کد خبر: 0409997061
صنعت و معدن

ماجرای واردات لوازم خانگی بوش به کجا رسید؟

میلاد جانه

عصراقتصاد-طی چند روز گذشته خبر مجوز واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش همه را حیرت زده کرد چراکه واردات این کالاها ممنوع بوده و واردات آنها در حالی صورت گرفته که هم ثبت سفارش دارند و هم تایید منشا ارز با ارز نیما شده و از سوی دیوان عدالت اداری هم رای به ترخیص آن صادر کرده است.

نزدیک به ۲ سال است که واردات کالاهای گروه چهار که کالاهای غیرضروری و مصرفی هستند، ممنوع شده و امکان ورود آنها با توجه به شرایط ارزی کشور وجود ندارد.

طبق اعلام  گمرک ارزش کانتینرهای لوازم خانگی حدود ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر برآورد می‌شود و این کالاها احتمالا با ارز نیمایی تامین ارز شده‌اند اما وزارت صمت آن را رد کرده و می‌گوید قبل از سامانه نیما این کالاها تامین ارز شده و با ارز متقاضی واردات انجام شده است.

حال دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی درباره واردات غیر قانونی ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش به کشور گفت: تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی با مشکلات عدیده ای درخصوص تامین مواد اولیه، تامین ارز و … روبرو هستند و با وجود این مشکلات، تاکنون، توانسته اند نیاز بازار را تامین کنند و نیازمند حمایت های دولت هستند و ورود کالاهای مشابه تولید داخل به این صنعت آسیب می رساند.

هاشمی افزود: انجمن صنایع لوازم خانگی در نامه ای خطاب به وزیر صمت، نسبت به ورود لوازم خانگی خارجی به کشور اعتراض خود را اعلام کرده است و نیاز است که وزارت صمت بصورت تمام قد، مانع ورود این لوازم خانگی به بازار را بگیرد.

مافیای پرقدرت واردات لوازم خانگی

در همین رابطه نیز سخنگوی انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه مافیای پرقدرت واردات لوازم خانگی با پیش‌بینی کاهش تحریم‌ها مجددا دست به کار شده‌اند، افزود: در دو سال گذشته که تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفت بازار به کلی به هم ریخت و قیمت لوازم خانگی از برند داخلی و خارجی به‌شدت صعودی شدند البته در این مدت هم قاچاقچی‌ها همچنان فعال بودند و ۵۰ درصد بازار را در دست داشتند و به اعتقاد ما این حجم قاچاق از لوازم خانگی در بازار هم سازمان یافته است.

اما مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در رابطه با واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش به خبرنگاران گفت:  بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کالا‌ها قبل از اعلام ممنوعیت، ثبت سفارش شده و ارز آن نیز منتقل شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت خاطر نشان کرد: با توجه به استعلام گمرک از دیوان عدالت اداری؛ این کالا‌ها تا تعیین تکلیف نهایی ترخیص نخواهد شد.

معاونت حقوقی گمرک هم در خصوص جلوگیری از ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش اطلاعیه ای صادر کرده است و در این اطلاعیه آمده است که با اقدامات حقوقی گمرک حکم بدوی دیوان در خصوص لزوم ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش نقص و ترخیص ۴۲۰ کانتینر کالای مصرفی گروه چهار متوقف شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا