کد خبر: 30050197264
بازارها و خدمات مالی

قیمت لیر امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۱/ اقتصاد ترکیه و بحران بیکاری

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۵۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۲۶۲ تومان کاهش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۵۹ تومان معامله می‌شود.

رکود بی سابقه و تعطیلی هزاران واحد اقتصادی ترکیه

به نقل از تسنیم، بحران اقتصادی در ترکیه ادامه دارد و علاوه بر بیکار شدن ۵۴۲ هزار نفر دیگر، هزاران واحد صنفی و تولیدی نیز تعطیل شدند.

مطالب پیشنهادی

تورم، بیکاری و رکود، اقتصاد ترکیه را دچار یک بحران بی سابقه کرده و میلیون‌ها شهروند این کشور حتی برای تامین نیازهای اولیه، با مشکلات بزرگی روبرو هستند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که علاوه بر بیکار شدن ۵۴۲ هزار نفر دیگر، هزاران واحد صنفی و تولیدی نیز در یک ماه اخیر تعطیل شده‌اند.

با این حال، دولت معتقد است که مشکل خاصی وجود ندارد و سیاست تنظیم بازار، همه مشکلات را حل می‌کند. غافل از این که به محض اعلام فروش برخی کالاها با قیمت پایین دولتی، صدها نفر در برابر فروشگاه‌ها صف کشیدند و در مراکز اغلب استان‌ها ازدحام عجیبی برای خرید کالای ارزان به وجود آمد.

این روزها در فضای مجازی و بسیاری از رسانه‌های ترکیه، تصاویری از نورالدین نباتی وزیر اقتصاد این کشور دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد او در چند نشست اقتصادی، فضای جلسه را با شوخی و خنده گرم کرده است. تحلیل گران می‌گویند، نباتی برنامه ای برای گذار از بحران ندارد و به همین خاطر، اصرار دارد که همه چیز را با خنده و شوخی برگزار کند.

تعطیلی ۱۶۶۲ شرکت در یک ماه

سال ۲۰۲۱ میلادی برای اقتصاد ترکیه، سال شومی بود بطوریکه ۱۱ هزار شرکت در مدت ۱۰ ماه تعطیل شدند. اما امسال هم اوضاع بدتر شد و نرخ افزایش تعداد شرکت‌های تعطیل شده در سال جاری نیز قابل توجه بود و نرخ افزایش شرکت‌های تعطیل شده در سال جاری افزایش یافت و تعداد شرکت‌های تعطیل شده در هفتمین ماه سال از مرز ۱۲ هزار شرکت گذشت.

اقتصاد ترکیه و بحران بیکاری

بر اساس داده‌های مرکز آمار کارگری ترکیه موسوم به İŞKUR، بیکاری در ترکیه افزایش یافته و در سال جاری، شمار بیکارها در این کشور ۵۴۲ هزار نفر افزایش یافته است. تعداد بیکاران ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸٫۱ درصد افزایش داشته است.

در ماه جولای تعداد بیکاران ثبت نام شده در İŞKUR به ۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۷۶ نفر رسید که ۵۱ درصد از بیکاران ثبت شده مرد و ۴۹ درصد زن بودند.

۳۶ درصد از بیکاران بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشتند. تعداد بیکاران ثبت شده در İŞKUR سالانه ۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۷۶ نفر بود.

بحران اقتصادی و انتخابات پیش رو

برخی از سیاستمداران ترکیه همچون علی باباجان که دستی هم بر مطالعات اقتصادی دارند، معتقدند که اردوغان، به جای آن که به فکر راهکار علمی و اقتصادی باشد، تمایل دارد که از مُسکن‌های قوی ولی موقتی استفاده کند. باباجان گفته است که اردوغان، تصور می‌کند با جذب مجموعاً ۵۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های سیال عربستان سعودی و روسیه، می‌تواند از بحران فعلی گذر کند.

یکی از انتقادات مدام تحلیل گران اقتصادی از اردوغان و حزب عدالت و توسعه، این است که با مسائل اقتصادی، مواجهه سیاسی دارند و نه علمی. آنان بر این باورند که بخش اعظم تورم موجود در بازار ترکیه، به خاطر تحمیل سیاست‌های غیرعلمی شخص رئیس جمهور بر بانک مرکزی است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا