کد خبر: 07070048113
راه و مسکن

قیمت مسکن رکورد تازه زد / رشد ۴۵ درصدی اجاره‌بها در تهران

قیمت مسکن تهران رکورد تازه‌ای به ثبت رساند و در حالی که میانگین بهای هر متر مربع مسکن در مرداد ۱۴۰۰ به ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده بود، در شهریور ماه با ۲.۴ درصد رشد به ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از بازار مسکن اعلام کرده است که در شهریور امسال هم‌زمان با رونق نسبی معاملات، سیر صعودی قیمت مسکن ادامه داشته است.

بر اساس این گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۰، به حدود ۷.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۱.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش معامله واحدهای نوساز

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در شهریور ۱۴۰۰ از مجموع ۷ هزار و ۷۸۹ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای نوسازی که قدمت‌شان تا ۵ سال می‌رسد با سهم ۳۳ درصدی در صدر معاملات قرار دارند.

البته سهم معامله واحدهای نوساز در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته و در مقابل به سهم معامله واحدهای مسکونی قدیمی‌تر اضافه شده است.

11

منطقه پنج رکورددار بیشترین معامله مسکن

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که منطقه پنج تهران با ۱۴.۲ درصد بیشترین حجم معاملات شهریور ماه ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است. پس از آن منطقه ۱۰ با سهم ۱۰ درصدی و منطقه دو با سهم ۸.۷ درصدی بیشترین معاملات را به نام خود ثبت کرده‌اند.

رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن

در شهریور ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک مترمربع مسکن تهران به ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲گانه تهران بیشترین متوسط قیمت مربوط به منطقه یک، با بهای متری ۶۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است و کمترین رقم مربوط به منطقه ۱۵ با متری ۱۵ میلیون و ۳۰ هزار تومان بوده است.

66

استقبال مشتریان از خانه‌های ۶۰ متری

بررسی متراژ خانه‌های مسکونی معامله شده در شهریور ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بیشترین معامله انجام شده مربوط به خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متری با سهم ۱۵ درصد معاملات بوده است و واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع و واحدهای ۷۰ تا ۸۰ متری به ترتیب سهم ۱۴.۷ و ۱۱.۸ درصد از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجموع واحدهای مسکونی زیر ۸۰ مترمربع سهم ۵۶.۳ درصدی از معاملات مسکن شهریور ماه امسال داشته‌اند.

خانه‌های یک میلیارد تومانی در صدر معاملات

در شهریور ۱۴۰۰ بیشترین معاملات از آن خانه‌هایی با قیمت یک تا ۱.۵ میلیارد تومان بوده است و این خانه‌ها سهم ۱۸.۲ درصدی از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از آن خانه‌های نیم تا یک میلیارد تومانی سهم ۱۷.۶ درصد از معاملات و خانه‌های ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومانی سهم ۱۲.۶ درصدی از معاملات داشته‌اند و در مجموع خانه‌های زیر ۲ میلیارد تومان حدود نیمی از معاملات یعنی سهم ۵۰.۱ درصد از خرید و فروش مسکن را داشته‌اند.

رشد ۴۵ درصدی اجاره‌بها در تهران

 بررسی وضعیت اجاره‌بها در تهران نشان می‌دهد که در شهریور ۱۴۰۰ اجاره‌بها نسبت به مرداد همین سال ۴۲.۸ درصد رشد داشته است و همین شاخص نسبت به شهریور ماه سال گذشته رشد ۴۵.۷ درصدی نشان می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا