کد خبر: 24090061043
جهان

ماسک از طرحی برای تبدیل CO2 به سوخت رونمایی کرد

ترجمه: سلیم حیدری

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، فاش کرد که شرکت او در حال کار بر روی برنامه‌ای است تا دی اکسید کربن جو را از طریق تبدیل آن به سوخت موشک خارج کند و مدعی است که این برنامه برای ماموریت او به مریخ مهم است.

ماسک این برنامه را روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد و در توییتی نوشت: “اسپیس ایکس برنامه‌ای را برای حذف CO2 از جو و تبدیل آن به سوخت موشک آغاز می‌کند. لطفاً در صورت علاقه بپیوندید… برای مریخ نیز مهم خواهد بود.”

اسکات مانلی، اخترفیزیکدان یوتیوبر، واکنش نشان داد که اگرچه “انجام این کار قبلاً نشان داده شده است” در تبدیل دی‌اکسید کربن به نیرو‌بخش استارشیپ ماسک (کشتی فضایی ماسک) ولی این “سطح جدیدی است”.

 اریک برگر، سردبیر ارشد فضایی آرس تکنیکا اذعان کرد، “با این حال، چنین برنامه‌ای به نگرانی فزاینده تأثیرات آب و هوایی ناشی از پرتاب‌های موشکی پاسخ می‌دهد.”

وسایل نقلیه استارشیپ ماسک کاملا قابل استفاده با هدف کاوش در مریخ ساخته شده‌اند. این میلیاردر سال گذشته ادعا کرد که اسپیس ایکس سعی خواهد کرد اولین ماموریت بدون سرنشین خود را در سال ۲۰۲۲ به مریخ بفرستد و اولین ماموریت سرنشین دار در سال ۲۰۲۶، یا “اگر خوش شانس باشیم” در سال ۲۰۲۴.

به گفته اسپیس ایکس، استارشیپ (کشتی فضایی) توسط یک موشک تقویت کننده به حرکت در خواهد آمد که با ورود کشتی فضایی به مدار به زمین باز می‌گردد. در مدار، توسط یک کشتی سوختی، سوخت‌گیری می‌شود، که این کشتی نیز پس از آن به زمین باز می‌گردد، زیرا کشتی در یک سفر شش ماهه به سمت مریخ می‌رود. این شرکت ادعا می‌کند که در مریخ، کشتی‌ها با استفاده از “منابع محلی” سوخت‌گیری می‌کنند، قبل از اینکه برای استفاده مجدد به زمین برگردند.

با این حال، همه از سفر به مریخ جان سالم به در نخواهند برد. اوایل امسال، ماسک هشدار داد: “شاید زنده برنگردی. اما این یک ماجراجویی باشکوه است و تجربه شگفت انگیزی خواهد بود.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا