کد خبر: 040602136412
آموزشاقتصادمجلس

ماموریت نهضت سوادآموزی بر دوش معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش

کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به انحلال سازمان نهضت سوادآموزی رأی داده است، موضوعی که با نظرات مختلفی همراه شده است.

به گزارش عصراقتصاد، سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ با دستور امام خمینی(ره) با هدف آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند، تشکیل شد و مأموریت اصلی این سازمان ریشه‌کنی بیسوادی در کشور بود.

با این وجود با گذشت ۴۳ سال از عمر این سازمان هنوز بیسوادی در جامعه ریشه‌کن نشده است و شاهد افزایش میزان بیسوادی در جمعیت نوجوان و جوان کشور هستیم.

نهضت سوادآموزی، بیسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار می‌دهد و طبق آمار ارائه شده توسط این سازمان هنوز یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد مطلق در این گروه سنی در کشور وجود دارد.

این در حالیست که به گفته یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش، نرخ باسوادی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۵ حدود ۳۵ درصد بوده است اما این نرخ در سال ۱۴۰۰ به حدود ۸۹ درصد رسیده است در حالیکه میانگین جهانی ۸۷ درصد است و از میانگین‌ بالاتر هستیم.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در اینباره گفت: ماموریت‌های نهضت سوادآموزی بدون اینکه ظرفیت‌های معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توسعه پیدا کند به معاونت آموزش ابتدایی این سازمان سپرده می‌شود.

علیرضا عبدی، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی هیچ وقت به دنبال جذب نیروی جدید نبوده است اما چون نیروهای نهضت سوادآموزی وارد آموزش و پرورش شده‌اند نهضت با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: نگاه حضرت امام (ره) به نهضت سواد آموزی مردم محوری بود اما در سال ۱۳۶۳ دچار انحراف شدیم و نهضت را دولتی کردیم اکنون هم با مصوبه جدید برای تلفیق نهضت و آموزش و پرورش به شدت به سمت دولتی شدن نهضت سواد آموزی می‌رویم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تکلیف نیروهای اداری نهضت بیان کرد: در صورت ادغام نیروهای اداری نهضت سواد آموزی نیروهای اداری هم در آموزش و پرورش جانمایی می‌شوند.

وی افزود: در سال‌ها قبل هم یک‌بار نهضت در کل آموزش و پرورش ادغام شد اما نتایج مثبتی حاصل نشده است آموزش و پرورش مشکل نیروی انسانی دارد پس چطوری می‌تواند به نهضت نیروی انسانی بدهد. پیشنهاد من این است که مجلس شورای اسلامی اجازه بدهد که دولت برای آینده سوادآموزی کشور لایحه بدهد.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درباره طرح تلفیق سازمان نهضت سوادآموزی در معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در کمیسیون تلفیق قرار بر این شد که نهضت سوادآموزی را با همان سازوکار و معلمانی که دارند در معاونت آموزش ابتدایی ادغام کنند چراکه معلمان آموزش ابتدایی در سراسر کشور و در روستاها حضور دارند و بنابراین شد تا از ظرفیت آن‌ها به عنوان آموزش‌یار در نهضت سوادآموزی استفاده شود تا نهضت بتواند ماموریت‌های خود را بهتر انجام دهد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق صحبت از منحل شدن نهضت سوادآموزی نشده است، بلکه تصمیم بر این است که ادغام شوند تا هم از ظرفیت‌های آموزش ابتدایی بهره بگیریم و هم آموزش‌یاران ابتدایی امیدوار و باانگیزه شوند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه نهضت سواد آموری مردمی می‌ماند اظهار کرد: انگیزه مجلس از مصوبه ادغام نهضت سوادآموزی با آموزش ابتدایی این است که پایه‌های نهضت را محکم کنیم و نهضت از بروکراسی اداری خارج شود.

وی افزود: آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند و در طرح ادغام سرنوشت آموزش‌یاران مشخص می‌شود همچنین اینکه روش‌های جدیدی را برای نهضت سوادآموزی در نظر گرفته‌ایم و روی این موضوع فکر شده است.

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز گفت: منظور از تلفیق نهضت سوادآموزی و آموزش ابتدایی از بین بردن نهضت نیست بلکه استفاده از توانایی معلمان ابتدایی است در صورت ادغام تغییر چندانی صورت نمی‌گیرد بلکه ظرفیت‌هایش گسترش می‌یابد.

عضو کمیسون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه مگر می‌شود بدون سرشماری به تعداد با سوادها و بی‌سوادها رسید اظهار کرد: وقتی صحبت از ادغام نهضت سوادآموزی در معاونت آموزش ابتدایی می‌شود باید مرکز جدیدی هم برای آموزش بزرگسال در ذیل معاونت آموزشی تاسیس شود به دنبال جذب نیروی جدید هم نیستیم بلکه فقط می‌خواهیم از ظرفیت‌های نیروهایی که داریم بیش‌تر استفاده کنیم به همه این موضوعات فکر شده است.

زاهدی تصریح کرد: در کشور بیش از ۹۸ درصد با سواد داریم و جمعیت بسیاری از استان‌های کشور به طور کامل باسواد هستند و فقط در برخی استان‌ها درصد پایینی جمعیت بی‌سواد داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا