کد خبر: 18110068635
جهانروزنامه

قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین حد خود رسیده است

ترجمه: سلیم حیدری

شاخص هزینه‌های جهانی غذا در ماه گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت.

گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت روغن‌های گیاهی و لبنیات افزایش یافت. این تحقیق نشان داد که شاخص قیمت‌ها با افزایش ۱.۱ درصدی به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۱ نزدیک می‎شود.

فائو گفت که پیامدهای بحران انرژی، کاهش در دسترس بودن صادرات و سایر محدودیت‌های مربوط به عرضه و به ویژه کمبود نیروی کار و آب و هوای نامساعد، قیمت‌ها را بالاتر برده است.

شاخص روغن‎ های گیاهی در ژانویه ۴.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به سطحی بی‎سابقه رسید. قیمت تمام مشتقات نفتی اصلی افزایش یافت که تا حدی به دلیل افزایش قیمت نفت خام بود.

شاخص قیمت لبنیات نیز با افزایش ۲.۴ درصدی، پنجمین افزایش ماهانه متوالی را تجربه کرد که بیشترین افزایش آن مربوط به شیر خشک و کره بدون چربی بود. براساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات تنها ۰.۱ درصد افزایش یافت و ذرت ۳.۸ درصد در ماه افزایش یافت.

در این گزارش آمده است که قیمت گوشت در ژانویه افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت شکر نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش یافت که تا حدی به دلیل چشم انداز مطلوب تولید به وسیله صادرکنندگان اصلی آن یعنی هند و تایلند بود.

در همین حال، قیمت جهانی گندم به دلیل تولید زیاد آن در استرالیا و آرژانتین ۳.۱ درصد کاهش یافت. فائو گفت: «انتظار می‌رود برای سال ۲۰۲۲، کشت‌های جهانی گندم به دلیل شرایط  مساعد جوی در نیمکره شمالی، گسترش یابد. اگرچه هزینه‌های بالای تامین نهاده می‌تواند از تولید بیشتر محصول جلوگیری کند.»

این نهاد سازمان ملل پیش‎بینی خود از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ را به ۲.۷۹۳ میلیارد تن نسبت به برآورد قبلی آن یعنی ۲.۷۹۱ میلیارد تن افزایش داده است.

همزمان با اینکه اقتصادها در حال بهبود پس از بحران کووید-۱۹ هستند، قیمت‌های بالاتر مواد غذایی به افزایش بیشتر تورم کمک کرده است. فائو هشدار داده است که هزینه‌های بالاتر، ‌جمعیت‌ها را در کشورهای متکی به واردات در معرض خطر قرار می‌دهد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا