کد خبر: 09060044384
روزنامهکشاورزی

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده  ۷۵۰۰ تومان تعیین شد

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده ۷۵۰۰ تومان تعیین و اعلام شده است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد با بیان این که امروز قدرت غذا از قدرت اسلحه در جهان کمتر نیست، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان اقتدار در دنیا تأمین غذا است، کشاورز و دامدار علاوه بر این که تولیدکننده زحمتکش این سرزمین هستند، تولیدکننده قدرت غذایی کشور هم هستند.

احیا و اصلاح ژنتیکی مرغ لاین آرین

او با بیان این که صنعت مرغداری ما یک صنعت فعال و پویا است، عنوان کرد: در سال ۹۸ آمریکا ورود مرغ اجداد رأس را به ایران تحریم کرد و نشان داد که امنیت غذایی چقدر حساس است و دشمنان ما بر روی امنیت غذایی هم تمرکز دارند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته بر روی مرغ لاین آرین و حمایت‌هایی که از سمت وزارت جهاد کشاورزی انجام شده اکنون مشکل تأمین مرغ اجداد برطرف شده است و ما هم پیگیر احیای مرغ لاین، رفع موانع و مسائل ژنتیکی و اصلاح نژادی آن خواهیم بود تا مشکلات این بخش برطرف شود.

او با بیان این که مشکل دوم تولید مرغ، جیره غذایی آن است که به شدت وابسته هستیم، ادامه داد: بیش از ۹میلیون تن ذرت و بیش از ۴.۵میلیون تن کنجاله سویا به کشور وارد می‌شود که می‌تواند هر لحظه دچار چالش شود و به دلیل آب‌بر بودن این محصولات نمی‌توانیم تمام آن را در داخل تولید کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که از برنامه‌های ما افزایش تولید نهاده‌های دامی در کشور است، گفت: بر اساس تجارب گذشته یکی از برنامه‌های ما تقویت تولید داخل است اما این تولید به ۱۰۰درصد نخواهد رسید چرا که شرایط اقلیمی اجازه تولید بیشتر را نمی‌دهد اما با برخی از اقدامات، امکان تولید تا ۵۰ درصد این نهاده‌ها در داخل وجود دارد.

او با بیان این که در شرایط فعلی تأمین نهاده‌ها با واردات و تأمین ارز است، افزود: بخشی از مشکلات سال ۹۹ در گوشت مرغ مربوط به تأمین نشدن منظم نهاده‌ها بود که در همین چند روز جلسات بسیاری را با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم و با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال مشکلی در تأمین نهاده دامی نخواهیم داشت و طبق برنامه مشکلات برطرف خواهد شد.

کاهش زمان رساندن نهاده به دست دامداران

ساداتی‌نژاد درباره با سامانه بازارگاه عنوان کرد: بسیاری از نقایص سامانه بازارگاه برطرف شده، ارتقا پیدا کرده و امروز این سامانه جایگاه خود را باز کرده است. اکنون مشکلی که با آن مواجه هستیم تأخیر در رساندن نهاده به دست دامدار است که با برنامه‌ریزی انجام شده زمان رسیدن نهاده به دامدار را کاهش خواهیم داد.

او با تاکید بر این که عمده‌ترین مشکل ما توزیع گوشت مرغ بعد از کشتارگاه و حذف نشدن واسطه‌هایی است که باعث برهم خوردن تعادل قیمت مرغ در بازار می‌شوند، گفت: این واسطه‌ها باعث می‌شوند قیمت مرغ در حد قیمت واقعی خود به فروش نرسد و با ایجاد حاشیه بازار، قیمت را افزایش می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وقتی ما نهاده را با قیمت مصوب به مرغدار می‌رسانیم، مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، البته کنترل و نظارت کار سختی است اما با تمرکز برروی کشتارگاه‌ها، استفاده از ظرفیت پرنده‌شمار آنلاین و یا باسکول‌های دیجیتالی که روی سامانه بازارگاه سوار می‌شود، با یکپارچه کردن این مجموعه کنترل افزایش پیدا خواهد کرد و ما می‌توانیم مرغی که به آن نهاده دامی اختصاص پیدا کرده در کشتارگاه، کشتار شده و وارد بازار شده است را رصد کنیم.

حذف قیمت‌های دستوری و غیرواقعی از محصولات پروتئینی

او با بیان این که دامداران از قیمت دستوری ناراحت هستند و عددی که تعیین می‌کنیم اگر زیر قیمت تمام‌شده باشد و سود نداشته باشد به تولید ضرر می‌رساند، ادامه داد: درست است که ما نهاده را با ارز ترجیحی تأمین می‌کنیم اما این تنها عامل تولید نیست و مرغداران و دامداران از مکمل استفاده می‌کنند، هزینه کارگر دارند.

در سال ۹۹ طبق محاسبات ما در کمیسیون کشاورزی مجلس، قیمت مرغ زنده بیش از ۱۷هزار تومان بود اما قیمت مصوب ۱۴هزار تومان تعیین شد که برای تولیدکننده ضرر محسوب می‌شد و اگر افزایش قیمتی برای برطرف کردن ضرر انجام می‌داد هم تخلف بود، لذا تعیین قیمت نباید دستوری و غیر واقعی باشد و این کار غیر اقتصادی است.

ساداتی‌نژاد گفت: دلیل این که دولت ورود می‌کند به دلیل تأمین نهاده با ارز ترجیحی است اما تعیین قیمت باید واقعی باشد. قیمت غیر واقعی به تولید ضرر می‌زند و این قیمت برای مصرف‌کننده هم مطلوب نیست.

بازار به هم می‌ریزد، با کمبود مواجه می‌شویم و تولیدکننده هم متهم به تخلف شده و مرغ هم با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، بنابراین حمایت از تولیدکننده حمایت از مصرف‌کننده است، نگاه ما به کشاورزی، تجاری و اقتصادی است.

استراتژی حمایت از مصرف‌کننده متفاوت است اما پایین نگه داشتن قیمت به صورت دستوری راه‌حل نیست.

۶,۴۰۰ تومان عدد منطقی و اقتصادی برای تولید شیر است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که حداقل هزینه تمام‌شده تولید یک لیتر شیر ۶,۴۰۰ تومان است و اگر کمتر از این قیمت از دامداران خرید کنیم تولید غیر اقتصادی است، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به تولیدکننده فشار بیاوریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا