کد خبر: 27100065528
بازارها و خدمات مالی

قیمت لیر ترکیه امروز ۲۷ دی ۱۴۰۰

امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه قیمت لیر ترکیه در ابتدای معاملات نسبت به آخرین معاملات روز یکشنبه تغییری نداشت برابر دو هزار و ۴۰ معامله شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه برابر دو هزار و ۴۰ تومان است. قیمت این ارز نسبت به آخرین معاملات روز گذشته تغییری نداشت.

هر لیر ترکیه در روز مشابه شش ماه گذشته، یعنی ۲۷ تیر ماه با رقم دو هزار و ۸۸۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۲۹٫۱ درصدی معادل هزار و ۸۴۰ تومانی را تجربه کرده است.

نرخ برابری لیر در برابر دلار امروز افرایش پیدا کرد. هر لیر ترکیه برابر با ۱۳٫۵ دلار آمریکا رسید.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اگر رجب طیب اردوغان در سیاست‌های خود تغییر ایجاد نکند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهشی می‌شود.

رونق بیشتر ترکیه

بحران ارزی همراه با ریزش لیر و تورم ۲۱ درصدی به نفع ترکیه تمام شد، رونق ۷۲۰ میلیاردی برای این کشور داشت. دلیل این اتفاق برنامه اقتصادی جدید اردوغان مبنی بر صادرات و اعتبار مالی بوده است.

دو هفته پیش اردوغان موضوع پرداخت غرامت روی سپرده‌های بانکی را مطرح کرد. این کار حدود ۵۰ درصد به ارزش لیر کمک کرد. به این در دو هفته گذشته ارزش هر دلار آمریکا از ۱۸ لیر به ۱۰ لیر رسید.

رویترز، پیش‌بینی کرده تورم ترکیه تا نیمه سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد می‌رسد. اغلب کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که اگر ارزش لیر روی مدار کاهشی باشد می‌تواند تورم و بار مالی دولت را افزایش دهد.

برخی از اقتصاددانان خواستار کاهش سیاست‌های انبساطی بی پروا شده‌اند این سیاست‌ها سبب شده تا قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر به ۳۶٫۰۸ درصد افزایش یابد که بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و دلیل آن سقوط ارزش لیر، بالا رفتن قیمت حمل و نقل و مواد غذایی بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا