کد خبر: 09120072045
جهانسیاست

پوشش زنده تحولات اوکراین| شرط حل بحران اوکراین از نگاه پوتین/ ژاپن پوتین را تحریم کرد

در حالی‌که رئیس جمهوری روسیه شروطی را برای حل و فصل اوضاع کنونی در اوکراین نام برده، همتای اوکراینی وی موضوع کلیدی مذاکرات دوجانبه را آتش‌بس و خروج نظامیان روس از کشورش نامید و مذاکرات که به چند نکته مشترک رسیده، قرار است چند روز دیگر ادامه یابد.

به گزارش تسنیم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در جریان گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود شرط حل و فصل اوضاع در اوکراین را بیان کرد. به گفته وی، برای تثبیت وضعیت در اوکراین، غیرنظامی‌ شدن و نازی زدایی این کشور، تضمین وضعیت بی‌طرف کی‌یف و به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه ضروری است.

طبق اطلاعات منتشره از سوی کرملین پس از گفتگوهای تلفنی بین دو رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین تاکید کرد که چنین حل و فصلی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که منافع امنیتی روسیه بدون قید و شرط در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو انتظار دارد که رایزنی با مقامات اوکراین “به نتایج مطلوب منجر شود”، به همتای فرانسوی خود اطمینان داد که نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به اهداف غیرنظامی حمله نکرده و غیرنظامیان را تهدید نمی‌کنند.

در عین حال، ماکرون در این گفتگو تاکید کرد که جامعه جهانی خواستار پایان «حمله روسیه علیه اوکراین» است.

این خبر به‌روز رسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

روسیه به ارسال گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهد

روسیه به ارسال گاز طبیعی به اروپا از طریق خطوط لوله ترانزیتی در اوکراین ادامه می دهد.

خبرگزاری اینترفاکس با استناد به داده های شرکت دولتی گازپروم روسیه گزارش داد که استفاده از خط لوله در سطح بالایی باقی مانده است. بر این اساس، ۱۰۹.۳ میلیون متر مکعب گاز باید در روز سه شنبه به اروپا تحویل داده شود که اندکی بیشتر از روز دوشنبه است.‎

توصیه به روس‌ها: از سفرهای غیررسمی به خارج خودداری کنید

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، به شهروندان روس توصیه می‌شود در آینده نزدیک از سفرهای غیررسمی به کشورهای خارجی خودداری کنند.‎

رئیس جمهور قزاقستان: دلیل اصلی بحران اوکراین، روی کاغذ ماندن توافقات مینسک است

قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان معتقد است که تحقق نیافتن توافقات مینسک منجر به اقدامات نظامی کنونی در خاک اوکراین شده است.

توکایف صبح امروز در یک نشست پارلمانی گفت: “توافقات مینسک فقط به روی کاغذ باقی ماند که منجر به اقدامات نظامی در خاک اوکراین شد و متاسفانه اکنون وضعیت ژئوپلیتیکی به شکلی بی سابقه تشدید شده است. زمان آن رسیده که در خصوص برگشت ناپذیری این روند صحبت کنیم. ما می خواهیم هر دو کشور بر سر میز مذاکره زبان مشترکی را بیابند و هماهنگی پیدا کنند. راه دیگری وجود ندارد. صلح بد بهتر از نزاع خوب است. بدون صلح هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.»

خطوط هوایی روسیه خود را برای فعالیت در شرایط تحریم آماده می‌کنند

کارشناسان شرکت‌های هواپیمایی روسیه معتققدند که پس از بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی هواپیماهای روسی و ممنوعیت اتحادیه اروپا در فروش و عرضه هواپیما و قطعات یدکی آنها، خطوط هوایی روسیه تلاش خواهند کرد تا شرکای جدیدی بیابند، بخشی از قراردادها با اجاره دهندگان را حفظ کرده و بر امر تعمیر هواپیماها تسلط یابند.

به گفته آنها، تقریباً ۸۱ درصد از ناوگان هوایی در روسیه متعلق به اجاره دهندگان ایرلندی، ۷ درصد – از قبرس و ۳ و ۲ درصد از ترکیه و از جزایر برمودا است.

طبق این اطلاعات، در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر روسی ممکن است در خارج از کشور باشند، از جمله در مناطقی که اکنون مشکلات عزیمت گردشگران به روسیه وجود دارد (اروپا، کشورهای حوزه کارائیب، ایالات متحده آمریکا) که اقدامات لازم برای بازگرداندن این افراد به روسیه در حال انجام است.

وضعیت در مسیرهای پروازی در ترکیه، مصر، مالدیو و ویتنام عادی است. بطور همزمان از روز دوشنبه ورود گردشگران به جمهوری دومینیکن، کوبا و مکزیک متوقف شده است.

پاسخ روسیه به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا  سخت خواهد بود

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اقدامات ضدروسی اتحادیه اروپا و نقش آن در حوادث اوکراین بدون پاسخ شدیدالحن از سوی مسکو باقی نخواهد ماند.

در بیانیه منتشره در این خصوص آمده است: «روسیه بدون توجه به تحریم‌ها و تهدیدات آنها به تضمین تحقق منافع ملی حیاتی خود ادامه خواهد داد. زمان آن فرا رسیده که کشورهای غربی درک کنند که تسلط یکپارچه آنها بر اقتصاد جهانی مدت‌هاست که به گذشته پیوسته است.»

در این سند تاکید شده که ساختارهای اتحادیه اروپا که در تامین تسلیحاتی اوکراین دخیل هستند، مسئول هرگونه عواقب چنین اقداماتی در چارچوب عملیات ویژه نظامی جاری خواهند بود.

اتحادیه اروپا روز گذشته بار دیگر تعدادی از مقامات دولتی، تجار، سیاستمداران و شخصیت‌های فرهنگی روسیه را تحت محدودیت‌های شخصی قرار داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز جزو افراد تحریم شده است. این تصمیم بروکسل از لحظه انتشار لازم الاجرا شد.

اخراج روسیه از سازمان ملل متحد غیرممکن است

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو، در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا اعلام کرد کرد، اظهارات طرف اوکراینی مبنی بر عدم مشروعیت روسیه در سازمان ملل متحد هیچ عواقبی برای مشارکت مسکو در فعالیت‌های سازمان های بین‌المللی ندارد.

سرگئی کیسلیسا، نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل روز گذشته در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل، موضوع عدم مشروعیت حضور هیئت روسی در این سازمان را مورد بررسی قرار داد.

گاتیلوف گفت: «برای من دشوار است قضاوت کنم که چگونه آنها قصد دارند مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر و فعالیت در سایر نهادهای سازمان ملل را لغو کنند. طرح این مسئله صرفاً برای افکار عمومی است و هیچ پیامدی برای روسیه ندارد.»

این دیپلمات افزود: کشورهای بسیاری هستند که در برخوردهای ما برای حمایت از حقوق بشر، افزایش کارایی یا بهبود عملکرد کشورها در این زمینه اشتراک نظر دارند و ما با شرکای خود، ما به مقابله با رویکردهای گروه به اصطلاح “دموکراسی غربی” و تلاش آنها برای تحمیل نظراتشان ادامه خواهیم داد.‎

ژاپن تحریم‌هایی را علیه پوتین، لاوروف و شایگو اعمال کرد

وزارت امور خارجه ژاپن صبح امروز، سه شنبه، جزییات تحریم‍‌های اعمال شده از سوی دولت این کشور علیه روسیه در ارتباط با وضعیت اوکراین را منتشر کرد.

بدین ترتیب، شش مقام بلندپایه روسیه، به ویژه، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف و وزیر دفاع سرگئی شایگو، مورد تحریم‌های شخصی قرار گرفتند. علاوه بر این، دیمیتری مدویدوف، معاون رئیس شورای امنیت، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت نیز تحریم های شخصی اعمال می شود. در صورت شناسایی دارایی‌های این اشخاص در ژاپن مسدود خواهد شد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه روز گذشته فرمانی را «در خصوص اتخاذ تدابیر ویژه اقتصادی در ارتباط با اقدامات خصمانه ایالات متحده و سایر کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی که به آنها پیوسته‌اند» را امضا کرد. متن این سند روز دوشنبه در سایت کرملین منتشر شد و از همان زمان لازم الاجرا شده است. تدابیر در نظر گرفته به موجب فرمان ریاست جمهوری برای حفظ منافع ملی روسیه ضروری هستند.

حمایت ۶۸ درصدی مردم روسیه از عملیات ویژه در اوکراین

داده‌های بدست آمده در نتیجه یک نظرسنجی از سوی مرکز ارزیابی افکار عمومی سراسری روسیه که عصر روز دوشنبه منتشر شد، نشان داده که حدود ۷۰ درصد روس‌های شرکت کننده در این نظرسنجی از تصمیم پوتین برای آغاز عملیات ویژه برای دفاع از منطقه دونباس حمایت می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۸ درصد از شهروندان روس‌ها به احتمال زیاد از عملیات غیرنظامی‌سازی اوکراین حمایت می‌کنند، ۲۲ درصد مخالف آن بوده و ۱۰ درصد پاسخ دادن به این سئوال را دشوار می‌دانستند. در عین حال، بیش از یک چهارم پاسخ دهندگان، یعنی ۲۶ درصد آنها – معتقدند که هدف از این عملیات حفاظت از جمعیت روس زبان مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین است.

توافق مسکو و کی‌یف برای ادامه مذاکرات

ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت نمایندگی روسیه و مشاور رئیس جمهوری این کشور به خبرنگاران اعلام کرد که هیئت‌های روسیه و اوکراین برای ادامه مذاکرات توافق کردند و نشست بعدی نمایندگان دو کشور در روزهای آینده در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد. به گفته وی، تا آن زمان، هر یک از هیئت‌ها، در خصوص مواضع خود در جریان مذاکرات با رهبری کشور خود مشورت خواهند کرد.

ولادیمیر مدینسکی ادامه داد، طرف‌های روسی و اوکراینی نکاتی را پیدا کرده‌اند که می توان بعنوان مواضع مشترک در نظر گرفت که باید روی آنها کار کرد. مذاکرات روز دوشنبه حدود پنج ساعت به طول انجامید.

همانطور که دفتر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گزارش داده، موضوع کلیدی مذاکرات برقراری آتش‌بس و خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین است. زلنسکی گفت که کی‌یف نتایج مذاکرات با روسیه را پس از بازگشت هیئت خود تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم خواهد گرفت که چگونه دور دوم مذاکرات را ادامه دهد. به عقیده وی، در پی نتایج دور نخست مذاکرات، تاکنون هیچ نتیجه‌ای که اوکراین به آن نیاز دارد، بدست نیامده است.

سوریه کشورهای غربی را به تشدید اوضاع در اوکراین متهم کرد

بسام صباغ، نماینده سوریه در سازمان ملل، صبح امروز در نشست وق العاده مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد تنش بین روسیه و اوکراین ناشی از عدم پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود در قبال ارائه تضمین امنیتی به فدراسیون روسیه است و این امر برای چندین دهه ادامه داشته است.

حمایت چین از گفتگوی مستقیم بین روسیه و اوکراین

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست اعلام کرد که مقامات پکن از گفتگوی مستقیم بین روسیه و اوکراین حمایت می کند و آن را تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی می‌داند. به گفته وی، در این مقطع، بازگشت هر چه سریعتر به مسیر دیپلماسی و حل و فصل سیاسی اختلافات ضروری است و جامعه بین‌الملل باید یک محیط خارجی مساعد برای گفتگو و حل و فصل سیاسی سازماندهی کند و از وخیم‌تر شدن اوضاع اجتناب کند.

نبنزیا خواستار واکنش به نقض قوانین بشردوستانه در اوکراین شد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت، از این سازمان خواست به واقعیت استقرار تسلیحات سنگین توسط ملی گرایان اوکراینی در مناطق مسکونی شهرهای اوکراین توجه کند که بطور قطعی نقض مستقیم قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.  نبنزیا یادآور شد که هیچ مشکل انسانی حادی در سرزمین‌های اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار گرفته‌اند، وجود ندارد. به گفته وی، همه جهان نگرانی جدی درباره وضعیت کنونی اوکراین دارد.

افزایش خسارات وارده به زیرساختارهای نظامی اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد، از آغاز عملیات ویژه برای حفاظت از ساکنان دونباس، نیروهای مسلح روسیه یک هزار و ۱۴۶ تاسیسات زیرساختارهای نظامی اوکراین را مورد هدف قرار داده  و منهدم کرده‌اند.

به گفته این مقام نظامی، این تأسیسات نظامی شامل ۳۱ پست فرماندهی و مرکز ارتباطی نیروهای مسلح اوکراین، ۸۱ سامانه موشکی مختلف و همچنین ۷۵ ایستگاه راداری است. وی افزود، شش ستون از خودروهای زرهی نیروهای مسلح اوکراین توسط نیروهای عملیاتی – تاکتیکی نیروی هوافضای روسیهمنهدم شده، ۳۱۱ دستگاهتانک و سایر خودروهای زرهی جنگی، ۴۲ هواپیما و بالگرد (از جمله مستقر در روی زمین)، ۵۱ سامانه آتش رگبار، ۱۴۷ قبضه توپ و خمپاره صحرایی و ۲۶۳ دستگاه خودروی ویژه نظامی نابود شدند.

کوناشینکوف در عین حال یادآور شد که ارتش روسیه با ادارات بسیاری از شهرهای اوکراین همکاری داشته و با توافق دوجانبه، نظم و قانون به طور مشترک تضمین می‌شود.حمل و نقل همچنان به کار خود ادامه می دهد، امکانات لازم برای پشتیبانی از زندگی مردم عادی فعال هستند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۰ سرباز اوکراینی دیگر داوطلبانه سلاح‌های خود را زمین گذاشته و تسلیم شدند.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل نماینده روسیه با ادعای کشتار ۸ساله مردم دونتسک و لوهانسک توسط اوکراین،هدف حمله را نازی زدایی خواند ونماینده اوکراین گفت:اوکراین نماند،سازمان ملل هم می‌رود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: پنجمین روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی آغاز شده که دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت اوکراین علیه مسکو را پذیرفته است.

در همین راستا، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که اوکراین درخواستی را به این دادگاه تسلیم کرده و روسیه را به نقض کنوانسیون ۱۹۴۸ در مورد پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی متهم کرده است.

افزون بر این، اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی به تشکیل مجمع عمومی در ارتباط با بحران اوکراین رأی داد. در نشست شورای امنیت اما روسیه مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ اوکراین شد و «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست موضوع حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را رد کرد. علاوه بر رأی منفی روسیه، کشورهای چین، هند و امارات نیز به این پیش‌نویس رأی ممتنع دادند، هرچند در نهایت برگزاری نشست مجمع عمومی رأی آورد.

جنگ اوکراین در حالی ادامه دارد که کانادا نیز اعلام کرده است تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند. پیش از این نیز دولتمردان انگلیس اعلام کردند که لندن جزو اولین طرف‌هایی بود که اقدام به ارسال سلاح برای اوکراین کرد.

حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین در حالی است که روز گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: از آغاز عملیات نظامی تاکنون ۱۰۷۶ پایگاه نظامی اوکراین را منهدم کرده‌ایم.

سخنان نماینده چین در سازمان ملل

نماینده چین در سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان گفت: از مذاکرات مستقیم به عنوان راه حلی اساسی در حل تنش های کنونی حمایت می کنیم.باید غیرنظامیان حفظ شوند. به عنوان عضو شورای امنیت می خواهیم به نقش خود در برقراری صلح و امنیت متعهد باشیم.هیچ چیزی از جنگ به دست نمی آید. ما از ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه می خواهیم تا به مذاکره و گفتگو روی بیاورند تا صلح و ثبات به قاره اروپا بازگردد.

اردوغان: مصمم به اجرای کنوانسیون مونترو هستیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: مصمم به اجرای کنوانسیون مونترو برای جلوگیری از تشدید بحران روسیه و اوکراین هستیم. ما به دلیل وضعیت اوکراین  ناراحتیم و پیشنهاد دادیم میان کیف و مسکو نقش میانجی را ایفا کنیم.

زلنسکی درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد

رییس جمهور اوکراین درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را امضا کرد.

پوتین فرمان اقتصادی علیه آمریکا امضا کرد

کرملین خبر داد: پوتین فرمانی مبنی بر اعمال تدابیر ویژه اقتصادی علیه ایالات متحده و کشورهایی که به آنها ملحق شده اند را امضا کرد.

مذاکرات پایان یافت؛ اوکراین از پیشرفت مذاکرات گفت

تاس خبر داد: روسیه و اوکراین به مذاکرات صلح پایان دادند و برای رایزنی های بیشتر به پایتخت های خود باز می‌گردند.

ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهور روسیه و رئیس هیئت مذاکره کننده روسی، گفت: مهمتر ما توافق کردیم که روند مذاکرات را ادامه دهیم، دیدار بعدی در روزهای آینده در مرز لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.

هیئت اوکراین  در مذاکرات اعلام کرد: در  جریان مذاکرات صلح پیشرفت هایی حاصل شد، اما امروز تصمیم رسمی گرفته نخواهد شد.

عملیات نظامی ارتش روسیه در منطقه دونباس اوکراین برای پنجمین روز ادامه یافته است.

روسیه به درخواست رؤسای جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین که دوشنبه گذشته استقلال آنان از سوی ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناخته شد، نظامیان خود را برای غیرنظامی کردن دونباس و دفع حملات ارتش اوکراین از بامداد پنجشنبه وارد عمل کرد.

با ورود نیرو‌های روس در روز دوم عملیات به کی‌یف، پایتخت اوکراین، این کشور برای مذاکره اعلام آمادگی کرد و قرار است این گفتگو‌ها در گومل بلاروس از امروز (دوشنبه) آغاز شود.

شورای امنیت سازمان ملل که نتوانست روز شنبه قطعنامه‌ای را در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین تصویب کند، زیرا روسیه از حق وتوی خود استفاده کرد، حالا می‌خواهد مجمع عمومی برگزار کند.

به دنبال درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای مقابله اقتصادی اروپا و غرب با روسیه، آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت جدا کردند و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های روسی بستند.

در ادامه آخرین تحولات مربوط به پنجمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین را می‌خوانید:

تاکید وزیر خارجه قطر بر حفظ حاکمیت اوکراین

محمد عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر گزارش داد: بر حفظ اولویت‌ها برای حفاظت از غیرنظامیان تاکید می‌کنیم.

او گفت: با نگرانی شدید تشدید تنش نظامی در اوکراین را دنبال می‌کنیم و بر اهمیت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن تاکید می‌کنیم.

هشدار سخنگوی کرملین درباره ارسال کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: ارسال تسلیحات اتحادیه اروپا به اوکراین باعث بی ثباتی می‌شود و عواقب جدی در پی خواهد داشت.

درخواست وزیر خارجه اوکراین برای قطع همکاری‌ها با روسیه

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری به نقل از دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین گزارش داد: خواستار قطع تمامی روابط تجاری با روسیه هستیم و تعامل و همکاری با مسکو جنایت جنگی محسوب می‌شود.

گوترش تشدید عملیات روسیه موجب نقض بیشتر حقوق بشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش‏، دبیرکل سازمان ملل مدعی شد: تشدید عملیات نظامی روسیه در اوکراین منجر به تشدید نقض حقوق بشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک؛ کشور‌های حوزه دریای بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) و لهستان از گوگل درخواست کردند حساب‌های کاربری مقامات و رسانه‌های روسیه و بلاروس را تعلیق کند.

سازمان ملل: تاکنون ۴۲۲ هزار اوکراینی از کشورشان فرار کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد: «در حال حاضر ۴۲۲ هزار اوکراینی از جنگ در کشورشان فرار کرده اند. از آغاز حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی، از جمله هفت کودک کشته و ۳۰۴ نفر نیز زخمی شده اند، اما آمار واقعی قطعا بیش از اینهاست.»

زلنسکی: خواستار عضویت فوری در اتحادیه اروپا هستیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواستار عضویت فوری این کشور در اتحادیه اروپا بر اساس رویه جدید ویژه شد.

به گزارش الجزیره، او همچنین خطاب به سربازان روسی گفت: جان خود را نجات دهید و بروید.

 زلنسکی همچنین مدعی شد: در درگیری‌های چهار روز گذشته در اوکراین ۱۶ کودک کشته و ۴۵ کودک مجروح شدند و همچنین تاکنون ۴۵۰۰ سرباز روسی کشته شده‌اند.

مخالفت چین با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین درباره تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: چین با تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه مخالف است.

خبرنگار المیادین در کی‌یف گفت: بعد از اعلام عبور ایمن، ایستگاه قطاربیش از حد تصور شلوغ شده است.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که همه ساکنان در کی‌یف می‌توانند از طریق بزرگراه کی‌یف-واسلکوف شهر را ترک کنند.

روسیه، چین، کوبا، ونزوئلا و اریتره با درج پرونده اوکراین در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالفند.

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که طبق درخواست مشتریان، گاز خود را از طریق اوکراین به اروپا ارسال می‌کند.

ورود هیئت اوکراینی به گومل بلاروس

خبرنگار المیادین اعلام کرد: انگلیس مواضع سختی در قبال روسیه اتخاذ می‌کند و پیش از مذاکرات مسکو و کی‌یف شرط‌هایی را تعیین می‌کند.

روسیه: مذاکرات با اوکراین ساعت ۱۲ آغاز می‌شود

خبرگزاری دولتی بلاروس به نقل از آناتولی گلاز، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد که محل مذاکرات بین روسیه و اوکراین آماده است و گفتگوها به محض ورود هیئت‌های هر دو طرف در محل برگزاری آغاز خواهد شد.

ولادیمیر مدینسکی،  رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در بلاروس  نیز گفت: ساعت ۱۲ به وقت محلی با طرف اوکراینی به مذاکره می‌نشینیم و مسکو علاقه مند به دستیابی سریع به توافق با اوکراین است و این باید به نفع هر دو طرف باشد.

لوکزامبورگ به اوکراین تسلیحات ارسال می‌کند

نخست وزیر لوکزامبورگ گفت: اوکراین را با حمایت نظامی لازم از جمله سلاح‌های ضد تانک و خودرو‌های نظامی مجهز خواهیم کرد.

تلاش بانک مرکزی روسیه برای کاستن از تبعات تحریم‌ها

بانک مرکزی روسیه با اتخاذ یک رشته اقدامات برای حمایت از بازار داخلی تلاش کرد تا اثرات و پیامد‌های منفی ناشی از تحریم‌های کشور‌های غربی و آمریکا علیه خود را بکاهد.

نیویورک تایمز اعلام کرد: بانک مرکزی روسیه در تلاش برای مهار خسارت تحریم‌های بین المللی، سود سپرده را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد.
این بانک همچنین اعلام کرد: روند خرید طلا در بازار داخلی را از سر می‌گیرد و محدودیت‌های مربوط به پوزیشن باز (خرید دارایی یا ارز به امید افزایش ارزش) ارز‌های خارجی در بانک را تعدیل می‌کند.

بانک مرکزی روسیه همچنین دامنه اوراق بهاداری را که می‌توان از آن‌ها به عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده کرد را گسترش داد و به فعالان بازار دستور داد پیشنهاد‌های مشتریان خارجی برای فروش اوراق بهادار روسیه را رد کنند.

به گفته سخنگوی نیرو‌های نظامی جمهوری خلق دونتسک، نیرو‌های اوکراینی بیشتر ماریوپل را مین گذاری کرده‌اند و ساکنان آن را گروگان نگه می‌دارند.

ادوارد باسورین  تاکید کرد: ورود به مناطق مسکونی ممکن است منجر به تلفات انسانی شود که ما به دنبال اجتناب از آن هستیم.

پارلمان لتونی به شهروندان این کشور اجازه داد در صورت تمایل می‌توانند در اوکراین بجنگند.

چین: طرف‌ها خویشتندار باشند

وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم پوتین برای آماده سازی نیرو‌های بازدارنده هسته‌ای گفت: همه طرف‌ها باید خویشتن‌دار باشند تا منجر به تشدید تنش نشود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز گفت: ما با تحریم‌های جمعی غیرقانونی غرب علیه روسیه مخالفیم.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد: دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای آماده‌سازی نیرو‌های بازدارنده هسته‌ای تلاشی برای منحرف کردن توجه از مشکلات او در اوکراین است.

او گفت: به هموطنانم توصیه می‌کنم برای جنگ به اوکراین سفر نکنند و راه‌های دیگری هم برای کمک وجود دارد.

وزارت دفاع انگلیس نیز می‌گوید: مقاومت نیرو‌های اوکراینی پیشروی روسیه به سمت کی‌یف را کند کرده است و بخش عمده‌ای از نیرو‌های روسی هنوز در ۳۰ کیلومتری شمال کی‌یف هستند.

روسیه: تاکنون ۱۱۱۴ تاسیسات زیرساخت نظامی اوکراین را هدف قرار داده‌ایم

وزارت دفاع روسیه: نیروی هوایی روسیه تمام آسمان اوکراین را کنترل می‌کند. نیرو‌های ما از آغاز عملیات خود تاکنون ۱۱۱۴ تاسیسات زیرساخت نظامی اوکراین را هدف قرار داده اند. همه ساکنان در کی‌یف می‌توانند از طریق بزرگراه کی‌یف-واسلکوف شهر را ترک کنند.

رویترز: یونان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی می بندد.

انگلیس تحریم‌های مالی روسیه را تشدید می‌کند

دولت انگلیس اعلام کرد: در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، علیه بانک مرکزی و صندوق سرمایه گذاری و وزارت دارایی مسکو تحریم  اعمال خواهیم کرد.

وزیر دارایی انگلیس می‌گوید: این اقدامات عزم ما را در اعمال تحریم‌های سخت علیه روسیه در واکنش به تهاجم اخیر نشان می‌دهد.

اعلام وضعیت هشدار در کی‌یف

به گزارش الجزیره، مقامات شهر کی‌یف وضعیت هشدار اعلام کردند و از ساکنان خواستند فورا وارد پناهگاه‌ها شوند. آژیر‌های هشدار هم در شهر به صدا درآمده‌اند.

عضو هیئت مذاکره کننده: به تمام پیشنهاد‌های روسیه گوش خواهیم داد

شبکه تلویزیونی الحدث در خبری فوری گزارش داد:یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده اوکراینی در بلاروس گفت: به تمام پیشنهاد‌های روسیه گوش خواهیم داد.

نیرو‌های روسی بدون مقاومت وارد شهر کوبیانسک شدند

خبرنگارالمیادین: نیرو‌های روسی بدون مقاومت وارد شهر کوبیانسک در جنوب شرقی خارکیف شدند همچنین با مقامات کوبیانسک و پلیس برای همکاری برای حفظ امنیت به توافق رسیدند.

کوبیانسک در فاصله ۱۱۰ کیلومتری خارکیف قرار دارد و یک نقطه تدارکاتی مهم برای نیرو‌های روسیه به حساب می‌آید.

آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف

خبرنگار الجزیره از آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف، پایتخت اوکراین و همچنین از شلیک توپخانه به سمت مرز شرقی شهر «دنیپرو» در شرق اوکراین خبر داد.

ورود هیئت مذاکره کننده اوکراینی به بلاروس

الجزیره در خبری فوری اعلام کرد: هیئت اوکراینی برای آغاز مذاکرات با روسیه وارد خاک بلاروس شد.

اعلام آمادگی واتیکان برای تسهیل گفتگوی روسیه و اوکراین

واتیکان اعلام کرد: «ما آماده‌ایم تا گفتگو میان روسیه و اوکراین را برای پایان دادن به جنگ تسهیل کنیم.»

بلاروس: محل مذاکرات روسیه و اوکراین آماده است

الجزیره: وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد: محل و میز مذاکرات روسیه و اوکراین در کشورمان آماده است و منتطر ورود هیئت‌های گفتگوکننده هستیم.

رادیو نور: سفیر لبنان در اوکراین اعلام کرد: ۳۰۰ لبنانی کی‌یف را به مقصد کشور‌های همسایه ترک کردند.

سی ان ان از تمدید ماندن ۴۰۰۰ سرباز آمریکایی در اروپا که به صورت موقت دراین قاره حضور داشتند، خبر داد.

متا: از فیس بوک برای حمله به مقامات اوکراینی استفاده شده است

شرکت متا می‌گوید: «فیس بوک از سوی یک گروه هکری برای هدف قرار دادن سیاستمداران و مقامات نظامی برجسته اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت متا اعلام کرد: «حدود ۴۰ حساب کاربری‏، صفحه و گروه را از فیس بوک‏ و اینستاگرام که اوکراین را هدف قرار می‌دادند، حذف کرده است.»

الجزیره، نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد: «نیرو‌های روسی تاکنون هیچ یک از شهر‌های اصلی را تحت کنترل ندارند.»

کی‌یف از حمایت تسلیحاتی غرب به اوکراین خبر داد

وزیر دفاع اوکراین گفت:جنگ اروپایی شده و نیمی از اروپا سلاح و تجهیزات ما را تامین می‌کند.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار‌های جهانی

به گزارش نیویورک تایمز، قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا ۶.۴ درصد افزایش یافت. این در حالی است که شاخص Hang Seng هنگ کنگ ۱.۴ درصد و Nikkei ۲۲۵ ژاپن ۰.۳ درصد کاهش را شاهد بودند.

اعلام بی‌طرفی برزیل در مناقشه روسیه و اوکراین

خبرگزاری النشره: ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل در گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: «ما بی طرف خواهیم ماند و در جستجوی راه حل کمک خواهیم کرد.»

زلنسکی به جانسون: ۲۴ ساعت آینده یک دوره حیاتی برای اوکراین است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: معتقدم ۲۴ ساعت آینده یک دوره حیاتی برای اوکراین است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز اعلام کرد  تمام تلاشش را انجام خواهد داد تا کمک‌های دفاعی این کشور و متحدانش به اوکراین برسد.

ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بنادر انگلیس

گاردین اعلام کرد: انگلیس در حال بررسی ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بنادر این کشور است.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد تلاش ارتش روسیه برای کنترل شهر ایربین در شمال کی‌یف با شکست مواجه شد و نیرو‌های روسی در تلاش برای کنترل این شهر متحمل خساراتی شدند.

کانادا: با نقض حریم هوایی مان از سوی هواپیمای روسی برخورد می‌کنیم

وزارت حمل و نقل کانادا در پیامی در توئیتر خود نوشت: «ما مطلعیم که پرواز ۱۱۱ ایرفلوت ممنوعیت وضع شده بر پرواز‌های روسیه را در حریم هوایی کانادا نقض کرده است.

ما درحال بازبینی عملکرد شرکت هواپیمایی ایرفلوت و تامین کننده خدمات هواپیمایی مستقل ناوگانی­ هستیم که منتهی به این تخلف شده است. ما در انجام اقدام مقتضی و دیگر اقدامات لازم برای جلوگیری از تخلفات بیشتر درنگ نمی‌کنیم. »

تحریم روسیه از سوی سئول

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که از صادرات مواد استراتژیک به روسیه جلوگیری و ممنوعیت سوئیفت را بر آن اعمال می‌کند.

رویترز: وزیر امور خارجه سنگاپور اعلام کرد تحریم‌ها و محدودیت‌هایی را بر صادرات به روسیه اعمال خواهیم کرد.

استرالیا ورود پوتین، لاوروف و شویگو را ممنوع کرد

به گزارش آرتی عربی، استرالیا تحریم‌های مالی و ممنوعیت ورود ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه وسرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و سرگئی شویگو، وزیردفاع این کشور را اعمال می‌کند.

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در کی‌یف و خارکیف

اسکای نیوز به نقل از سرویس ارتباطات ویژه و حفاظت اطلاع رسانی اوکراین از شنیدن شدن صدای انفجار‌های بیشتر در کی‌یف و خارکیف خبر داد.

در بیانیه این نهاد در کانال تلگرامی‌اش آمده است کی‌یف قبل از این انفجار‌ها چند ساعت آرام بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا