشان از این بود که هیچ‌یک از نقاط تعطیل نبوده‌ و به‌طورکلی درحالیکه برای حدود ۱۷ سال پروژه با پیشرفت سالانه حدود ۱٫۵ درصد پیگیری می‌شد اما از سال ۱۳۹۳به بعد ماهانه پیشرفت ۱٫۵ درصد نیز به ثبت رسیده‌است.

حال قطعه دوم این آزادراه که حدفاصل دو آب شهرستانک – پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است در حال احداث است و تونل‌های بلند البرز به طول تقریبی ۶۴۰۰ متر در این منطقه قرار دارد، با اجرای این قسمت، طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود، عملیات عمرانی این قطعه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و توسط چهار شرکت (بلند طبقه، مشارکت انصار، آباد راهان پارس و جنرال مکانیک) در حال اجرا است.

جلال بهرامی معاون ساخت آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه تونل ۶ کیلومتری شازند البرز در قطعه دو بخش عمده‌ای از حفاری آن به اتمام رسیده است، افزود: در حال تدارک و برنامه ریزی با همکاری بنیاد مستضعفان هستیم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم یک لاین از قطعه دوم آزادراه تهران شمال را به اتمام برسانیم. معاون ساخت آزادراه های تهران شمال اظهار کرد: در صورت تامین منابع مالی و تامین اعتبارات به یک لاین از قطعه دوم ساخت خواهد شد به طوری که جاده چالوس به عنوان لاین برگشت باشد و قطعه ۲ به عنوان لاین رفت برای مسافران محسوب شود.

همچنین پیش تر پرویز فتاح رئیس بینیاد مستضعفان در گفتگو با ایسنا وعده داد بود که قطعه دوم آزادراه تهران شمال در اوایل بهار ۱۴۰۰ و تا قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد وی در این باره گفته بود: بنابر پیشنهاد این بنیاد قرار است تا که نیمی از قطعه دوم را ما بسازیم یعنی اینکه مسیر رفت آن را بسازیم و با استفاده از جاده قدیم تهران-چالوس به عناون مسیر رفت و برگشت بتوانیم این قطعه نیز تا پایان دولت به بهره برداری رسانده و زیر بار ترافیکی ببریم. این پیشنهاد را وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان برنامه  و بودجه و شخص رییس جمهور پذیرفته اند و مکاتبات لازم را انجام داده ایم و اگر هر چه زودتر این تصمیم اجرایی شود می توانیم تا پیش از پایان دولت دوازدهم یعنی در اوائل بهار سال ۱۴۰۰ قطعه دوم آزادراه تهران-شمال را نیز افتتاح کنیم.

با این حال روز گذشته وزیر راه وشهرسازی در بازدید خود از قطعه دوم آزادراه تهران شمال وعده داد که مسیر رفت این آزادراه تا پایان بهار ۱۴۰۰ آماده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی او افزود: تونل البرز بلندترین تونل کشور به طول ۶/۵ کیلومتر است که باعث کاهش زمان  سفر می‌‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود :در شرایط سخت تحریم با حمایت دولت و کمک مهندسان و شرکت‌هایی که با ما همکار هستند، مسیر را به‌عنوان یک هدیه به مردم تقدیم کنیم و هم‌زمان تا ۵ سال آینده این بزرگراه به‌طور کامل تکمیل شود.

اسلامی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه‌ ساخت این قطعه را بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد دیگر را دولت تامین می‌کند، بیان کرد: برآورد ما این است که حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کار باقی‌مانده برای ساخت باند رفت داریم و  تلاش داریم با کمک بنیاد مستضعفان این وعده را محقق کنیم و با این اقدام گام دیگری برای توسعه زیرساخت‌های کشور برداریم.

او با اشاره به اینکه حجم عملیات بسیار گسترده است، تصریح کرد: شرایط برای کار دشوار است و در نظر داریم با سه شیفته کردن کار ساخت را تسریع کنیم. همچنین در نظر داریم که لجستیک پروژه را زودتر انجام دهیم. یعنی کار  خرید و تدارکات را سریع‌تر انجام دهیم.نقاط بحرانی زیادی داریم اما با این وجود چالشی وجود ندارد و تلاش داریم از منابع و زمان به بهترین نحو استفاده کنیم.

او در پاسخ به این که آیا خارجی‌ها در تامین مالی پروژه حضور دارند،گفت:در گذشته خارجی ها حضور داشتند اما اکنون نه.

اختصاص ۴۵٠ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه٢ آزادراه تهران- شمال

رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص۴۵٠ میلیارد تومان سهم دولت برای ساخت باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال تا دو هفته آینده خبر داد.
محمدباقر نوبخت روز دوشنبه پس از بازید از مراحل ساخت تونل بزرگ البرز در قطعه٢ آزادراه تهران- شمال، در جمع خبرنگاران گفت: دولت برای تکمیل آزادراه تهران- شمال با همکاری بنیاد مستضعفان توافق کرده که براین اساس، قطعه یک سال گذشته افتتاح و برای قطعه دوم نیز برنامه ریزی شد.

وی گفت: قطعه دوم آزاد راه تهران- شمال حدود ٢٢ کیلومتر است که ١۶ کیلومتر آن تونل و بقیه، پل است.

نوبخت با اشاره به ساخت تونل بزرگ البرز در این قطعه که قرار است تا بهار سال آینده ساخته شود، گفت: تاکنون برای ساخت این تونل ۶ هزار متری، ٩٠٠ میلیارد تومان به صورت مشترک با بنیاد مستضعفان پرداخت کردیم و ٢ هزار و ١٠٠میلیارد منابع مالی دیگر مورد نیاز است.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته توافق شد که ۴۵٠ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت تا دو هفته آینده به پروژه تزریق شود.

پیشرفت ۳۸ درصدی مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال

همچنین سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه این بازدید گفت: همکاری خوبی در ساخت قطعه یک آزادراه تهران شمال با دولت داشتیم و تعهدات در زمان بندی مشخص انجام شد و پروژه در موعد مقرر به بهره برداری رسید.

او افزود: با این افتتاح انگیزه ما برای رفاه بیشتر مردم بالا رفت و در حال حاضر در حال ساخت قطعه دو آزادراه تهران-شمال هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: این پروژه ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی در مسیر رفت دارد و احداث باند رفت برای ما در اولویت است.

فتاح با بیان اینکه ۵۰ درصد از اعتبار دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت باند رفت این قطعه را بنیاد مستضعفان تقبل می‌کند گفت: مشکلی در طراحی و نقشه نداریم و همه نقشه‌ها آماده شده است.

به گفته او، تونل البرز، اصلی‌ترین بخش قطعه دوم آزادراه تهران-شمال بود که روز گذشته از آن عبور کردیم و بخش زیادی از آن ساخته شده است.

او یادآور شد: ساخت این پروژه کار سختی است و زمان‌بندی نیز فشرده است؛ ولی قول داده‌ایم که سه شیفت کار ساخت را انجام دهیم.

لازم به ذکر است که آزادراه ۳ ایران یا آزادراه تهران – شمال نام یک پروژهٔ عظیم راه‌سازی در کشور است که قرار است تهران را به چالوس و نوشهر وصل کند. هم‌اکنون، قطعات ۱ و ۴ این آزادراه در دست بهره‌برداری و قطعات ۲ و ۳ در دست ساخت هستند.

طرح نخست این پروژه در سال ۱۳۵۳ داده شد و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران ساخت آن با جدیت دنبال شد. پس از گذشت دهه‌ها، این پروژه پیشرفت بسیاری کرده است اما هنوز گشایش نیافته است و در دست ساخت است. حوادثی نیز در آن رخ داده است، برای مثال در سال ۱۳۹۸، بخشی از این آزادراه به دلیل رانش زمین فرو ریخت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا