کد خبر: 170701103859
اقتصادراه و مسکن

قیمت مسکن امروز ۱۷ مهر ۱۴۰۱

استفاده از پلتفرم‌ها برای خریدوفروش مسکن در این بازار رایج شده است. اما برای صدمه ندیدن در این فضا لازم است موارد متعددی از جمله آگاهی از قیمت مسکن، تایید هویت فروشنده یا حتی خریدار را پیش از خرید بررسی کنید.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت مسکن امروز ۱۷ مهر ۱۴۰۱ به شرح زیر است.

به نقل از دنیای‌اقتصاد، در هفته‌های اخیر تعداد آپارتمان‌‌هایی که با تصویر غیرواقعی در موتورهای جست‌وجوی آگهی ملکی فایل شده‌‌، افزایش محسوسی پیدا کرده که عمدتا با دو هدف صورت می‌گیرد.

مسکن

ماجرای تصویر فیک در فایل‌‌های بازار مسکن

بررسی فایل‌‌های عرضه شده در بازارهای نیازمندی‌‌های ملکی آنلاین طی چند هفته اخیر نشان می‌دهد تعداد زیادی از آپارتمان‌‌های فروشی با تصاویر غیرواقعی و به اصطلاح «فیک» عرضه شده است. به‌طور معمول آگهی‌‌دهندگان این فایل‌‌ها از جنس مالک نیستند و نمی‌توان به آنها «فایل شخصی» اطلاق کرد.

واسطه‌هایی که فایل‌‌های فروش بازار مسکن را با عکس فیک عرضه می‌کنند، بعضا علت را «عدم تمایل مالک به انتشار عکس‌های واقعی ملک» یا «محدودیت موتورهای جست‌وجو برای فایل تکراری» عنوان می‌کنند. از آنجا که بعضا چند واسطه ملکی برای فروش یک واحد اقدام می‌کنند و ممکن است هر یک به تنهایی فایلی را در بستر بازارهای نیازمندی آنلاین منتشر کنند، برای متمایز جلوه دادن این فایل‌‌ها برخی واسطه‌ها از عکس فیک استفاده می‌کنند.

اما تا چندی پیش معمول بود که فقط یک عکس غیرواقعی برای این قبیل فایل‌‌ها بارگذاری می‌شد؛ در حالی که اکنون تصاویر متعددی از همه نقاط یک واحد دیگر روی آگهی فروش ملک دیگری قرار می‌گیرد.

متقاضیان خرید باید پیش از بازدید حضوری از این قبیل املاک تامل بیشتری داشته باشند، چراکه ممکن است شرایط ملک به لحاظ نیاز به بازسازی به حدی نامطلوب باشد که به همین خاطر واسطه یا مالک از انتشار تصاویر آن پرهیز می‌کنند.

البته با توجه به گسترش امکانات بررسی غیرحضوری فایل‌‌های ملکی، این روزها کمتر خریداری حاضر به بازدید حضوری از آپارتمانی است که از کلیات موقعیت، نقشه، نور و نیاز واحد به تعمیرات مطلع نیست؛ با این حال علت انتشار تصاویر فیک روی فایل‌‌های ملکی باید پیش از بازدید حضوری بررسی شود.

قیمت مسکن در تهران

به نقل از اکوایران، بانک مرکزی یک نرخ اعلام می‌کند و مرکز آمار نرخ دیگری. بانک مرکزی می‌گوید میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران ۴۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و مرکز آمار این نرخ را ۴۶میلیون و ۱۰۰هزار تومان اعلام می‌کند.

به جز این تفاوت سه میلیون تومانی میان قیمت متوسط مسکن در تهران تورم ماهیانه اعلامی دو مرکز هم متفاوت است. بانک مرکزی رشد ۱٫۱درصدی قیمت در شهریور نسبت به مرداد را اعلام کرده که نه تنها نسبت به ماه گذشته کم‌تر بود بلکه در سال جاری به کف رسیده است. قیمت مسکن نسبت به مرداد رشد داشته است، اما این رشد نسبت به ماه‌های گذشته بسیار کم‌تر بوده و با یک شیب خیلی ملایم رشد کرده است. اما مرکز آمار رشد قیمت در شهریور ماه نسبت به مرداد را ۳٫۳ عنوان کرده، برخلاف بانک مرکزی سرعت رشد قیمت مسکن را از ماه گذشته بیشتر اعلام کرده است.

چرا با وجود کاهش حجم معاملات قیمت مسکن افزایشی است؟

یکی از دلایل مهم این است که معاملات معمولا با قیمت‌های بالا ثبت شده است و در عین حال رکود نسبی نیز در خریدوفروش بازار مسکن وجود دارد و تقاضا برای خرید افت کرده و به تعبیری معاملات محدودی که در پایتخت انجام می‌شود ناشی از تورم انتظاری قراردادها با نرخ‌های بالا منجر به قرار شده است.

این اتفاق در تابستان ۹۹ و پیش از ریزش بازار سرمایه هم اتفاق افتاده است و در شرایطی که سرمایه‌ها در بازار سرازیر می‌شد خریدوفروش‌های محدود با قیمت‌های بالا ثبت شد، اما علت تفاوت آماری بانک مرکزی و مرکز آمار در تورم مسکن چیست و آمار کدام نهاد به واقعیت نزدیک‌تر است؟

مهم ترین تفاوت در نحوه محاسبه تورم مسکن است. مرکز آمار تورم را بر اساس شاخص قیمت و اعمال تعدیل‌های کیفی محاسبه می‌کند و بانک مرکزی براساس میانیگن قیمت تورم مسکن را اعلام می‌کند. مرکز آمار شاخص قیمت مسکن عوامل بیرونی تاثیر قیمت مسکن مانند مساحت و معاملات و رفاهیات و … را حذف می‌کند و تا متوسط قیمت قیمت بها واقعیت نزدیک‌تر باشد.

محله

   متراژ(مترمربع)

   سن بنا (سال)

   قیمت کل (تومان)

میدان امام حسین

۱۴۵

نوساز

۵ میلیارد و ۵۰۰میلیون

توانیر

۹۲

۳۰

۵ میلیارد و ۵۰ میلیون

سهروردی جنوبی

۶۳

۳۰

۳ میلیارد و ۸۰۰میلیون

جشنواره

۵۴

۲۰

یک میلیارد و ۴۵۰میلیون

شریعتی

۱۰۵

۱۸

۵میلیارد و ۲۵۰ میلیون

جمالزاده شمالی

۸۶

۲۰

۳ میلیارد و ۴۸۰میلیون

محلاتی

۷۸

۱۱

۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون

فاطمی

۱۳۱

۳۰

۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون

قنات کوثر

۱۶۷

یک

۱۲ میلیارد و ۵۰۰میلیون

یوسف آباد

 ۱۱۲

یک

۸ میلیارد و ۹۶۰میلیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا