کد خبر: 06040034616
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

افزایش روابط تجاری چین و هند با وجود درگیری مرزی

ترجمه: سلیم حیدری

چین به عنوان دومین مقصد بزرگ صادراتی هند در سال مالی ۲۰۲۱ جایگزین امارات متحده عربی شده است. با وجود همه‌گیری کرونا، محموله های خروجی به کشور همسایه با ۲۷ درصد افزایش به بیش از ۲۱ میلیارد دلار رسیده است.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که ایالات متحده هنوز مهمترین شریک صادراتی این کشور باقی مانده است؛ اما میزان جابه‌جایی کالا با ایالات متحده با ۲.۷۸ درصد کاهش به ۵۱.۶۳ میلیارد دلار رسیده است.

علیرغم تنش مرزی بین دو کشور چین و هند، سنگ آهن، مواد شیمیایی آلی و نفت، مهمترین صادرات به چین در سال منتهی به ۳۱ مارس بود. سهم چین از سبد صادراتی هند از ۵.۳ درصد در سال قبل به ۷.۲۹ درصد در سال ۲۰۲۱ مالی افزایش یافت.

در ماه ژوئن ۲۰۲۰، ۲۰ سرباز هندی در مرز هیمالیا به دست  نیروهای چینی کشته شدند؛ اما پکن هیچگونه زخمی یا تلفاتی را از نیروهای خود تایید نکرد. از آن زمان به بعد، دو کشور ده‌ها هزار نیرو را به مرز بین دو منطقه لاداخ هند و فلات تبت در سمت کشور چین اعزام کردند.

بسته شدن مرز از اوایل ماه مه آغاز شد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین هوآ چونیینگ در ۱۰ دسامبر گفته بود که «مسئولیت [تنش‌های مرزی] کاملاً به عهده طرف هندی است.» در این حال، وی افزود بود که چین «متعهد به حل مسئله مرز از طریق مذاکره است.»

در ادامه مذاکرات هند و چین با هدف پایان دادن به بزرگترین درگیری بین سربازان آنها در مرز هیمالیا برگزار شد و مقامات توافق کردند که به منظور برداشتن محدودیت‌ها با یکدیگر کار کنند. دیپلمات‌ها جلسات متعددی به منظور سازماندهی امور مرزی برگزار کردند. این جلسات با هدف توسعه خط کنترل واقعی (LAC) برگزار شد که درواقع یک مرز دوفاکتو بین دو کشور همسایه است.

در پایان این دو کشور توافق کردند که « به رایزنی برای اطمینان از قطع کامل تمامی تنش‌ها در تمام نقاط درگیری در امتداد LAC ادامه دهند». وزارت امور خارجه هند (MEA) درباره این مذاکرات گفت دو ملت باید بتوانند با «خلع سلاح کامل و برقراری صلح و آرامش» و حذف کامل نیروهای نظامی متبوع خود در منطقه مرزی مورد مناقشه، به منظور افزایش مبادلات تجاری تلاش کنند.

به گزارش روزنامه اقتصادی تایمز هند، رئیس مرجع توسعه صادرات محصولات غذایی و فرآوری‌شده (APEDA) به نقل از گفت: «با به هم پیوستن بازارهای صادراتی جدید، افزایش شدیدی در صادرات برنج، گندم، ذرت، سایر غلات، محصولات غذایی فرآوری‌شده، میوه‌ها و سبزیجات در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۱ وجود داشت.» او افزود: «ما شاهد بازگشت ارزش افزوده محصولات ارگانیک مانند سبزیجات فرآوری شده و نوشیدنی‌های الکلی هستیم که ناشی از تقاضای زیاد در خاورمیانه، خاور دور، ایالات متحده و انگلیس است.»

صادرات کلی هند پس از دوره همه‌گیری با ۷.۳  درصد کاهش به ۲۹۰ میلیارد دلار رسیده است، همچنین واردات با ۱۸ درصد کاهش به ۳۸۹ میلیارد دلار رسید که منجر به کسری تجاری ۹۸.۶ میلیارد دلار شد.

آجای ساها، مدیرکل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند گفته است: «مطابق با انقباض تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی، صادرات هند نیز چنین سرنوشتی را تجربه کرد. اما با توجه به قرنطینه‌های ملی و محلی و اختلال در تدارکات که تولید و تجارت را تحت تأثیر قرار داده ، این میزان انقباض در صادرات هند اندک بوده است.»

با وارد کردن کالاهای پزشکی از چین برای مقابله با موج دوم همه‌گیری در هند، تجارت بین دو کشور همسایه در پنج ماه نخست امسال با ۷۰ درصد افزایش به بیش از ۴۸ میلیارد دلار رسید.

بر اساس اطلاعات گمرک چین، تجارت بین چین و هند در ۵ ماه نخست سال جاری ۷۰.۱ درصد افزایش یافته است و به ۴۸.۱۶ میلیارد دلار رسید. به طور خاص، صادرات چین به هند از ژانویه تا مه ۶۴.۱ درصد رشد داشته؛ در حالی که واردات ۹۰.۲ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است، حجم تجارت هند و چین بیشتر از مبادلات تجاری پکن با سایر شرکای تجاری بود. به ویژه صادرات چین به هند، بین آوریل و مه به‌شدت افزایش یافته است. رسانه های دولتی چین این افزایش را «رشد چشمگیر» خواندند و افزایش تجارت دوجانبه را نشانه مقاومت در روابط تجاری بین دو ملت با وجود درگیری در مرز و اختلافات سیاسی دانستند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا