کد خبر: 09070048238
تولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

رئیس شورای تامین دام: شیرینی علوفه‌ متفرقه و تفاله نیشکر باعث چندبرابری چربی دام‌ها شد

به گفته رئیس شورای تامین دام کشور، بخش پرواری که در اصل تقاضای بازار برای تولید گوشت را پوشش می‌دهند مدتی است که به دلایلی چون خشکسالی و از همه مهمتر کم شدن نهاده‌ها نتوانسته علوفه مورد نیاز خود را تامین کنند از این رو به علوفه‌های متفرقه چون تفاله و تفاله نیشکر روی آورده است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره گرفتاری جدید صنعت دامپروری، گفت: عوامل متعددی در به وجود آمدن این بحران نقش دارند که مهم‌ترین آن نبود نهاده‌های دامی است. قیمت نهاده‌های دامی چون گندم و جو در بازار داخلی افزایش یافته است از این رو دامدار توان خرید علوفه مورد نیاز دام را ندارد از این رو به علوفه‌های متفرقه چون تفاله و تفاله نیشکر روی آورده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به بالا بودن شکر در این تفاله‌ها، افزود: شیرینی علوفه‌های غیرنهاده باعث شده است  که چربی دام‌ها چند برابر شود. اکنون این مسئله به یک بحران برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. در زمان کشتار دام‌ها میزان چربی آنها در حجم قابل توجهی بالاست تا جایی که می‌توان گفت به جای گوشت چربی تولید می‌کنیم.

پوریان با اشاره به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، گفت: شورای عالی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در یک سیاست حمایتی تصمیم گرفت بخشی از دام‌های سنگین وزن را خریداری و صادر کند چرا که باید انگیزه را برای تولید زنده نگه داریم در غیر این صورت تولید متوقف می‌شود.

به گفته او شورای عالی قیمت‌گذاری، شرکت پشیبانی امور دام را موظف کرده بود که این مصوبه را اجرایی کند اما متاسفانه این مهم به مرحله اجرا نرسید.

پوریان با بیان اینکه صنعت دام سنگین به خصوص گوساله به مرحله فاجعه رسیده است، افزود: فعالان این صنعت امیدوارند با روی کار آمدن ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، مشکلات کمتر شود. سابقه حرفه‌ای ایشان در زمینه کشاورزی زیاد است و می‌توان از تجربه‌شان در این‌باره بهره گرفت.

او در ادامه با اشاره به اینکه اکنون ۲۰۰ هزار راس گوساله دارای چربی بالا هستند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود برای برون‌رفت از این معضل یک تصمیم درست بگیریم و در زمان مشخص آن را اجرایی کنیم. این حجم از چربی دام قابلیت مصرف در کشور را ندارد و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شود.

این فعال صنعت دام با بیان اینکه زمان در اجرای مصوبات در صنعت دام اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: زمان در صنعت دام اهمیت ویژه‌ای دارد. بعد از تصویب یک مصوبه اجرای آن را نباید به تعویق بیاندازیم. اگر این روند ادامه پیدا کند من پیش‌بینی می‌کنم در۸ ماه آینده شاهد افزایش تولید دام با چربی بالا باشیم.

رئیس شورای تامین دام کشور، در پایان افزود: انتظار داریم که مسئولان به خواسته‌های ما نگاه واقع‌بینانه داشته باشند. متاسفانه نگاه مثبتی نسبت به توان تولیدکنندگان داخلی نداریم به همین دلیل تصمیمات درستی در این زمینه گرفته نمی‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا