کد خبر: 300202127738
بازارها و خدمات مالیروزنامهصنعت و معدنکشاورزی

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ ممنوعیت صادرات دام و نقره داغ دلالان 

گروه صنعت،معدن و تجارت-سید محمد آقامیری اظهار داشت: تا کنترل عرضه به ثبات نرسد صادرات دام زنده ممنوع است، خریدار مازاد دام زنده نیز شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت بازرگانی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید سرعت کار دامپزشکی در ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی دام افزایش یابد و به سازماندهی کشتارگاه‌ها نیز توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه‌ها بازوان توانمند وزارت جهاد کشاورزی هستند، افزود: اتحادیه‌ها باید به ما ثابت کنند که نفع مصرف کننده برای آن‌ها حائز اهمیت است.

سال گذشته، در شرایطی که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان در شهریورماه صادرات دام را آزاد کرده بود اما حالا با توجه به افزایش قیمت گوشت در داخل، صادرات را متوقف کرده است.

گوشت قرمز برخلاف گوشت مرغ دارای نرخ مصوبی نیست و عواملی از جمله قاچاق دام از کشور، سوء‌استفاده دلالان و صادرات دام از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن قیمت آن در روزهای اخیر ذکر می‌شود. به گفته افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک، اگرچه قیمت دام  کمی افزایش داشته است اما جهش قیمت گوشت قرمز در بازار ربطی به تولیدکننده ندارد و این عوامل بازار هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند که نزدیک شدن به بازار شب یلدا در این زمینه تأثیرگذار است اما در بازار و حتی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز گران‌فروشی می‌شود.

شاید بتوان دلالان را یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار عنوان کرد زیرا به علت نبود نرخ مصوب برای گوشت قرمز، نظارت‌های کنترل قیمتی مانند گوشت مرغ انجام نمی‌شود و همین مسأله سبب سوء‌استفاده دلالان برای افزایش قیمت‌ها می‌شود.

کشور ما سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌‌کند و حدود یک میلیون تن هم مصرف دارد، با توجه به اینکه نیاز ما به واردات گوشت قرمز حدود ۱۰۰ هزار تن‌ است تا نیاز کشور تأمین شود اما در مقاطعی از سال هم، تولید داخل بیش از تقاضا وجود دارد که باید شرایطی برای خروج دام از کشور برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان فراهم گردد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا